سوءاستفاده جنسی و آزار پنهان در ورزش کانادا

15:24 - 21 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۰۳۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سوءاستفاده جنسی و آزار پنهان در ورزش کانادا
موضوع سوءاستفاده و آزار جنسی نظام‎‌مند و پنهان در ورزش کانادا، دولت این کشور را به اتخاذ تدابیری برای مقابله واداشته است.

خبرگزاری میزان - دولت فدرال کانادا در سال جدید کمیسیونی متشکل از ۳ نفر را برای بررسی نقض نظام‌مند و نقض حقوق بشر در ورزش این کشور راه‌اندازی می‌کند.

کارلا کوالترو، وزیر ورزش کانادا، به سی‌بی‌سی گفت که بیش از ۳ ماه را با «وسواس فکری» برای رسیدگی به این مشکل صرف کرده است.

اذعان دولت کانادا به بحران در ورزش این کشور

این مقام ارشد دولت کانادا گفت: من کاملا فکر می‌کنم که این یک مشکل نظام‌مند و یک بحران است؛ ما با مجموعه‌ای پیچیده از سوءاستفاده، آزار و اذیت، تبعیض و رفتاری روبرو هستیم که بسیار نامناسب است.

وزیر ورزش کانادا «مکانیسم مستقل» را برای بررسی سوءاستفاده در رشته‌های مختلف ورزش کانادا راه‌اندازی می‌کند.

کمیسر یکپارچگی ورزشی کانادا می‌گوید شکاف‌های ورزشی ایمن در سال‌های اخیر آشکار شد و کوالترو از طرف دولت کانادا از کسانی که با سوءاستفاده و تبعیض مواجه شده‌اند، عذرخواهی کرد.

او گفت: متأسفم که این اتفاق برای شما افتاده است؛ سیستم ورزش از شما محافظت نکرده یا کسانی را که به شما آسیب رسانده‌اند پاسخگو نکرده است.

الگوی عادی‌سازی سوءاستفاده در ورزش کانادا

دولت فدرال کانادا ماه‌هاست که تحت فشار بوده تا تحقیق عمومی در مورد سوءاستفاده در ورزش این کشور انجام دهد؛ ورزشکاران، مدافعان حقوق بشری و یک کمیته پارلمانی همگی خواستار تحقیقی برای رسیدگی به آنچه که آن‌ها الگوی عادی‌سازی سوءاستفاده، سرپوش گذاشتن بر رفتار نادرست و ناتوانی در پاسخگو کردن مجرمان می‌نامند، شده‌اند.

کوالترو گفت که یک تحقیق عمومی می‌توانست قربانیان را با قرار دادن آن‌ها در معرض بازجویی‌های متقابل «مبارزه‌آمیز» برای اثبات ادعاهایشان در موقعیتی آسیب‌پذیر قرار دهد؛ ما نمی‌خواهیم افراد مجبور شوند ثابت کنند که آسیب دیده‌اند.

برخی از ورزشکاران و مدافعان، این اطلاعیه را ناامیدکننده خوانده و گفتند که خواهان یک تحقیق عمومی ملی هستند، زیرا برخلاف کمیسیون، یک تحقیق می‌تواند مردم و سازمان‌های ورزشی را مجبور به دادن شهادت و تحویل اسناد کند.

کوالترو گفت که او فرآیندی را انتخاب کرد که «بسیار نزدیک» از کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا الگوبرداری و برای ایجاد فضای امن برای افراد به منظور به اشتراک گذاشتن تجربیات خود طراحی شده بود.

این مقام ارشد کانادا مدعی است: کار کمیسیون ۳ نفره برنامه‌ریزی شده «آگاهی از آسیب، قربانی‌محور و آینده‌نگر خواهد بود و این براساس درک این موضوع است که گروهی از افراد آسیب‌پذیر آسیب دیده‌اند، سیستم از آن‌ها محافظت نکرده و ما می‌خواهیم مطمئن شویم که این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود.

روند کمیسیون ۱۸ ماهه قرار است در سال آینده آغاز شود؛ وزیر ورزش کانادا گفته که اتاوا به دنبال گزارش اولیه و نهایی با توصیه‌هایی در مورد حکمرانی، بودجه و سیاستی با هدف تغییر فرهنگ در ورزش است.

ورزشکاران سرشناس کانادایی دولت فدرال را به کوتاهی در برخورد با سوءاستفاده در ورزش متهم کرده‎اند و نمایندگان مخالف حزب حاکم نیز دولت را متهم کرده‌اند که در برابر درخواست‌های مکرر برای تحقیق و تفحص، بی‌تفاوت است.

دولت کانادا تحت فشار است تا تحقیقات قضایی مستقلی را در مورد سوءاستفاده در ورزش این کشور طی یک سری کمیته‌های پارلمانی در مجلس عوام به دنبال شهادت‌های دلخراش بازماندگان سوءاستفاده در ماه دسامبر آغاز کند.

دولت جاستین ترودو و وزیر ورزش او، با درخواست‌های تحقیقات گسترده در مورد سوءاستفاده از ورزشکاران، سیاستمداران و دانشگاهیان مخالفت کرده‌اند و این باعث شد تا یکی از اعضای ارشد دولت از حزب خود جدا شود.

ابعاد گسترده آزار در ورزش کانادا

کریستی دانکن، معاون سابق نخست وزیر کانادا در مجلس عوام، پیش از این گفت: سوءاستفاده یک راز پنهان و کثیف در ورزش کاناداست و آنچه مردم می‌بینند تنها نوک کوه یخ است.

مشکل آزار جنسی، سوء‌استفاده و آزار و اذیت در ورزش کانادا چندوجهی و ریشه‌ای است؛ این در مورد حمله و آزار و اذیت ورزشکاران از سوی مربیان و کارکنان پشتیبانی آن‌هاست.

کانادا سال گذشته با رسوایی‌هایی در بسیاری از رشته‌های ورزشی مواجه شد که نه‌تنها مربیان بدسرپرست را افشا می‌کرد، بلکه سوءمدیریت سازمانی سازمان‌های ورزشی ملی را نیز تحت تأثیر قرار داد.

انتهای پیام/

 


برچسب ها: کانادا آزار جنسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *