رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگرانی الیزه از گروه‎های راست افراطی؛ گسترش خشونت در شهرهای فرانسه

11:11 - 14 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۷۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نگرانی الیزه از گروه‎های راست افراطی؛ گسترش خشونت در شهرهای فرانسه
قتل یک نوجوان در فرانسه بهانه‌ای برای گروه‌های راست افراطی در این کشور بود تا بتوانند به خشونت در این کشور دامن بزنند.

خبرگزاری میزان - همه چیز با مرگ پسر نوجوانی که در یک مراسم روستایی در جنوب فرانسه شرکت کرده بود، آغاز شد. 

اگرچه شرایط مربوط به قتل او همچنان نامشخص است، اما اعضای گروه‌های راست افراطی فرانسه بلافاصله آن را به دلیل احساسات «ضدفرانسوی» متهم کردند و به‌طور دسته جمعی برای انتقام از مرگ او به منطقه رفتند.

شاهدان صحنه‌ای کم‌نظیر و ترسناک را توصیف کردند؛ صد‌ها فعال راست افراطی، که بسیاری از آن‌ها مسلح و نقاب‌پوش بودند، در شهر کوچک رومان-سور-ایزر جمع شدند تا انتقام مرگ توماس ۱۶ ساله را بگیرند. 

این دانش‌آموز در نوامبر گذشته پس از اصابت چاقو در روستای کرپول در جریان نزاع و درگیری که ظاهرا بین برخی از شرکت‌کنندگان در مراسم و گروهی که با خودرو در پایان مراسم وارد شده بودند، بر اثر جراحات جان باخت.

ایجاد اختلاف راست افراطی براساس ضعیف‌ترین شواهد

یک کارشناس فرانسوی درباره ظرفیت روبه‎رشد راست افراطی برای سازماندهی و ایجاد اختلاف براساس ضعیف‌ترین شواهد در این کشور هشدار داد.

اگرچه دادستان منطقه گفته که به نظر نمی‌رسد این درگیری یک حمله از پیش برنامه‌ریزی شده براساس «نژاد، قومیت، ملیت یا مذهب» باشد، اما از ۱۰۴ شاهد، ۹ نفر گفتند که نظرات خصمانه‌ای در مورد «سفیدپوستان» شنیده‌اند.

این گزارش‌ها جناح راست افراطی فرانسه را خشمگین کرد و مارین لوپن، رئیس یکی از احزاب راستگرای این کشور، اعتراضات را برانگیخت تا آن را یک «حمله سازمان‌یافته» و ماریون مارشال، خواهرزاده لوپن و سیاستمدار راست افراطی، آن را «نژادپرستی ضد سفیدپوستان» عنوان کند.

لحظه بسیار ترسناک

اعتراضات در هفته گذشته در محله عمدتا مهاجران رومن سور-ایزر در لامونه برگزار شد، جایی که گمان می‌رود برخی از مظنونان مرگ توماس در آن ساکن هستند. 

اما آنچه برجسته بود این که شرکت‌کنندگان از «چهار گوشه فرانسه» آمده بودند و سازماندهی اعتراض کمتر از یک هفته طول کشید.

اندرو اسمیت، مورخ و استاد دانشگاه لندن و متخصص فرانسه مدرن، گفت: ما مردمی از بزانسون، پاریس، مونپلیه و نانتر را دیدیم که دور هم جمع شدند.

او با اشاره به درگیری‌های فراوان با پلیس که این اعتراض در پی داشت، گفت: فکر می‌کنم این لحظه بسیار ترسناکی است برای آنچه در مورد ظرفیت جنبش‌های سیاسی کاملا افراطی برای سازماندهی و پخش آن نوع خشونت خیابانی در خیابان‌های فرانسه می‌گوید؛ بازداشت ده‌ها فعال راست افراطی، که بسیاری از آن‌ها متعلق به گروه خشونت‎طلب افراطی دیویژن مارتل بودند.

دستکم ۶ نفر از دستگیرشدگان در جلسات دادگاه در اوایل این هفته به بین ۶ تا ۱۰ ماه حبس از جمله برای حملات مسلحانه به پلیس محکوم شدند.

اسمیت، گفت: راست افراطی اساسا یک حرکت شبه‎‌نظامی را طراحی کرده است.

اواخر سال گذشته، حدود ۴۰ فعال راست افراطی در پاریس به اتهام برنامه‌ریزی برای انجام حمله نژادپرستانه به هواداران فوتبال مراکش که برای تماشای نیمه‌نهایی مقابل فرانسه در خیابان شانزه‌لیزه جمع شده بودند، دستگیر شدند. 

بسیاری از آن‌ها که به‌عنوان یک تهدید امنیتی بالقوه علامت‌گذاری شده بودند، از سایر مناطق فرانسه به پایتخت این کشور سفر کرده بودند.

یک منبع پلیس فرانسه در آن زمان، گفت: زمانی که اقدامات خشونت‌آمیز برنامه‌ریزی می‌شود، معمولا افراد یک شهر یا همان منطقه را گرد هم می‌آورند. در این مورد، ۴۰ نفر از مناطق مختلف فرانسه به درخواست پاسخ دادند و این موضوع اگر منحصر به‌فرد نباشد، کم‌نظیر است.

در آغاز سال جاری میلادی، شهر کوچک کالاک پس از اینکه مقامات این شهر از اعضای گروه‌های راست افراطی از سراسر این کشور تهدید به مرگ و تجاوز شدند، پروژه ویژه پذیرش پناهندگان را رها کرد.

در ماه آوریل گذشته، پس از پیوستن فعالان راست افراطی از شهر‌های دیگر به تظاهرات اعتراضی به ایجاد یک مرکز پذیرش برای پناهجویان، شهر ساحلی کوچک سن‌بروین به صحنه درگیری‌های خشونت‌آمیز تبدیل شد.

اسمیت، گفت که دلیل اصلی برای درگیر شدن جناح راست افراطی در تظاهرات خشونت‌آمیز مانند آنچه در رومان-سور-ایزر انجام شد، «تحقق ایده‌های خشونت بین‌اجتماعی» است.

وزیر کشور فرانسه پیش از این اعلام کرد که به دنبال ممنوعیت فعالیت چند گروه راست افراطی از جمله دیویژن مارتل است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *