انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا|

پیشتازی ترامپ در نظرسنجی‌ها؛ استیضاح بایدن بررسی می‌شود

14:39 - 21 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۰۳۵
پیشتازی ترامپ در نظرسنجی‌ها؛ استیضاح بایدن بررسی می‌شود
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد که بیش از نیمی از جمهوری‌خواهان، دونالد ترامپ را به‌عنوان نامزد حزبشان در انتخابات سال ۲۰۲۴ انتخاب می‌کنند.

خبرگزاری میزان - نتایج نظرسنجی مشترک رویترز و ایپسوس نشان می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنان موقعیت مسلط خود را در رقابت‌های نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حفظ کرده و بیش از نیمی از رای‌دهندگان این حزب را به خود جلب کرده است.

نتایج این نظرسنجی نشان داد که ۶۱ درصد از افرادی که خود را جمهوری‌خواه معرفی می‌کنند، گفته‌اند که در رقابت نامزدی ایالت به ایالت برای انتخاب رقیب جو بایدن به رئیس‌جمهور سابق آمریکا رای خواهند داد. 

نتایج حاکی از آن است که هیچ‌یک از رقبای ترامپ از حمایت بالا برخوردار نیستند. ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی، هر کدام از سوی تنها ۱۱ درصد از جمهوری‌خواهان حمایت شده‌اند.

ویوک راماسوامی، فعال اقتصادی پنج درصد و کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی ۲ درصد آرا را کسب کردند. همچنین هشت درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی عنوان کردند که تصمیمی در این رابطه نگرفته‌اند.

این نظرسنجی نشان داد که تعداد کمی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه تحت تاثیر اتهامات جنایی فدرال و ایالتی ترامپ قرار دارند.

کمتر از یک چهارم پاسخ‌دهندگان جمهوری‌خواه گفتند که به اتهاماتی مبنی بر اینکه ترامپ خواستار تغییر نتایج انتخابات شده یا گروهی از هوادارانش را برای حمله به ساختمان کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ تحریک کرده، باور داشتند. موارد اشاره شده تنها ۲ مورد از اتهامات جنایی هستند که ترامپ با آن‌ها مواجه است.

این نظرسنجی نشان داد که تعداد کمی از جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ به رقبای او رای می‌دهند. 

پرونده استیضاح جو بایدن

مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، روز چهارشنبه درباره رسمیت بخشیدن به تحقیقات استیضاح جو بایدن رای‌گیری خواهد کرد.

پیش‌تر یک قانونگذار جمهوری‌خواه گفته بود که مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برنامه‌های خود را برای رای‌گیری در روز پنجشنبه گذشته در یک جلسه پشت در‌های بسته فاش کرد. 

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، بایدن و خانواده‌اش را متهم می‌کنند که از تصمیم‌های سیاسی او در زمان معاونت ریاست‌جمهوری در دوران باراک اوباما در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ سود می‌بردند. 

آن‌ها همچنین وزارت دادگستری آمریکا را به دخالت نامناسب در تحقیقات درباره هانتر بایدن، پسر جو بایدن متهم کرده‌اند. وزارت دادگستری این اتهامات را رد کرده است.

کلی آرمسترانگ، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان روز پنجشنبه گذشته قطعنامه‌ای ۱۴ صفحه‌ای را ارائه کرد که به مجلس نمایندگان اجازه می‌دهد درباره مجوز تحقیقات رای‌گیری کنند.

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون نتوانسته‌اند شواهدی مبنی بر مرتبط کردن اقدامات بایدن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور با تجارت پسرش ارائه کنند. همچنین بعید است که سنا در صورت تصویب مواد استیضاح، رئیس‌جمهور آمریکا را محکوم کند. دموکرات‌ها با اختلاف بسیار کمی در مقایسه با جمهوری‌خواهان کنترل سنا را در دست دارند.

بایرون دونالدز، نماینده جمهوری‌خواه یکی از سه کمیته تحقیق درباره بایدن، گفت که انتظار دارد تحقیقات ظرف ۲ ماه آینده به پایان رسیده و مجلس نمایندگان در بهار پیش‌نویس مواد استیضاح را ارائه کند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *