وزیر فرهنگ: پایان آذرماه اعزام زائران به عمره مفرده آغاز می‌شود

14:28 - 22 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۲۵۳
وزیر فرهنگ: پایان آذرماه اعزام زائران به عمره مفرده آغاز می‌شود
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاریخ ۲۸ آذرماه را برای اعزام زائران عمره مفرده به خانه خدا اعلام کرد. 

خبرگزاری میزان - محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره اعزام زائران به خانه خدا گفت: روز گذشته سازمان حج و زیارت اعلام کرد، اعزام زائران به عمره مفرده از ۲۸ آذرماه آغاز می‌شود. 

وی افزود: از بانک مرکزی، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی به‌شکل ویژه تشکر می‌کنم که با همکاران من در سازمان حج و زیارت تعامل خوبی داشتند. 

اسماعیلی اضافه کرد: پس از ۹ سال زیارت خانه خدا در حج عمره مفرده میسر شده است. همین ابتدای کار تا به انتها امیدوارم با اولویت افراد ثبت‌نام کرده کار را پیش ببریم. 

وزیر فرهنگ با اشاره به اجرای کنسرت «سمفونی خاطره‌ها» توسط استاد مجید انتظامی در تالار وحدت، اظهار داشت: اجرای بی‌نظیری را در این کنسرت شاهد بودیم، من از مجید انتظامی تشکر می‌کنم که قبول کرد تا چند اجرا هم در در دی‌ماه به روی صحنه ببرد. 

اسماعیلی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در آخرین روزهای پاییز در وزارت فرهنگ، مهمان گرانقدری خواهیم داشت. با لطف و عنایت خدا، صبح روز دوشنبه ۲۷ آذرماه ساعت ۹ صبح و از میدان بهارستان پیکر مطهر شهیدی گمنامی را تشییع خواهیم کرد و پیکر مطهر این شهید والامقام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاک سپرده خواهد شد. از عموم اهالی فرهنگ و رسانه دعوت و درخواست می‌کنم که در این روزو در مراسم بدرقه این شهید همراه ما باشند. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار نهضت بازگشت به مساجد در دولت سیزدهم، اظهار داشت: روز گذشته گامی عملی در این راستا برداشتیم. ۱۳۰۰ کانون فرهنگی و هنری بانوان شروع به فعالیت کرده و این اتفاق بسیار مبارکی است که بانوان عفیف و پیشتاز ایرانی که امروز در جایگاه‌های مهم کشور حضور دارند، با حضور در مساجد به فضای تعاملی کمک کنند. 

اسماعیلی درباره سالن‌های سینمایی در کشور گفت: در هفته‌ای که گذشت با افتتاح یک سالن سینمای دیگر صاحب ۸۳۲ سالن فعال در سینمای ایران شدیم و امیدواریم تا عید نوروز این عدد به ۹۰۰ سالن سینما افزایش پیدا کند. 
رئیس شورای عالی هنر گفت: دولت سیزهم ۵۷۰ سالن سینما تحویل گرفته و امیدواریم که این تعداد سالن در آخر سال ۱۴۰۲ به ۹۰۰ سالن برسد. پیش‌بینی‌ها بر این است که تعداد مخاطبان سینما تا آخر سال از ۳۰میلیون نفر عبور کندفروش بلیط که در پایگاه رسمی سینما به عددهزار میلیارد تومان برسد. 

وزیر فرهنگ با بیان اینکه ردیف بودجه‌ها هنوز توسط دولت ارائه نشده، تصریح کرد: امسال برای نخستین بار لایحه بودجه در دو بخش به مجلس ارائه خواهد شد. بخش اول، احکام است که هم اکنون در صحن مجلس در یک رفت و برگشت قرار گرفت، سپس ردیف‌ها نیز با فاصله به مجلس ارائه خواهد شد. تلاش داریم که در سال ۱۴۰۳ بودجه وزارت فرهنگ، عملیاتی باشد. 

وی اضافه کرد: به طور مثال درحوزه نمایشگاه کتاب چیزی حدود ۱۶۰ میلیارد هزینه کرده و ۶۰ میلیارد یارانه مستقیم کتاب به مردم اهدا خواد شد. 

اسماعیلی افزود: برای کاهش بار کار از حامیان نیز استفاده می‌کنیم اما فقط در معاونت فرهنگی ۱۱ جشنواره ملی و بین‌المللی داریم. در حوزه سینما به غیر از تولید که درفارابی به عنوان یک امر حمایتی انجام می‌شود، ده‌ها جشنواره در سطح ملی، استانی و بین‌المللی برگزار می‌کنیم. 

وزیر فرهنگ ادامه داد: گزارش فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هیئت دولت ارائه شد و رئیس محترم جمهور نیز از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت افزایش نشاط فرهنگی و اجتماعی تقدیر کردند. 

وی در خاتمه اظهاراتش گفت: آنچه مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر محسوب می‌شود، بخش عمده آن در لایحه هفتم و مربوط به صندوق هنرمندان آمده است. همچنین نظام مالیاتی نیز مستلزم اصلاحاتی بود. لایحه که از دولت به مجلس رفته بود با هماهنگی خاندوزی در حال انجام است. امیدوارم بخش مهمی از این مطالبات را در اسناد قانونی پیش‌رو حل شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *