رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گزارش|

موانع پیش روی برانکو برای بازگشت به پرسپولیس/ فعلاً دست نگه دارید

15:14 - 20 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۲۲۹
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
موانع پیش روی برانکو برای بازگشت به پرسپولیس/ فعلاً دست نگه دارید
با وجود مطرح شدن نام برانکو ایوانکوویچ برای جانشینی یحیی گل‌محمدی در تیم فوتبال پرسپولیس به نظر می‌رسد انتشار چنین اخباری بیشتر از روی احساسات است تا منطق.

خبرگزاری میزان - بعد از نتایج نه چندان مطلوب یحیی گل‌محمدی در تیم فوتبال پرسپولیس و ۶ هفته سپری کردن بدون پیروزی و حذف از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، انتقادات از این مربی به قدری بالا گرفت که بسیاری در فضای مجازی و حتی رسانه‌ای به دنبال پیدا کردن جانشین برای او بودند، اتفاقی که به نظر می‌رسد بیشتر از اینکه منطقی باشد، احساسی است.

عدم پیروزی در ۶ دیدار متوالی اتفاق مطلوبی برای پرسپولیس و هوادارانش نبود و در این سال‌ها بی‌سابقه بوده است به طوری که هواداران معتقد بودند پرسپولیسِ خطرناک به یک تیم عادی تبدیل شده و حتی پیشکسوتان اعتقاد دارند که تیم گل‌محمدی ترسو بازی می‌کند و یکی از دلایل آن را هم تساوی مقابل صنعت‌نفت ۱۰ نفره و یا عدم کسب پیروزی برابر النصر با یک بازیکن کمتر عنوان می‌کنند که شاید چندان بیراه هم نباشد.

طی روز‌ها و هفته‌های اخیر اخبار زیادی پیرامون گزینه‌های جانشینی یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس منتشر می‌شود. در این بین شنیده شدن نام برانکو ایوانکوویچ به عنوان یک گزینه تکراری شاید چندان هم عجیب نباشد، نامی که هرگاه پرسپولیس وارد بحران می‌شود سر زبان‌ها می‌افتد، اما این موضوع تا چه میزان می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد؟ البته زمانی که برانکو سکان هدایت پرسپولیس را در اختیار داشت آنقدر نتایج درخشانی گرفت که نمی‌توان به ایده بازگشت او چندان هم بی‌تفاوت بود. 

یکی از نکات جالب توجه در این باره هم این است که برانکو ایوانکوویچ در مصاحبه‌هایی که اخیراً با رسانه‌های ایرانی داشته احتمال بازگشت به پرسپولیس را رد نکرده که نشان از علاقمندی این مربی به تکرار دوران باشکوهش در پرسپولیس دارد.

اما برانکو که تحت قرارداد فدراسیون فوتبال عمان قرار دارد این روز‌ها در حال آماده‌سازی تیمش برای حضوری موفق در جام ملت‌های آسیا است، موضوعی که چندان هم کم اهمیت نیست.

قرارداد بلندمدت با فدراسیون فوتبال عمان از یک سو و آماده‌سازی تیمش برای حضور در جام ملت‌های آسیا از سوی دیگر مانع بازگشت او به ایران حداقل در این برهه زمانی است، کما اینکه خود برانکو هم تصمیم‌گیری در این خصوص را تلویحاً به بعد از جام ملت‌ها موکول کرده است. چه بسا ناکامی در این تورنمنت به منزله قطع همکاری طرفین باشد تا یکی از موانع اصلی پیش روی این مربی کروات برای بازگشت به تیم محبوبش برداشته شود.

نام برانکو در این مدت تنها برای حضور در پرسپولیس مطرح نشده است، حتی در مقطعی بعد از جدایی کارلوس کی‌روش از وی به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی نیمکت تیم ملی ایران نیز نام برده می‌شد، اتفاقی که ممکن است بار دیگر بعد از پایان جام ملت‌ها نیز تکرار شود که نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال هم چندان بی‌میل به جذب مربی سابق پرسپولیس و تیم ملی نخواهد بود و شاید در این مسیر به رقیب سرخپوشان تبدیل شود.

اما واقعا بازگشت برانکو ایوانکوویچ به ایران حداقل در برهه کنونی امکان پذیر خواهد بود؟ یا هواداران به هیچ دل بسته‌اند؟

یادآوری روند حضور‌ برانکو در ایران چندان هم نمی‌تواند خالی از لطف باشد. فروردین سال ۱۳۹۴، برانکو ایوانکوویچ با پرسپولیس قرارداد امضا کرد و هدایت تیم را بر عهده گرفت. بعد از خروج برانکو از ایران در سال ۲۰۰۶ هم چندین مرتبه احتمال بازگشت او به فوتبال ایران مطرح شد. مانع اصلی بازگشت برانکو به ایران مسئله مالیات او بود. مرد کروات تا حل شدن مشکل مالیاتی خود حاضر به حضور در ایران نبود، اما ۹ سال بعد از خروج برانکو ایوانکوویچ، بالاخره باشگاه پرسپولیس توانست مالیات برانکو را پرداخت و با مربی اسبق تیم ملی قرارداد امضا کند.

بعد از جدایی او از جمع سرخ‌پوشان نیز بار دیگر مالیات برانکو در پرسپولیس دردسرساز شد که مبلغی در حدود ۸ میلیارد تومان بود که سرانجام پرداخت شد.

با این حساب باشگاهی که می‌خواهد این مربی را راضی به جدایی از تیم ملی عمان کند باید مبلغ سنگینی برای فسخ قرارداد او به فدراسیون فوتبال عمان بپردازد، که به نظر نمی‌رسد چندان معقول باشد.

با تمام این تفاسیر پیگیری‌ها نشان می‌دهد بر خلاف شایعات مجازی نه مذاکره‌ای با این مربی از سوی باشگاه پرسپولیس صورت گرفته و نه اینکه این مربی کروات در حال حاضر برنامه‌ای برای بازگشت به پرسپولیس دارد و به نظر می‌رسد مطرح کردن نام این مربی کروات در این شرایط بیشتر برای آرام کردن فضای هواداری باشگاه است.

از سوی دیگر همانطور که عنوان شد برانکو در حال برنامه‌ریزی برای آماده‌سازی تیمش به منظور حضور در جام ملت‌های آسیا است.

همچنین آنطور که از هیئت مدیره این باشگاه خبر می‌رسد هیچ برنامه‌ای برای تغییر کادرفنی در شرایط فعلی نیست و سرخ‌پوشان همچنان کار را با یحیی گل‌محمدی ادامه خواهند داد مگر اینکه اتفاق غیرقابل پیش‌بینی رخ بدهد.

البته واکنش گل‌محمدی به این موضوع هم بسیار جالب بود که عنوان کرد: برانکو جام ملت‌های آسیا را با عمان پیش‌رو دارد و شیطنت‌هایی وجود دارد که شاید بیشتر آن فوتبالی نباشد. مردمی که می‌فهمند، دلیل این فضایی را که به راه انداخته‌اند، می‌دانند. برای پرسپولیس هیچ‌کس بهتر از برانکو نیست و اگر بدانم او امشب می‌آید، تیم را تحویل می‌دهم تا از فردا مربیگری کند. هیچ مشکلی از این بابت ندارم. برخی‌ها نام برانکو را می‌آورند و فکر می‌کنند ناراحت می‌شوم. برانکو استاد من بوده و ما خیلی از موفقیت‌های تیم در سال‌های اخیر را مدیون او هستیم. او بهترین مربی‌ای است که می‌تواند برای پرسپولیس انتخاب شود.

گل‌محمدی دوران باشکوهی در پرسپولیس داشته و شاید از این پیچ تند هم به سلامت عبور‌ کند، اما به‌نظر می‌رسد قبل هر چیزی وی باید تمرکز بیشتری روی مسائل فنی تیمش داشته باشد و تا جایی که می‌تواند از حواشی دوری کند، موضوعی که به اعتقاد بسیاری از منتقدان و کارشناسان از علل اصلی اُفت این روزهای سرخپوشان بوده است و در صورت تداوم می‌تواند بحران فعلی را از آنچه هست بیشتر کند و کار را به جاهای باریک بکشاند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *