هدیه کریسمس کنگره آمریکا به شرکت‌های تسلیحاتی

9:53 - 25 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۵۶۲
هدیه کریسمس کنگره آمریکا به شرکت‌های تسلیحاتی
قانون جدید مجوز دفاع ملی آمریکا شامل بند‌هایی است که سود‌های بزرگی را نصیب شرکت‌های تسلیحاتی این کشور می‌کند.

خبرگزاری میزان - کنگره آمریکا پس از ماه‌ها کشمکش، سرانجام قانون مجوز دفاع ملی خود (NDAA) را برای سال مالی ۲۰۲۴ تصویب کرد. این سند ۳ هزار و ۱۰۰ صفحه‌ای حاوی ۸۸۶ میلیارد دلار هزینه بی‌سابقه است و اکنون برای امضا به روی میز جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌رود.

قانون‌گذاران سنا بودجه نظامی بی‌سابقه‌ای را تصویب کردند و کاخ سفید با وجود افزایش بدهی‌های ملی آمریکا، هزینه‌های نظامی را به سطوح بی‌سابقه در زمان صلح افزایش داده است. 

جزئیات قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۴ آمریکا

ترتیبات تامین مالی کلیدی لایحه نظامی شامل ۱۴.۷ میلیارد دلار پول نقد برای طرح موسوم به «ابتکار بازدارندگی اقیانوس آرام» پنتاگون، با هدف ادامه برقراری تماس چین با پایگاه‌های نظامی آمریکا و افزایش پشتیبانی آموزشی و امنیت سایبری برای تایوان است.

این قانون همچنین شامل مقرراتی برای اجرای پیمان امنیتی آکوس، از جمله انتقال سه زیردریایی کلاس ویرجینیا به استرالیا است. 

در ادامه، این لایحه شامل اهدای ۳۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی سالانه به اوکراین تا پایان سال ۲۰۲۶ است. این در حالی است که پیش از این، مقامات پنتاگون اعتراف کرده بودند آن‌ها معمولا نمی‌دانند که ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات ناتو پس از عبور از مرز اوکراین به کجا می‌رود. البته بودجه اوکراین را نباید با درخواست جداگانه ۶۱.۴ میلیارد دلاری دولت بایدن برای تخصیص منابع اضافی به کی‌یف برای مقابله با روسیه اشتباه گرفت. با نزدیک شدن تعطیلات کنگره، درخواست جداگانه ۶۱.۴ میلیارد دلاری دولت بایدن همچنان مورد بحث است.

این لایحه ۱۱.۵ میلیارد دلار برای فعالیت‌های مرتبط با بخش دفاعی، یک میلیارد دلار برای تکمیل ساخت اسکله جدید حمل‌و‌نقل آبی خاکی کلاس سن آنتونیو برای تفنگداران دریایی، منابع برای برنامه موشک‌های هسته‌ای کروز پرتاب شونده از دریا (SLCM-N) نیروی دریایی، و ۱۰۰ میلیون دلار پول نقد برای برنامه‌های جدید نیروی هوایی در نظر گرفته است.

این قانون کنار گذاشتن جنگده‌های اف-۲۲ رپتور نیروی هوایی را ممنوع می‌کند، اما اجازه می‌دهد که استفاده از جنگنده‌های اف-۱۵ و بمب‌افکن‌های A-۱۰ Warthog متوقف شود.

مهم‌تر از همه، این قانون همچنین برنامه‌ای را که سال گذشته به‌طور خاص برای ارسال تسلیحات آمریکا به اوکراین اجرا شده بود، گسترش می‌دهد. این موضوع امکان خرید چندین ساله مهمات مختلف از جمله موشک‌های کروز تاماهاوک، موشک‌های دقیق و بمب‌های با قطر کوچک برای تحویل به رژیم صهیونیستی و تایوان را نیز فراهم می‌کند.

این نکته سرنخ‌های شومی درباره برنامه‌های واشنگتن برای مداخله در نقاط مختلف جهان ارائه می‌کند و ممکن است نشان‌دهنده محاسبات برنامه‌ریزان نظامی آمریکا درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه باشد. 

آری به جنگ، نه به صلح

تصویب قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۴ آمریکا رئیس‌جمهور این کشور را از خروج نیرو‌های آمریکایی از کشور‌های ناتو بدون تایید کنگره منع می‌کند. هدف این ماده آماده‌سازی برای سناریویی است که در آن یک رئیس‌جمهور غیرمداخله‌گرا تصمیم می‌گیرد نیرو‌های آمریکایی را از کشور‌ها و درگیری‌های سراسر جهان بیرون بکشد، اما با محدودیت‌های قانونی مواجه می‌شود. 

ماده بحث‌برانگیز دیگری که از سوی لایحه دفاعی تمدید شد، اقدامی است که به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا اجازه می‌دهد به نظارت بدون مجوز بر اتباع خارجی، از جمله از طریق جمع‌آوری سوابق ارتباطی آن‌ها و از طریق استفاده از خدمات ارتباطی مستقر در آمریکا، ادامه دهند.

علاوه بر این، حدود ۸ هزار نیروی نظامی آمریکا که به دلیل امتناع از تزریق واکسن کرونا از حضور در واحد‌های ارتش منع شده بودند، اکنون اجازه بازگشت به ارتش را خواهند داشت. 

آمریکا با فاصله زیادی از جنگ جهانی دوم بیشترین بودجه نظامی را در جهان داشته و معمولا بیش از مجموع تمام رقیب‌های اصلی خود برای موضوعات نظامی هزینه می‌کند.

با این حال، هزینه‌ها همیشه با قابلیت‌ها مطابقت نداشته است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *