معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل: پرونده فلسطین بدون هیچ پیشرفتی در دیوان کیفری بین‌المللی باز است

9:25 - 17 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۲۳۹
معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل: پرونده فلسطین بدون هیچ پیشرفتی در دیوان کیفری بین‌المللی باز است
معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل در بیست‌ودومین اجلاس مجمع کشورهای عضو اساسنامه رم دادگاه کیفری بین‌المللی، از این نهاد خواست تا با کنار گذاشتن بی‌عملی، رژیم صهیونیستی را به دلیل جنایت‌های ارتکابی در غزه پاسخگو کند.

خبرگزاری میزان -زهرا ارشادی، معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل در بیست‌ودومین اجلاس مجمع کشورهای عضو اساسنامه رم دادگاه کیفری بین‌المللی در نیویورک سخنرانی کرد.

ارشادی گفت: در ابتدا، مایلم از ریاست، قضات، دادستان و همه کارکنان دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) که به‌طور خستگی ناپذیر تلاش کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود که دیوان کیفری بین‌المللی به ایفای نقش برای پایان دادن به مصونیت از مجازات مرتکبان جدی‌ترین جنایات که جامعه بین‌المللی می‌پردازند قدردانی می‌کنم. همچنین مایلم از دفتر و دبیرخانه مجمع کشور‌های عضو اساسنامه رم برای تهیه نشست بیست‌ودوم و اسناد مربوطه تشکر کنم.

وی بیان کرد: به مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد تصویب اساسنامه رم، جهان به‌طرز تکان‌دهنده‌ای شاهد ارتکاب جنایات وحشیانه رژیم غاصب اسرائیل علیه مردم فلسطین در نوار غزه است. طی روز‌های اخیر، بمباران هوایی و تهاجم زمینی اسرائیل به غزه باعث کشته شدن بیش از ۱۷ هزار انسان بی‌گناه شده است. بیش از ۴۵ هزار نفر زخمی و بیش از ۷ هزار نفر در زیر آوار مفقود هستند که احتمالا کشته شده‌اند. نیمی از غزه با خاک یکسان شده است و هیچ مکانی در امان نیست. بیمارستان‌ها، مساجد، کلیساها، مدارس و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی مصون نمانده‌اند و صد‌ها نفر در داخل این مکان‌ها به طرز وحشیانه‌ای سلاخی شده‌اند.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل یادآور شد: جنایات انجام شده در هفته‌های گذشته آشکارا شامل تمام عناصر تشکیل دهنده جدی‌ترین جنایات، یعنی جنایات جنگی، نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت است. این در حالی است که پس از گذشت نزدیک به یک دهه، پرونده «وضعیت در کشور فلسطین برای جنایات ارتکابی در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی» بدون هیچ پیشرفت محسوسی در مقابل دیوان کیفری بین‌المللی باز است.

ارشادی با بیان این که درست در این مرحله از تاریخ، توجه بی‌سابقه‌ای نسبت به دیوان کیفری بین‌المللی در سراسر جهان وجود دارد و انتظارات جامعه بین‌المللی از دیوان کیفری بین‌المللی بیش از هر زمان دیگری است، تاکید کرد: بنابراین، بسیار مهم است که دادگاه همان سطح توجه، فعالیت و منابعی را که به کار می‌برد در سایر موقعیت‌ها، در مورد وضعیت فلسطین، به کار گیرد تا از درک استاندارد‌های دوگانه و عدالت گزینشی اجتناب کند، و از سیاسی‌سازی دادرسی امتناع کند.

وی افزود: از دادگاه انتظار می‌رود که عاملان این جنایات فجیع را بی‌مجازات نگذارد. کل ملتی که بیش از ۷۵ سال در معرض اشغال ظالمانه بوده در آستانه نسل‌کشی و نابودی است. هر روز که بدون پاسخگویی می‌گذرد، غیرنظامیان بی‌گناه، از جمله کودکان و زنان، کشته و سلاخی می‌شوند و زمین‌هایشان مصادره و خانه‌هایشان ویران می‌شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: اجازه دهید تأکید کنم که ما نمی‌توانیم از اصل مکملیت که سنگ بنای اساسنامه رم بر آن است غافل شویم. به منظور کارایی و کارآمدی، جمهوری اسلامی ایران قاطعانه از دیوان می‌خواهد که به جای افزایش مدارک خود با پرونده‌هایی که می‌توان به‌طور کارآمدتر و مؤثرتر در سطح داخلی با آن‌ها برخورد کرد، پرونده‌های معوقه را اولویت‌بندی و رسیدگی کند.

ارشادی با تاکید بر این که اصل مکملیت برای مأموریت اصلی دیوان به‌عنوان آخرین راه‌حل در تحقیق و تعقیب جرایم جدی بین‌المللی، اساسی است، مگر اینکه کشور‌های عضو قادر یا نخواهند این کار را انجام دهند، بیان کرد: در صحبت از عدم تمایل، به نظر می‌رسد معافیت بی‎شرمانه‌ای که حامیان و توانمندسازان برای اسرائیل ایجاد کرده‌اند، همواره رژیم اشغالگر را جسور کرده است تا به جنایات وحشیانه خود با احساس آرامش مطلق ادامه دهد.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل یادآور شد: با وجود این، دیوان باید نشان دهد که آیا دیوان کیفری بین‌المللی یک دادگاه کیفری بین‌المللی مستقل و بی‌طرف در مبارزه با مصونیت از مجازات و حفظ نظم مبتنی بر قوانین است. دادگاه باید تصمیم بگیرد که آیا تمایل دارد با قاطعیت در برابر قلدری دولت‌های خاص مقاومت کند و به نفع عدالت و مسئولیت پذیری مشابه سایر موقعیت‌ها و موارد عمل کند یا تمایل به عقب‌نشینی و اجازه دادن به جنایات مرتکب شده توسط نیرو‌های اشغالگر و بدون مجازات گذاشتن آن دارد.

ارشادی در پایان گفت: جامعه بین‌المللی مسئولیت مشترکی برای حفظ عدالت و جلوگیری از معافیت از مجازات دارد. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای مجازات جنایات وحشیانه، ترویج و تحقق عدالت قضایی و پیگیری دقیق فعالیت‌های دیوان کیفری بین‌المللی و به‌ویژه وضعیت فلسطین حمایت می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *