نژادپرستی در سوئد؛ فروپاشی توهم سرزمین امن اقلیت‌ها

12:16 - 15 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۰۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نژادپرستی در سوئد؛ فروپاشی توهم سرزمین امن اقلیت‌ها
افزایش بحران نژادپرستی پنهان در سوئد سبب شد تا ادعا‌های استکهلم درباره امنیت اقلیت‌های قومی و نژادی در این کشور رنگ ببازد.

خبرگزاری میزان – نژادپرستی در سوئد در سال‌های اخیر به شکلی چشمگیر به بخشی از زندگی روزمره اقلیت‌های قومی و نژادی در این کشور تبدیل شده است.

سوئد در سال‌های اخیر از طریق تبلیغات گسترده، ژست‌ها و موضع گیری‌های حقوق بشری تلاش کرد تا تصویری مطلوب و خوشایند از خود به جهان ارائه دهد تا مهر تاییدی بر ادعا‌های حقوق بشری استکهلم به‌عنوان ابزار مداخله سیاسی بزند.

در تصویر مورد نظر و ارائه شده از سوی سوئد، این کشور دارای جامعه‌ای بردبار و چند قومیتی و چند نژادی است که در صدر رتبه‌بندی‌های جهانی از نظر کیفیت زندگی و شادی قرار دارند و با آغوش باز به استقبال آسیب‌پذیرترین افراد و مهاجران می‌رود.

این تصویر با واقعیت‌های درونی سوئد تفاوت زیادی دارد و این تفاوت‌ها هم در اخبار و هم در گزارش‌های مربوط به نژادپرستی در این کشور خود را نشان می‎‌دهد.

این تفاوت‌ها در پی قدرت گرفتن احزاب راست‌گرا و افراطی در سوئد بار دیگر از زیر خروار‌ها ادعا خارج شده و به سطح آمدند؛ در واقع جریان نژادپرستی که دهه‌ها در عرصه سیاسی سوئد پنهان و مخفی مانده بود، از حاشیه این عرصه به متن آمده و به همین دلیل اکنون اقلیت‌های قومی و نژادی در سوئد بیش از هر زمان دیگری نژادپرستی را در زندگی روزمره خود تجربه می‌کنند.

نژادپرستی در سوئد در حال حاضر به یک بحران سراسری تبدیل شده و اقلیت‌های قومی و نژادی را به‌صورت گسترده هدف قرار می‌دهد و قربانی می‌کند.

براساس گزارش اخیر شعبه سوئدی صندوق نجات کودکان، از هر چهار کودک با پیشینه مهاجر در سوئد یک کودک به دلیل رنگ پوست یا مذهب مورد آزار نژادی یا حمله قرار گرفته است.

جدیدترین داده‌ها نشان می‌دهند که جنایت‌های ناشی از نفرت در سوئد در گزارش یک دهه منتهی به ۲۰۱۸ در سطح ملی ۲۰ درصد افزایش یافته است.

اگرچه شمار جنایت‌های نفرت‌محور در سوئد در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳ هزار مورد اعلام شد، اما این اطمینان وجود دارد که تعداد واقعی این جنایت‌ها بیشتر است، زیرا شمار بسیاری از این حوادث اصلا به جایی گزارش نمی‌شوند.

گزارش شورای ملی پیشگیری از جرم سوئد نیز در گزارش خود درباره نژادپرستی در سال ۲۰۲۱ که در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۳ منتشر شد، آورده است که ۵۵ درصد از جنایت‌های نفرت‌محور در این کشور با انگیزه‌های نژادی رخ می‌دهند.

یک معلم سوئدی در این باره می‌گوید: نژادپرستی در مدارس سوئد برای دانش آموزان با پیشینه مهاجر به چالش جدی تبدیل شده است؛ این در حالی است که در برخی از مدارس بیش از یک سوم دانش آموزان دارای پیشینه مهاجر هستند.

به گفته وی، لفاظی‌های بیگانه‌هراسانه و اطلاعات نادرست رایج در رسانه‌های اجتماعی عامل تشدید تنش‌های نژادی و نزادپرستی در سوئد هستند که در بسیاری از موارد به درگیری‌های فیزیکی منجر می‌شوند.

در حالی که آژانس‌های مختلف سازمان ملل بار‌ها از سوئد به دلیل عدم جمع‌آوری اطلاعات براساس نژاد یا قومیت انتقاد کرده‌اند، این کشور همچنان با طرح ادعای اهمیت نداشتن نژاد در سیاستگذاری‌های خود از انجام این کار سر باز می‌زند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *