معاون اول قوه قضاییه: امروز در غزه شاهد بی‌سابقه‌ترین فجایع انسانی توسط مدعیان حقوق بشر هستیم

22:22 - 02 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۹۸۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون اول قوه قضاییه: امروز در غزه شاهد بی‌سابقه‌ترین فجایع انسانی توسط مدعیان حقوق بشر هستیم
معاون اول قوه قضاییه با اشاره به جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی در غزه گفت: امروز در غزه شاهد بی‌سابقه‌ترین فجایع انسانی توسط مدعیان حقوق بشر هستیم.

خبرگزاری میزان_حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه در جمع دادستان‌ها و رؤسای بخش استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل ضمن تبریک فرا رسیدن هفته بسیج گفت: بسیج شجره طیبه‌ای است که توسط شهدای والا مقام آبیاری شده و به برکت فداکاری‌ها و ایثارگری‌های جوانانمان شکوه اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران عالم‌گیر شده و این نظام را در برابر استکبار جهانی بیش از پیش استوار ساخته است.

معاون اول قوه قضاییه: امروز در غزه شاهد بی‌سابقه‌ترین فجایع انسانی توسط مدعیان حقوق بشر هستیم

وی با اشاره آموز‌ه‌های دینی و فقهی در مورد حقوق کودک ادامه داد: بشر از دیرباز و از زمان پیدایش با یکسری سوالاتی در ساحت هستی‌شناسی و جهان‌بینی مواجه است به ویژه در فلسفه غرب و به طور خاص در دوران مدرنیته این سوالات تکرار می‌شود.

معاون اول قوه‌قضاییه در ادامه بیان کرد: در پاسخ به این سوالات دیدگاه‌های متفادتی ارائه شده است، اما آنچه پایه و اساس شکل‌گیری فرهنگ و تمدن غرب را بعد از دوران رنسانس شکل داده و بر آن تاکید دارند، تفکرات اومانیستی و انسان‌گرایی است.

وی ادامه داد: بر اساس این نگرش بشر، و علائق او میزان همه چیز در این عالم است. طبیعت، تجربه در زندگی، معیار تعیین ارزش‌های اخلاقی و تنها راه رهایی انسان از مصیبت‌ها، گرفتاری‌ها، چالش‌ها، مشکلات و رسیدن به آرمان بشریت یا همان "انسانِ شاد" است.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق با اشاره به اینکه اکنون این تفکربه دنبال این است که چگونه انسان، شاد باشد، گفت: امروزه این تفکر، بر این باور است که تمامی برنامه‌ها دست انسان است و نتیجه این تفکر انسان‌گرایانه، اصالت یافتنِ سود، منفعت و لذت برای انسان است. هر چه این لذت برای انسان بیشتر باشد، خود را موفق‌تر می‌پندارند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق با اشاره به اینکه امروز سوال مهمی که در جهان فلسفه و علوم انسانی با آن مواجه هستیم و این سوال توجه بسیاری از نظریه‌پردازان را به خود جلب کرده آن است که آیا آرمان انسان‌گرایی محقق شده؟امروز حال بشر خوب است؟ اکنون وضعیت بشر، حقوق بشر و حقوق کودک خوب است؟ آیا ارزش‌های اخلاقی بشر با این تفکرات به تعالی انسان انجامیده است؟ 

وی اضافه کرد: آیا اساسی‌ترین حقوق انسان یعنی حق حیات، حق سلامت، حق حیثیت، حق آزادی در این تمدنِ بسیار بزرگ تضمین شده است؟ در کشور‌های مختلف به‌ویژه کشور‌های مدعیان حقوق بشر در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا حقوق کودکان و زنان که جزو وجدانی‌ترین و بدیهی‌ترین حقوق کودک است، در جهان امروز تامین شده است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق خاطرنشان کرد: امروز در غزه در عرصه بین‌المللی شاهد بی‌سابقه‌ترین فجایع انسانی توسط مدعیان حقوق بشر، انسان‌گرایی و اومانیست هستیم. آیا این حوادث و این فضاحت‌ها نشان انحطاط و پایان تفکر اومانیستی نیست.

 معاون اول قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد: در اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸، اعلامیه حقوق کودک، در سال ۱۹۵۹ اعلامیه حمایت از زنان و کودکان در مواقع اضطراری و برخورد‌های مسلحانه، در سال ۱۹۷۴ و بعد از آن کنواسیون حقوق کودک در سال ۱۹۸۹ که به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسیده است. این موضوعات مورد توجه قرار گرفته و مصوباتی هم در پی دارد، اما وضعیت ما در دنیا بهترشده است!

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق در ادامه بیان کرد: آنچه که امروز با آن مواجه هستیم این است که جامعه جهانی علیرغم تلاش‌های فراوان و ایجاد ساز و کار‌های مناسب در این زمینه و تاسیس نهاد‌های مختلف مانند صندوق کودکان ملل متحد یونیسف به عنوان یکی از ارکان دائم سازمان ملل متحد، نتوانسته از آمار کشتار کودکان و زنانی که با هزاران امید پا به عرصه این عالم گذاشته‌اند و می‌خواهند آزادانه زندگی کنند، خواسته‌هایشان را برآورده کند. 

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: اشکال این موضوع در ساحت قواعد و قوانین نیست. خلاء قانونی ندارد، در حمایت از حقوق کودک، حقوق انسان‌های در معرض خطر مانند زنان، خلاء قانونی نداریم، بلکه مهم‌ترین مسئله که مورد توجه قرار نمی‌گیرد ناظر به بنیان‌های فلسفی تفکر غرب است که انسان‌گرایی، لذت گرایی و منفعت‌گرایی را جایگزین خدامحوری کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق بیان کرد: از نظر فلسفی "انسان خداجو" و "انسان کامجو" دو معقوله جداگانه است. به همین جهت لازم است دانشمندان عالم، علاوه بر تحقیقات کتابخانه ای، تحقیقات میدانی نیز انجام دهند که چرا در تامین این هدف، موفق نبوده‌اند. با وجود حمایت‌های صورت گرفته از کودکان، چرا در عالم به این اندازه کشتار کودکان وجود دارد؟ 

وی با تاکید بر لزوم برگزاری نشست‌های بین المللی علمی و تخصصی گفت: برگزاری این نشست ضروری است، اما نه توسط حاکمان و دولت‌ها بلکه توسط فرهیختگان جوامع مختلف و ملت‌ها. این نشست‌ها باید توسط دانشمندان اعم از جامعه شناسان، حقوق‌دانان روان‌شناسان و همه کسانی که راجع به انسان حرف دارند، برگزار شود.

معاون اول قوه قضاییه در انتقاد از دانشمندان کشورمان نیز بیان کرد: متاسفانه بنظر می‌رسد حوزه‌ها و دانشگاه‌ها نیز نسبت به این موضوع غفلت کرده اند، این در حالی است که هیچ مکتبی به اندازه مکتب اسلام در رابطه‌ی با حقوق انسان به ویژه حمایت حقوق انسان‌های در معرض خطر مانند کودکان و زنان سخن نگفته است. 

وی در ادامه تصریح کرد: جامع‌ترین مکتب، که جامعه‌ترین سخنان را در خصوص حقوق کودک مطرح کرده است، مکتب اسلام و قرآن شریف است، با این وجود متاسفانه در محافل علمی به مصوبات حمایت از کودک به کنوانسیون‌ها ومصوبات سازمان ملل استناد می‌شود و هیچ وقت حرفی از اسلام و قرآن حرفی به میان نمی‌آید؛ در حالی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق با تاکید بر لزوم تغییر نگرش‌های موجود گفت: این تغییر نگرش وظیفه حقوق‌دانان است، حقوق دانان باید با صدای بلند و رسا به مدعیان حقوق بشر بگویند که آیا مبانی حقوق انسان و کودکان آن‌ها موثر بوده؟ تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که مؤثر نبوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *