اسلامی: مکان‎های ادعایی آژانس معدن متروکه و قراضه‎فروشی است

16:40 - 20 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۸۶۲
اسلامی: مکان‎های ادعایی آژانس معدن متروکه و قراضه‎فروشی است
رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید که مکان‎های مورد نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک معدن متروکه و همچنین قراضه‎فروشی است.

خبرگزاری میزان – محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی به ارائه توضیحاتی درباره چند موضوع مرتبط با این سازمان پرداخت.

مذاکرات برجامی از سال گذشته با شیوه متفاوتی پیگیری شد

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: پس از آن که دولت جدید آمریکا یعنی دولت فعلی تصمیم به بازگشت به برجام گرفت، مذاکراتی شروع شد؛ هم در آن دولت و هم در این دولت مذاکرات صورت گرفت که البته این مذاکرات از سال گذشته با شیوه متفاوتی پیگیری شده است.

حجم فعالیت ما برای استخراج اورانیوم و سنگ‌هایی که همراه آن است چندین برابر شده است

اسلامی در ادامه گفت: تا پایان دولت فعلی در قطب‌های تولیدی دست‌کم یک دستگاه پرتودهی راه‌اندازی می‌شود؛ شمار معادن اورانیومی که بهره‌برداری می‌کنیم، از ۱۴ معدن عبور کرده است و حجم فعالیت ما برای استخراج اورانیوم و سنگ‌هایی که همراه آن است چندین برابر شده است.

اقدام‌های ما در سازمان انرژی اتمی بر اساس قانون اقدام راهبردی انجام می‌گیرد

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار کرد: اقدام‌های ما در سازمان انرژی اتمی بر اساس قانون اقدام راهبردی انجام می‌گیرد؛ هیچ کسی نمی‌تواند به ما بگوید چه کاری انجام دهیم یا ندهیم؛ ما عضو ان‌پی‌تی هستیم و این در مجلس کشور ما قانون است.

اتهام‌ها ساخته و پرداخته منافقین و سیستم‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی هستند

اسلامی با اشاره به اتهام‌زنی‌ها و بهانه‌جویی‌های انجام شده در موضوع فعالیت هسته‌ای کشورمان، تاکید کرد: آن‌ها تمام آنچه را که مطرح کردند و می‌کنند، آوردند؛ آن‌ها خواستند تا از چند مکان که تحت عنوان پی‌ام‌دی بسته شده بود، بازرسی و بازدید کنند؛ این در حالی است که هیچ کدام از این مکان‌ها اتمی و سایت و متعلق به سازمان انرژی اتمی نیستند.

وی در ادامه گفت: این اتهام‌ها ساخته و پرداخته منافقین و سیستم‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی هستند؛ آن‌ها ادعا کردند که شما در این فعالیت هسته‌ای اعلام نشده انجام دادید؛ این‌ها جزو همان مواردی بود که در قالب پی‌ام‌دی بسته شده و کنار گذاشته شد؛ این موضوع در سطح شورای عالی امنیت ملی مطرح و اعلام شد که حالا که آن‌ها اصرار به بازدید مجدد دارند، بیایند و بازدید کنند؛ یکی از این مکان‌ها مریوان یا آباده یک معدن متروکه است؛ یک مکان دیگر آهن قراضه فروشی است؛ مکان‌هایی که اعلام می‌شود، از این جنس هستند.

اسلامی با اشاره به انجام بازدید وبررسی از این مکان‌ها و تهیه و ارسال گزارشی مستند، اظهار کرد: آن‌ها اراده کردند که این موضوع‌ها را زنده نگه دارند و به‌عنوان اهرم فشار علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند؛ از این چهار مکانی که مطرح شدند، ۲ مکان تا فروردین امسال بسته شدند؛ یعنی آژانس با ادبیات خود گفت که دیگر سوالی نداریم؛ جالب است دومین موردی که بسته شد یک معدن متروکه در آباده است؛ ۷۰ سال پیش این معدن براساس رویه قرار داشتن معادن ایران در دست خارجی‌ها تا پیش از انقلاب، در دست شوروی سابق بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *