رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۵۰ درصد پرونده‌های ارجاعی به صلح‌یاران در سنندج به سازش ختم شد

10:00 - 08 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۸۷۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۵۰ درصد پرونده‌های ارجاعی به صلح‌یاران در سنندج به سازش ختم شد
معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کردستان از صلح و سازش ۵۰ درصد از پرونده‌های ارجاع شده به صلح‌یاران سنندج در سال جاری خبر داد.

خبرگزاری میزان - در مراسمی با حضور بهادر اسدی معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کردستان از ۱۶ نفر از صلح یاران فعال شهرستان سنندج در محل دفتر معاونت توسعه حل اختلاف استان تجلیل شد. 

اسدی اظهار داشت: در سند تحول و تعالی قوه قضاییه، ایجاد و ترویج صلح و سازش، حل و فصل اختلافات از طریق شورا‌های حل اختلاف مورد توجه ویژه قرار گرفته و بر حل و فصل دعاوی از طریق جایگزین‌های قضایی تاکید شده است. 

معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان افزود: با تصویب قانون شورا‌های حل اختلاف در شهریورماه سال جاری، شورا‌های حل اختلاف صرفا رسالت صلح و سازش را بر عهده دارد. 

اسدی تاکید کرد: در معاونت توسعه حل اختلاف فنون تخصصی صلح و سازش به صلح یاران و اعضای شورای حل اختلاف آموزش داده می‌شود و در این راستا از ماموستا‌ها، ریش سفیدان و متنفذین استفاده خواهد شد. 

وی تاکید کرد: صلح و سازش در میان اصحاب دعوی سبب ریشه کن شدن اختلافات می‌شود و باید در جامعه فرهنگ عذرخواهی، عذرپذیری، مذاکره و ... نهادینه شود و این وظیفه مهم بر عهده صلح یاران است.
 
معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان اضافه کرد: صلح یاران باید بر اساس معیار‌های بی‌طرفی، صداقت، دلسوزی، احترام، احقاق حق و رضایت طرفین در جهت ایجاد صلح و سازش در جامعه تلاش کنند. 

اسدی در ادامه افزود: در سال جاری ۹۳۶ فقره پرونده در سنندج به صلح یاران ارجاع شده که از این تعداد ۴۹۴ فقره آن معادل ۵۰ درصد از پرونده‌ها به سازش ختم شده که جای تقدیر از صلح یاران دارد. 


وی ضمن تاکید بر افزایش ارجاع پرونده به صلح یاران، تصریح کرد: در حال حاضر ۹۱ پرونده قتل در استان وجود دارد که ۸ مورد آن توسط صلح یاران منجر به سازش و رضایت از قصاص شده است. 

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان همچنین از وجود ۲۲ هیات صلح در استان خبر داد و افزود: این هیات‌های صلح به‌صورت تخصصی در صنوف مختلف اقدام به ایجاد صلح و سازش کرده‌اند. 

 همچنین در حاشیه این مراسم از کتاب «نقش نهاد‌های میانجیگری در صلح و سازش» تالیف احدی از صلح یاران سنندج رونمایی شد و در پایان این مراسم از ۱۶ صلح یار برتر شهرستان سنندج با اهدای لوح، تقدیر به‌عمل آمد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *