رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: وکلا در امر تثبیت مالکیت‌ها و صلح و سازش نقش آفرینی موثری دارند

10:19 - 23 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۳۳۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: وکلا در امر تثبیت مالکیت‌ها و صلح و سازش نقش آفرینی موثری دارند
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از جامعه وکلاء و مرکز خواست به فرهنگ سازی تثبیت مالکیت‌ها کمک کرده و در امر صلح و سازش با توجه به اینکه نقش آفرینی موثری دارند دست دستگاه قضایی را بگیرند و در سازش پرونده‌های با موضوع خانواده تلاش کنند.

خبرگزاری میزان - جلسه مشترک شورای معاونان دادگستری آذربایجان غربی و شورای عالی وکلای قوه قضاییه به میزبانی مرکز وکلای قوه قضاییه استان در ارومیه برگزار شد.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در این نشست با عرض خیر مقدم به اعضای شورای عالی وکلای قوه قضاییه و در راس آن استاد حقوق جزای کشور میر محمد صادقی بیان کرد: در استان نشست‌هایی اینچنین در راستای هم اندیشی و هم افزایی در امور قضایی برگزار می‌شود و خروجی‌های خیلی خوبی در جهت تعامل و هم اندیشی را شاهد هستیم و امیدواریم این جلسه نیز ثمرات پرباری را در حل مشکلات داشته باشد.

عتباتی ادامه داد: استان آذربایجان غربی، استانی مرزی با ۶ گمرک، ظرفیت‌های بسیار بالایی در امر تجارت دارد و به تبع آن دعاوی و پرونده‌هایی با موضوعات بین المللی در آن تشکیل می‌شود که نیاز است با استفاده از اساتید مجرب و دوره‌های آموزشی بار علمی قضات و وکلایی که با این پرونده‌ها سروکار دارند تقویت شود و استان آذربایجان غربی اولین قدم را در این مورد برداشته است و در نشستی که مسئولین استان با استانداران اقلیم کردستان عراق داشتند مقرر شده است که اتاق داوری بین المللی با حضور وکلای دو کشور تشکیل شود.

تقویت تعاملات و ارتباطات علمی از دیگر درخواست‌های عتباتی در این نشست بود که در مورد آن اظهار کرد: از هر دو مجموعه انتظار است ارتباطات و تعاملات خود را تقویت کنند و با همفکری در موضوعات اختلافی رویه سازی کنند.

تقویت مبانی علمی و تخصصی سازی وکالت و ارتباط وکلای تخصصی با شعب تخصصی موضوع دیگری بود که رئیس کل دادگستری استان به آن پرداخت و گفت: هر چه قدر مبانی علمی دو مجموعه تقویت شود خروجی کار در قالب احکام و آراء محکم، متقن و مستدل خود را نشان می‌دهد.

وی در ادامه از جامعه وکلاء و مرکز خواست به فرهنگ سازی تثبیت مالکیت‌ها کمک کنند چرا که یک سوم پرونده‌های مطروحه در دستگاه قضایی مستقیم و غیرمستقیم به موضوع مالکیت‌ها مربوط هستند.

عتباتی در پایان از تلاش‌های جامعه وکلاء و وکلای مصلح در امر صلح و سازش تقدیر و بیان کرد: وکلا نقش آفرینی موثری دارند و انتظار است این روند همچنان ادامه یابد و جامعه وکلاء دست دستگاه قضایی را بگیرند، خاصه در سازش پرونده‌های با موضوع خانواده تلاش کنند.

میر محمد صادقی استاد حقوق جزاء و رئیس شورای عالی وکلای قوه قضاییه نیز در این نشست گفت: اقداماتی که در دستگاه قضایی استان برای ارتقاء جایگاه وکالت صورت می‌پذیرد نشان می‌دهد که مجموعه مدیریتی دادگستری استان و در رأس آن دکتر عتباتی با موضوع وکالت و وکیل و نقشی که در احقاق حق می‌توانند داشته باشند آشنا هستند.

میر محمد صادقی ادامه داد: وکلاء به عنوان یکی از بال‌های فرشته عدالت به اجرای عدالت کمک می‌کنند و این جلسه نشان دهنده باور دادگستری به این امر است.

مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم در این نشست بیان کرد: بر همه آشکار است که حضور وکیل در فرایند‌های رسیدگی تضمین کننده حقوق شهروندی، هم برای بزه دیده و هم برای افرادی که در مقام متهم قرار دارند است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در ادامه به تشریح موارد و موضوعات مبتلابه استان و راهکار‌هایی رفع آن‌ها پرداخت.

در این نشست نیز نجفقلیان رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه اظهار کرد: برابر مصوبه شورای عالی وکلای قوه قضاییه مقرر شده که جلسات این شورا در استان‌ها برگزار شود تا از نزدیک مشکلات و نقاط ضعف و قدرت مشاهده و بر اساس آن اتخاذ تصمیم شود و استان آذربایجان غربی افتخار دارد که اولین استانی است که این نشست در آن برگزار می‌شود.

نجفقلیان ادامه داد: امیدواریم این نشست برکات ویژه‌ای برای استان داشته باشد و درخصوص ۱۱ دستور جلسه با ارائه ایده‌های کاربردی اتفاقات خوبی رقم بخورد.

در ادامه نشست اعضای شورای معاونین و شورای عالی وکلای قوه قضاییه مطالبی را با توجه به موضوع این نشست بیان و پس از ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های اعضای حاضر در خصوص دستورات جلسه مصوباتی به تصویب رسید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *