جزئیات تنش ونزوئلا و گویان بر سر منطقه نفتی اسکیبو

17:04 - 19 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۶۷۵
جزئیات تنش ونزوئلا و گویان بر سر منطقه نفتی اسکیبو
مناقشه طولانی مدت بر سر منطقه اسکیبو دوباره باعث افزایش تنش میان ونزوئلا و گویان شده است.

خبرگزاری میزان - تنش میان ونزوئلا و گویان بر سر یک مناقشه ارضی که نزدیک به ۲ قرن از آن می‌گذرد، بار دیگر به نقطه اوج رسیده است.

نقطه کانونی این مناقشه منطقه وسیع اسکیبو است که حدود ۷۰ درصد از قلمرو گویان را دربرگرفته و تقریبا به اندازه ایالت فلوریدا در آمریکا است. 

ونزوئلا می‎گوید که حقوق تاریخی بر این منطقه دارد که قدمت آن به دوره استعمار اسپانیا بازمی‌گردد؛ زمانی که اسکیبو در محدوده آن سقوط کرد. در سال ۱۸۴۰، دولت انگلیس خط شومبورک را ترسیم کرد و قلمرو گویان کنونی را بسیار فراتر از منطقه اشغالی و به دهانه رودخانه اورینوکو که موقعیت استراتژیکی دارد، گسترش داد. 

این خط با تعیین قلمرو مورد ادعای انگلیس و بعدا گویان مستعمره شده، با استقلال این کشور در سال ۱۹۶۶، نقش اساسی در شکل دادن به مرز‌های مدرن منطقه ایفا کرد. در همان سال، ونزوئلا و انگلیس توافق نامه‌ای را با هدف دستیابی به راه‌حلی از طریق مذاکره امضا کردند.

در سال ۲۰۰۴ هوگو چاوز، رئیس‌جمهور وقت ونزوئلا به توصیه فیدل کاسترو تنش‌های مرزی را کاهش داد و اظهار داشت که منازعه را پایان یافته می‌داند. 

اما وقایع اخیر اختلافات را دوباره شعله‌ور کرده است. بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، گویان از کشف میدان نفتی با ظرفیت حدود ۸ میلیارد بشکه خبر داد و کشوری با کمتر از یک میلیون نفر را به جایگاه برجسته‌ای در میان کشور‌های برتر از نظر ذخایر نفت ارتقا داد. منطقه اسکیبو در گویان غنی از منابع زمینی گسترده‌ است. 

 

جزئیات تنش ونزوئلا و گویان بر سر منطقه نفتی اسکیبو

 

شرکت اکسون موبیل آمریکا سه پروژه فراساحلی را در این کشور اجرا می‌کند که تنها در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۶ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

گویان یکی از فقیرترین کشور‌ها در آمریکای لاتین بوده و حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. مساحت منطقه اسکیبو نزدیک به ۱۶۰ هزار کیلومتر مربع است.

همه‌پرسی ونزوئلا و نقشه جدید

در اول دسامبر ۲۰۲۳ (۱۰ آذر)، دادگاه جهانی به ونزوئلا دستور داد تا از اقدامات در مناقشه مرزی با گویان خودداری کند.

با این حال، تنها ۲ روز بعد، در سوم دسامبر (۱۲ آذر) مردم ونزوئلا طی یک همه‌پرسی به ضمیمه شدن این منطقه به کشورشان رای مثبت دادند. میزان آرای موافق این طرح ۹۶ درصد اعلام شده است.

دولت گویان همه‌پرسی ونزوئلا را تهدیدی برای امنیت و صلح در این کشور خوانده بود. 

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونروئلا متعاقبا دستور ایجاد یک ایالت جدید به نام گوایانا اسکیبا در داخل مرز‌های ونزوئلا را صادر و نقشه جدیدی از این کشور منتشر کرد. 

به‌طور خاص، ونزوئلا خواهان ضمیمه کردن یک منطقه مهم به نام بلوک نفتی استابروک است؛ جایی که اکسون موبیل و شرکت‌های دیگر در آن فعالیت می‌کنند.

دیدار روسای‌جمهور ونزوئلا و گویان 

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و عرفان علی، رئیس‌جمهور گویان در ۱۴ دسامبر (۲۱ آذر) به میزبانی رالف گونسالوس، نخست‌وزیر سنت‎وینسنت و گرنادین در دریای کارائیب، برای بررسی اختلافات ارضی در منطقه اسکیبو دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

گونسالوس طی نامه‌ای به دو رئیس‌جمهور، نوشت: با توجه به مناقشه ارضی، ما به این نتیجه رسیدیم ضروری است که روسای‌جمهور ونزوئلا و گویان یک گفت‌وگوی دقیق رو در رو به نفع همه انجام دهند. سران هر دو دولت از همزیستی مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *