رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رواندا؛ مقصد پناهجویان اخراج شده از سوی انگلیس

16:00 - 12 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۴۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رواندا؛ مقصد پناهجویان اخراج شده از سوی انگلیس
نخست وزیر انگلیس قصد دارد مبالغ بیشتری را به رواندا با هدف حفظ توافق اخراج پناهجویان با این کشور پرداخت کند.

خبرگزاری میزان - رسانه‎های انگلیس می‎گویند که ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور آماده است ۱۵ میلیون پوند دیگر به رواندا برای امضای معاهده‌ای بدهد که می‌تواند طرح اخراج مهاجران را زنده نگه‌دارد.

انتظار می‌رود نخست وزیر انگلیس علاوه بر ۱۴۰ میلیون پوندی که به‎عنوان بخشی از این توافق به رواندا داده شده است، پول نقد بیشتری را ارائه کند.

این افزایش پرداخت زمانی پدیدار شد که جیمز کلورلی، وزیر کشور انگلیس، قرار است به‌زودی به رواندا سفر کند تا توافقنامه جدید را امضا کند.

این معاهده شامل مقرراتی در مورد رفتار با کسانی است که به رواندا اخراج می‌شوند و برای غلبه بر اعتراضات دیوان عالی به سیاست دولت انگلیس ضروری است.

این قانون اضطراری که تصریح می‌کند پارلمان انگلیس، رواندا را کشوری امن می‌داند نیز می‌تواند در این هفته مطرح شود.

سوناک به‎تازگی در حاشیه مذاکرات آب و هوایی در دبی با پل کاگامه، رئیس جمهور رواندا، دیدار کرد.

به گزارش ساندی‎تایمز، ۱۵ میلیون پوند دیگر به‎منظور پرداخت هزینه پرسنل اضافی برای بهبود و گسترش سیستم پردازش پناهندگی رواندا استفاده خواهد شد.

سوناک همچنین در نشست با افسران پلیس انگلیس، گفت که در حال «نهایی‌سازی» قانونی است که برای پیشبرد پیشنهاد رواندا طراحی شده است، که برای اجرای طرح «توقف قایق‌ها» قبل از انتخابات عمومی سال آینده ضروری است.

تلاش دولت انگلیس برای اجرای توافق اخراچ پناهجویان

نخست وزیر انگلیس گفت که می‌خواهد اولین پرواز‌های اخراج را تا بهار انجام دهد.

منابع آگاه دولتی در انگلیس، گفتند که دولت انگلیس امیدوار است این قانون اضطراری در روز‌های آینده آماده شود، اما نمی‌توان آن را تضمین کرد.

درخواست برای فرستادن برخی از پناهجویان به سفری یک طرفه به این کشور آفریقایی زمانی که دادگاه عالی انگلیس ماه گذشته آن را غیرقانونی اعلام کرد، با چالش مواجه شد.

تلاش سوناک برای نجات این سیاست شامل امضای یک معاهده جدید با روااندا و ارائه قوانین اضطراری است که به پارلمان اجازه می‌دهد این کشور را امن بداند در حالی که نگرانی‌هایی در این رابطه از سوی قضات عالی انگلیس مطرح شده است.

پس از حکم دادگاه عالی انگلیس در ۱۵ نوامبر، دفتر نخست وزیر این کشور در ابتدا گفت که قانون جدید قایق‌های کوچک ظرف چند روز منتشر خواهد شد، اما انتظار بیش از دو هفته ادامه دارد.

هفته گذشته مقام ارشد وزارت کشور انگلیس به نمایندگان پارلمان گزارش داد که مذاکرات در مورد معاهده رواندا در مراحل پایانی خود قرار دارد.

در همین حال پناهجویان به عبور از کانال مانش برای رسیدن به انگلیس ادامه می‌دهند؛ آمار‌های وزارت کشور انگلیس نشان می‌دهد ۹۳ مهاجری که با ۲ قایق در حال سفر بودند، روز جمعه گذشته وارد انگلیس شدند.

با نزدیک شدن به سالگرد طرح توقف قایق‌های پناهجویان از سوی نخست وزیر انگلیس در ماه آینده، ۲۸ هزار و ۵۰۰ پناهجو در سال ۲۰۲۳ با استفاده از مسیر دریایی وارد انگلیس شده‌اند.

در همین حال، کی‌یر استارمر، رئیس حزب کارگر انگلیس، سیاست رواندا را به‌عنوان یک «حیله» رد کرده و محافظه‌کاران را به «خیانت» به تعهد سال ۲۰۱۹ خود برای کاهش مهاجرت متهم کرده است.

اما رئیس حزب کارگر انگلیس اذعان کرد که باید نحوه مقابله حزبش با مهاجرت غیرقانونی و قانونی را مشخص کند.

به گفته استارمر، ریاست او «حزب کارگر را از شر این ایده که برخی از موضوعات به سادگی خارج از محدودیت هستند» خلاص کرده است.

وی با اشاره به اینکه من عمیقا با این ایده مخالفم که حزب کارگر نباید در مورد مهاجرت یا عبور قایق‌های کوچک حامل پناهجویان از کانال مانش صحبت کند، اظهار کرد: این‌ها موضوعاتی هستند که نگرانی جدی عمومی دارند و شایسته است که به این ترتیب با آن‌ها برخورد شود.

رئیس حزب کارگر انگلیس، معتقد است وقتی مردم می‌بینند که وزیران دولت وقت خود را برای ترفند‌هایی مانند رواندا تلف می‌کنند، به درستی نتیجه می‌گیرند که بیشتر به صحبت درباره عبور قایق‌های کوچک علاقه دارند تا متوقف کردن آنها.

تلاش برای متوقف کردن طرح رواندا

فعالان حقوق بشری در تلاش هستند از طرح ریشی سوناک برای امن اعلام کردن رواندا از سوی پارلمان انگلیس جلوگیری کنند.

منابعی ادعا کرده‌اند که دولت انگلیس احساس می‌کند «از نظر نهادی موظف است» نگرانی‌های خود را در مورد پیشنهاد‌هایی برای حذف عناصر قانون حقوق بشر از طرح رواندا مطرح کند.

این امر در میانه بحث‌های داغ در دولت انگلیس درباره اینکه لایحه تا کجا باید پیش برود، صورت می‌گیرد و نمایندگان محافظه‌کار ادعا می‌کنند که این قانون شکست خواهد خورد مگر اینکه کنوانسیون اروپایی حقوق بشر (ECHR) را نیز رعایت نکند.

دولت انگلیس همچنین در حال مذاکره با رواندا درباره طرحی است که این کشور را متعهد می‌کند تا پناهجویان را به کشورهای ثالث اخراج نکند؛ یکی از نگرانی‌های اصلی دادگاه عالی انگلیس احتمال اخراج پناهجویان به یک کشور ثالث از سوی روانداست.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس روآندا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *