گزارش سالانه اعدام در آمریکا؛ اجرای احکام در ۲۰۲۳ افزایش یافت

8:24 - 12 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۳۷۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش سالانه اعدام در آمریکا؛ اجرای احکام در ۲۰۲۳ افزایش یافت
مرکز اطلاعات مجازات اعدام آمریکا گزارش خود را درباره اجرای احکام اعدام در این کشور در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد.

خبرگزاری میزان – در حالی که سال ۲۰۲۳ به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود، مرکز اطلاعات مجازات اعدام آمریکا گزارش سالانه خود را در مورد اجرای احکام اعدام در این کشور در سال جاری میلادی منتشر کرد.

براساس گزارش مذکور، شمار احکام اعدام اجرا شده در آمریکا در سال ۲۰۲۳ در قیاس با سال ۲۰۲۲، ۱۸ مورد افزایش داشته و به رقم ۲۲ مورد رسید.

ایالت‌های تگزاس و فلوریدا، پیشتاز اجرای احکام اعدام در سال ۲۰۲۳ بودند.

در سال ۲۰۲۳ ایالت تگزاس ۸ و ایالت فلوریدا ۶ مورد اعدام را اجرا کردند؛ ایالت‌های آلاباما با ۲ مورد، میسوری با ۴ مورد و اوکلاهما با ۴ مورد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

مرکز اطلاعات مجازات اعدام در آمریکا در گزارش خود آورده است که اجرای شش حکم اعدام در فلوریدا بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ بود؛ این ایالت پنج حکم اعدام جدید نیز صادر کرد که بالاترین میز صدور حکم اعدام در میان ایالت‌های آمریکا در سال ۲۰۲۳ است.

در مجموع هفت ایالت آمریکا شامل آلاباما، آریزونا، کالیفرنیا، فلوریدا، لوئیزیانا، کارولینای شمالی و تگزاس در سال ۲۰۲۳ احکام اعدام را صادر کردند.

در چارچوب صدور احکام اعدام اشتباه در سیستم کیفری آمریکا، سه زندانی محکوم به اعدام نیز در سال ۲۰۲۳ تبرئه شدند؛ از سال ۱۹۷۲ تاکنون، ۱۹۵ زندانی محکوم به اعدام در آمریکا تبرئه شدند.

گزارش مرکز اطلاعات مجازات اعدام آمریکا می‎افزاید که اکثریت دادخواست‌های تجدیدنظر زندانیان محکوم به اعدام، حتی آن‌هایی که شواهد و مدارک بی‌گناهی قوی داشتند، از سوی دادگاه عالی آمریکا رد شدند.

براساس این گزارش، بیشتر زندانیانی که در سال ۲۰۲۳ اعدام شدند، اگر امروز محاکمه شوند، احتمالا به دلیل تغییرات قابل‎توجه در قانون، تصمیم‌گیری دادستانی و نگرش‌های عمومی در چند دهه گذشته به اعدام محکوم نمی‌شدند.

گزارش مذکور می‎گوید: نزدیک به ۸۰ درصد از افرادی که در سال جاری اعدام شدند، دست‌کم یک نقص داشتند یا از یک بیماری روانی شدید، آسیب مغزی یا آسیب رشدی مغزی، ضریب هوشی در محدوده‌ای که از نظر ذهنی ناتوان در نظر گرفته می‌شود، یا آسیب‌های شدید مزمن دوران کودکی رنج می‌بردند.

از سوی دیگر، اجرای احکام اعدام در آمریکا در سال ۲۰۲۳ بر ایالت‌های جنوبی متمرکز بود.

گزارش مرکز اطلاعات اعدام آمریکا درباره احکام اعدام اجرا شده در سال ۲۰۲۳ همچنین می‎گوید که زندانیان رنگین‌پوست براساس رویه تاریخی بیشترین سهم را از میان افراد اعدام شده داشتند؛ براساس این گزارش، یکی از واضح‌ترین و پایدارترین تفاوت‌های نژادی در صدور احکام اعدام به حضور بیش از حد قربانیان سفیدپوست در میان مواردی است که به صدور احکام اعدام منجر می‌شود؛ ۹ نفر از ۲۴ زندانی اعدام شده رنگین‌پوست بودند و ایالت میسوری سابقه قابل‌توجهی از خشونت نژادی علیه سیاه‌پوستان را دارد.

مدیر اجرایی مرکز اطلاعات اعدام در آمریکا با اشاره به یک نظرسنجی موسسه «گالوپ»، گفت که بیشتر آمریکایی‌ها (معادل ۵۰ درصد در برابر ۴۷ درصد) فکر می‌کنند که مجازات اعدام در آمریکا ناعادلانه اجرا می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *