حجت‌الاسلام قمی: نوآوری در مقوله علمی جدی گرفته شود

16:35 - 30 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۶۷۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
حجت‌الاسلام قمی: نوآوری در مقوله علمی جدی گرفته شود
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در آیین گشایش «کارستان بهارستان» بر لزوم جدیت بیشتر نوآوری در علم تاکید کرد.

خبرگزاری میزان - آیین گشایش «کارستان بهارستان» با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری و محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری عصر امروز سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم سید امیرحسین چاوشی مدیرعامل «کارستان بهارستان» بیان  کرد: این مجموعه در سه بخش دیداری و شنیداری، طراحی و ساخت و هنرهای تجسمی و بخش عمومی فرهنگ و هنر فعالیت خواهد داشت. 

چاوشی گفت: امسال در گام نخست فعالیت، اولویت «کارستان بهارستان» پرداختن به موضوع کودک و نوجوان است. 

مدیرعامل «کارستان بهارستان» تأکید کرد: این مجموعه یک پلتفرم هوشمند است و تیم‌های کوچک را در این فضا پذیرش کرده تا همراه کنشگران بزرگ عرصه فرهنگ و هنر فعالیت کنند. در واقع «کارستان بهارستان» بزرگترین پردیس نوآوری فرهنگی کشور است که امروز به طور رسمی آݝاز به کار خواهد کرد و یکی از زیرمجموعه‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی است. 

مدیرعامل «کارستان بهارستان» با تشریح فرآیند مطالعاتی این مرکز گفت: برای احداث این مرکز از تجاربی که در مرکز فناوری امید در حوزه صنایع خلاق فرهنگی وجود داشت، استفاده بسیار کردیم. برای حل معضلات عرصه تولید محصولات فرهنگی و هنری سعی کردیم در لایه زیرساخت و تجهیز قرار بگیریم تا یک هنرمند برای خلق اثر تنها به فعالیت تخصصی بپردازد و دغدغه دیگری نداشته باشد. 

رئیس حوزه هنری: کارستان بهارستان ضلع نقش‌آفرین در ساخت و توسعۀ زیست بوم فرهنگی کشور باشد

محمد مهدی دادمان رئیس حوزۀ هنری در ادامۀ این مراسم گفت: هسته هنری وابستۀ به سازمان‌ها، ادارات، مجموعه‌ها و ساختارها نیست. زیست بوم فرهنگ کشور به طور کامل شکل نگرفته، چنانچه امروز تولیدات فرهنگی ما اصلاح‌گر معایب جدید و تقویت‌کننده نقاط قوت مجموعۀ این جامعه نیست.  

وی اضافه کرد: «کارستان بهارستان» باید به عنوان یک ضلع متعهد به نقش‌آفرینی در ساخت و توسعۀ زیست بوم فرهنگی کشور باشد. 

رئیس حوزه هنری افزود: «کارستان بهارستانم یک مرکز نوآوری با ویژگی‌های معمولی نخواهد بود. اینجا باید زمینه‌ای برای شبکه‌سازی تیم‌هایی باشد که در چرخه تولید و مصرف فرهنگی حاضر و نقش‌آفرین هستند.  

وی تصریح کرد: کارستان می‌تواند تیم‌های نقش‌آفرین عرصه تولیدات فرهنگی را با پشتیبانی صحیح در مسیر رسیدن به راهکارهای خلاقانه و یافتن حلقه‌های مفقوده فرهنگ کشور هدایت کرده و در راستای ایجاد زمینه رشد، ارتباط و کنشگری اقدامات هوشمندانه داشته باشد. 

دادمان حوزۀ کودک و نوجوان را از نقاط غفلت فرهنگ در کشور دانست و تاکید کرد: باید اصلی‌ترین نقطۀ فعالان فرهنگی عرصه کودک و نوجوان باشد. نسلی که بی‌پناه مورد تهاجم گسترده فرهنگی، رسانه‌ای و مجازی است و متاسفانه در این حوزه کمتر تدبیر اندیشیده‌ایم. 

رئیس حوزه هنری در پایان اظهاراتش گفت: باید تلاش کنیم تا در زنجیره هنر، کتاب، انیمیشن و سریال بر توسعۀ کمی و کیفی تولیدات کودک و نوجوان تمرکز ویژه داشته باشیم. 

قمی: اگر امروز فرهنگ و هنر نوآورانه ما صدای مظلومیت مردم و کودکان غزه در جهان نباشد از غنای فرهنگی خالی است

حجه‌الاسلام و المسلمین محمد قمی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی نیز با تاکید بر پیشینه فرهنگی کشور گفت: مقوله فرهنگ و هنر ملت ما با چنین پیشینه پرسابقه‌ای، غنای فرهنگی آن است که حائز اهمیت است و مهمترین ویژگی این غنای فرهنگی بی‌تردید خوش نشستن آن با خلاقیت است. 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تمرکز بر فرهنگ و هنر با اولویت کودک و نوجوان را از مهمترین ماموریت‌های این مرکز نوآوری عنوان کرد و گفت: مقوله نوآوری در تولیدات فرهنگی و هنری مادامی که جدی گرفته نشود، اتفاق خاصی نخواهد افتاد. 

وی افزود: خلاقیت و نوآوری می‌تواند به ما کمک شایان ذکری داشته باشد تا غنای فرهنگی خود را تعالی بخشیم.  

قمی درباره ویژگی‌های فرهنگی کشور تاکید کرد: فرهنگ غنی کشور ما بازدارنده نیست و بر هر ظالمی تاخت کرده و یاری‌دهنده مظلومین است.  اگر امروز فرهنگ و هنر نوآورانه ما صدای مظلومیت مردم و کودکان غزه در جهان نباشد از غنای فرهنگی خالی است. 

وی در خاتمه اظهاراتش اضافه کرد: تاکید داریم در کارستان بهارستان به زمینه‌های فرهنگی کمک فناورانه شود تا محصولات تولید شده گره‌گشای جامعه باشد این خلاقیت و فناوری باید آثاری را پدید آورد تا کودک و نوجوان ما و فعالیت جامعه فرهنگی ما در فضای بین‌المللی تاثیرگذار باشد.  

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری: اقتصاد با فرهنگ بالنده خواهد شد

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین گشایش کارستان بهارستان اظهار داشت: فرهنگ اتمسفر و فضای تنفسی روح انسان است، لذا فرهنگ را از هیچ مقوله‌ای نمی‌توان جدا کرد. 

روح‌الله فیروزآبادی گفت: در فرهنگ دو مقوله ارزش آفرین است؛ نخست علم و دیگری هنر. 

وی اضافه کرد: در طول تاریخ هنرمندان، دانشمندان و علمای بسیاری دست به خلق آثار متعددی زدند، اما هنر در تلاقی با اقتصاد باعث پدید آوردن صنعت شده است. 

معاون علمی ریاست جمهوری تاکید کرد: اقتصاد در هنر باعث پدید آمدن صنایع هنری شده و هرگاه علم و هنر در اتمسفر فرهنگ با یکدیگر مواجه شده‌اند، صنعت و اقتصاد فرهنگ را به چرخه نوآوری درآورده‌اند.  

وی افزود: «کارستان بهارستان» با آغاز فعالیت خود از امروز فعالیت خلاقانه خود را در زمینه فرهنگ نوآورانه آغاز خواهد کرد. 

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: اقتصادی که با فرهنگ شکل بگیرد بالنده خواهد بود. 

فیروزآبادی در خاتمه افزود: «کارستان بهارستان» را اتفاقات آن متمایز خواهد کرد، هیچ کاری بدون تجربه اتفاق نخواهد افتاد. باید از تجربه علم و فرهنگ و هنر استفاده کنیم، امیدوارم به زودی شاهد افتتاح فازهای بعدی این مرکز باشیم و از عزم، همت و شجاعت همه عزیزانی که در احداث این مرکز سعی وافر داشتند متشکرم. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *