گفت‌وگو|

معاون پلیس فتا: مهندسی اجتماعی یکی از ترفند‌های مجرمان سایبری است؛ مراقب تبلیغات فریبنده باشید

8:45 - 09 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۹۵۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون پلیس فتا: مهندسی اجتماعی یکی از ترفند‌های مجرمان سایبری است؛ مراقب تبلیغات فریبنده باشید
معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا به بیان توضیحاتی درباره به‌کارگیری ترفند منهدسی اجتماعی که توسط مجرمان سایبری صورت می‌گیرد، پرداخت.

سرهنگ رامین پاشایی در گفت‌وگو با میزان درباره تکنیک منهدسی اجتماعی که توسط مجرمان سایبری مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: تفاوت مجرمان سایبری با مجرمان فضای حقیقی این است که این مجرمان، الگوریتم ریاضی می‎دانند، دانش رسانه‌ای و تخصصی بالایی دارند و فضای رسانه‌ای کشور را رصد می‌کنند و سپس بر اساس اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد، پلتفرم مجرمانه طراحی می‌کنند.

وی اظهار کرد: یک مجرم سایبری برای فریب دادن شما و ایجاد یک کیف پول با نام حساب کاربری و یا اجاره کارت بانکی نیاز به انجام مهندسی اجتماعی دارد؛ این مجرم در ابتدا با شما تماس می‌گیرد و خود را به عنوان بازرگان و تاجر معرفی می‌کند و تبلیغاتش هم نشان می‌دهد که به راحتی توانسته تاجر شود و درآمد خوبی داشته باشد و قرار است این روش را به شما نیز یاد دهد.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا با بیان اینکه مهندسی اجتماعی تاکتیکی فردی یا جمعی است که مجرمان سایبری برای اقناع مخاطبانشان از آن استفاده می‌کنند، افزود: این مجرمان معمولا با تبلیغات فریبنده نظیر اینکه در خانه بمانید و ماهی ۳۰ میلیون تومان درآمد داشته باشید، افراد را فریب می‌دهند. این مجرمین هنگامی با آن‌ها تماس می‌گیرند به صورت کاملا جدی خود را صاحب کارخانه، شرکت و برند لباس در داخل و خارج کشور معرفی می‌کنند. این افراد اسامی مدیران فروشگاه‌ها را نیز پیدا و از ایناطلاعات سوء استفاده می‌کنند.

سرهنگ پاشایی در بخشی دیگر توضیح داد: منهدسی اجتماعی اینگونه است که با نام شما کیف پول الکترونیک ایجاد می‌شود و کلاهبرداری صورت می‌گیرد، ممکن است در روز‌های اول مبالغی را برای شما واریز کنند، ولی هنگامی که پرونده در اختیار مراجع انتظامی و قضایی قرار می‌گیرد، اولین فردی که مورد پیگرد قانونی است، شخصی است که حسابش را در اختیار مجرم سایبری و کلاهبداران قرار داده است.



انتهای پیام/

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *