گفت‌وگو|

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: حمایت روسیه از ادعا‌های امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی یک اشتباه راهبردی است

8:00 - 03 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۶۹۷
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: حمایت روسیه از ادعا‌های امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی یک اشتباه راهبردی است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه حمایت روسیه از ادعا‌های امارات درباره مالکیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی یک اشتباه راهبردی است، گفت که وزارت امور خارجه باید از تکرار چنین روندی جلوگیری کند.

به‌تازگی بیانیه پایانی ششمین نشست مجمع همکاری کشور‌های عربی و روسیه منتشر شد؛ اشاره بخشی از این بیانیه به ادعای بی‌اساس مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی و تاکید بر آنچه حل مسالمت‌آمیز این مناقشه از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین‌المللی خوانده شد، به دلیل حمایت روسیه از این بیانیه با واکنش‌هایی همراه شد.

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌‌وگو با میزان می‌گوید: انتظار داریم وزارت امور خارجه جدی‌تر از گذشته این موضوع را پیگیری کند.

مالکی با تاکید بر اینکه همان اندازه که ادعای اماراتی‌ها درباره مالکیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی بی‌سند و بی‌منطق است، رویکرد مسکو هم در حمایت از این ادعا‌ها بی‌منطق است، گفت: این موضع‌گیری و رویکرد روسیه مسبوق به سابقه است و پاسخ این رویکرد را دریافت می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه روسیه شریک راهبردی ما است، اما این بدان معنا نیست که ما همه اعتماد خود را در سبد روس‌ها می‌گذاریم‌، تاکید کرد: حمایت روسیه از ادعا‌های امارات درباره مالکیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی یک اشتباه راهبردی است؛ زیرا آن‌ها به دلیل چراغ سبز و قدری امیدواری که اماراتی‌ها یا برخی از کشور‌های خلیج فارس به مسکو نشان دادند، از ادعا‌های امارات حمایت کردند.

مالکی با اشاره به اینکه چراغ سبز این کشور‌ها با راهبرد قدرتمند شریکی مانند ایران قابل مقایسه نیست، بیان کرد: این خطای راهبردی است که روس‌ها انجام دادند؛ باید آن را بپذیرند و تکرار این خطا به مصلحت روس‌ها نیست.

این نماینده مجلس همچنین به نقش وزارت امور خارجه برای جلوگیری از تکرار این روند اشاره کرد و گفت: ما انتظار داریم وزارت امور خارجه محکم‌تر از گذشته این قضیه را پیگیری کند؛ روابط ما با روسیه به این معنا نیست که آن‌ها بتوانند در مجامع بین‌المللی برای ایران مشکلاتی را ایجاد کنند.

به گفته وی، انتظار ما این است که در چارچوب مناسبات، برخورد و پیگیری لازم در این قضایا انجام شود تا شاهد پاسخی برای ملت عزیز ایران باشیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قطعا تحولات منطقه و موضع‌گیری‌ها را رصد می‌کند، گفت: قطعا این موضوع در جمع‌بندی‌ها با دستگاه‌های مختلف کشور از جمله وزارت امور خارجه مورد بحث قرار می‌گیرد و علت و علل چنین مسائلی در آنجا مورد توجه اعضای کمیسیون قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *