چشم‌انداز سیاست‌های ضد مهاجرتی انگلیس؛ درباره طرح رواندا چه می‎دانیم

10:20 - 22 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۱۴۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
چشم‌انداز سیاست‌های ضد مهاجرتی انگلیس؛ درباره طرح رواندا چه می‎دانیم
سیاست‌های ضدمهاجرتی انگلیس در حالی سخت‌تر می‌شوند که پیامدهای این روند قربانی می‌گیرد.

خبرگزاری میزان – انگلیس از جمله کشور‌های اروپایی است که سیاست‌های مهاجرتی خود را همچنان دشوارتر و غیرانسانی‌تر می‌کند.

این کشور با استفاده از نفوذ جهانی خود تلاش دارد تا صدای مخالفت جامعه بین‌المللی با سیاست‌های ضد مهاجرتی خود را از بین ببرد.

ریشی سوناک که کمی بیش از یک سال در قدرت بود، آینده سیاسی خود را بر روی کاهش سطوح بی‌سابقه مهاجرت منظم و غیرقانونی قرار داده است و احتمالا این موضوع در انتخابات بعدی برجسته خواهد شد.

مرگ یک پناهجو در زندان شناور بی‌بی استکهلم

به گزارش «یورونیوز»، یکی از پناهجویان ساکن زندان شناور بی‌بی استکهلم، محل نگهداری پناهجویان در انگلیس، جان خود را از دست داد.

شورای پناهندگان انگلیس خواستار انجام تحقیقات درباره مرگ این پناهجو شد؛ مدیر اجرایی این شورا، گفت: این یک تلفات جانی وحشتناک است، اما به‌طرز غم‌انگیزی تعجب‌آور نیست.

مقام‌های انگلیس ضمن تایید این خبر اعلام کردند که تحقیقات پلیس درباره این حادثه آغاز شده است؛ سن و ملیت پناهجوی جان‌باخته هنوز مشخص نیست.

رسانه‌های انگلیس دلیل مرگ این پناهجو را خودکشی می‌دانند؛ پیشتر گروه‌های حقوق بشری درباره افکار خودکشی در میان ساکنان این زندان شناور هشدار داده بودند؛ به گفته این گروه‌ها، مقام‌های انگلیسی این هشدار را نادیده گرفتند.

در حال حاضر حدود ۳۰۰ مهاجر در بی‌بی استکهلم در سواحل جنوبی انگلیس مستقر هستند.

کشتی بی‌بی استکهلم با ظرفیت ۵۰۰ نفری از سوی دولت ریشی سوناک اجاره شد تا به محل اسکان پناهجویان مرد تبدیل شود؛ این موضوع از ابتدای اخذ تصمیم کابینه سوناک با واکنش‌های جدی مواجه شد.

این کشتی که با عنوان زندان شناور نیز شناخته می‌شود، پس از استفاده نشدن پادگان‌های نظامی برای اسکان پناهجویان، برای استقرار این افراد در نظر گرفته شد.

استفاده از کشتی بی‌بی استکهلم برای اسکان پناهجویان بخشی از برنامه‌های دولت انگلیس برای مقابله با آنچه هزینه هنگفت اسکان پناهجویان خوانده می‌شود، است.

سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری و مدافع حقوق مهاجران بار‌ها از شرایط موجود در بی‌بی استکهلم انتقاد کردند و اسکان در آن را نوعی مجازات خواندند.

بی‌بی استکهلم در اوایل سال جاری پس از کشف باکتری لژیونلا (باکتری که می‌تواند سبب بیماری جدی شود) تخلیه شد، اما پناهجویان مجددا به این کشتی بازگردانده شدند.

 

چشم‌انداز تار سیاست‌های ضد مهاجرتی انگلیس؛ از تصویب روآندای جدید تا مرگ یک پناهجو در زندان شناور

 

تصویب روآندای جدید در پارلمان انگلیس

نمایندگان پارلمان انگلیس در پی برگزاری یک مراسم پر تنش رای‌گیری به لایحه جدید اخراج مهاجران به روآندا در قاره آفریقا رای مثبت دادند.

سوناک در اظهاراتی درباره لایحه روآندای جدید، گفت: این سخت‌ترین قانون ضد مهاجرتی است.

تصویب لایحه رواندای جدید پاسخ دولت سوناک به حکم دادگاه عالی انگلیس در ماه گذشته است که اخراج پناهجویان به رواندا را خلاف قوانین بین‌المللی و در نتیجه غیرقانونی خوانده بود.

قانون مذکور بخشی از اقدام‌های گسترده‌تر دولت انگلیس برای کاهش سطوح بی‌سابقه مهاجرت به انگلیس است که احتمالا یکی از موضوع‌های کلیدی در انتخابات سال آینده خواهد بود.

انگلیس یکی از مهم‌ترین شرکای توسعه روانداست و به‌وضوح از مسائل حقوق بشری در آن کشور اطلاع دارد؛ مقام‌های انگلیسی در ژانویه ۲۰۲۱، درباره نقض حقوق بشر در روآندا ابراز نگرانی کرده بودند، وجود این، کمتر از یک سال بعد، دولت انگلیس تصمیم گرفت تا وارد مشارکت توسعه مهاجرت با این کشور شود.

 

چشم‌انداز تار سیاست‌های ضد مهاجرتی انگلیس؛ از تصویب روآندای جدید تا مرگ یک پناهجو در زندان شناور

 

مدیر دیده‌بان حقوق بشر انگلیس، این نتیجه را شکست انسانیت و ضربه‌ای مرگ‌بار بر حاکمیت قانون خواند.

یک استاد علوم سیاسی از دانشگاه کوئین مری لندن، گفت: این اقدام تلاش سوناک برای پیروزی در انتخابات است.

محافظه‌کاران میانه‌رو به‌عنوان همقطاران سوناک در حزب توری، می‌گویند که این قانون به معنای نقض تعهدات حقوق بشری از سوی انگلیس است.

طرح اخراج پناهجویان از انگلیس به رواندا برای نخستین بار از سوی بوریس جانسون، سلف سوناک به‌عنوان راهی برای مقابله با روند افزایشی ورود مهاجران اعلام شد.

طرح رواندا که در آوریل ۲۰۲۲ از سوی نخست‌وزیر وقت انگلیس به امضا رسید، برای بازدارندگی مهاجران از ورود به انگلیس طراحی شد؛ بر اساس این طرح، هرکسی که پس از اول ژانویه ۲۰۲۲ به وارد انگلیس شود، به رواندا در ۴ هزار مایلی (۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر) این کشور فرستاده می‌شود.

با وجود این، پرواز اخراج مهاجران به روآندا در ژوئن ۲۰۲۲ از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا در آخرین لحظه مسدود شد.

ماه گذشته نیز دادگاه عالی انگلیس به اتفاق آرا حکمی را تایید کرد که این طرح غیرقانونی است، زیرا روآندا یک کشور ثالث امن نیست.

با وجود اجرایی نشدن این طرح، انگلیس تاکنون ۲۴۰ میلیون پوند به روآندا پرداخت کرده است؛ در حالی که انگلیس امیدوار است هزاران مهاجر را رواندا بفرستد، در حال حاضر این کشور فقط ظرفیت پذیرش چند صد مهاجر را دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *