گفت‌وگو|

«بازگشت» با قصص قرآنی پاسخگوی یک معضل اجتماعی است/ تقابل یاس و امید

12:09 - 30 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۵۹۶
«بازگشت» با قصص قرآنی پاسخگوی یک معضل اجتماعی است/ تقابل یاس و امید
اسماعیلی با تاکید براینکه نمایش «بازگشت» روایتی از تقابل یاس و امید است، گفت: این نمایش کاملاً یک کار اجتماعی است و با تکیه بر قصص قرآنی به یک معضل مهم اجتماعی پرداخته است. 

علی اسماعیلی تهیه‌کننده نمایش بزرگ میدانی «بازگشت» در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، با اشاره به پیشینه فعالیت‌های نمایش میدانی در کشورمان گفت: سال ۱۳۸۴ اولین نمایش میدانی تحت عنوان «شب آفتابی» به کارگردانی بهزاد بهزادپور و تهیه کنندگی احسان محمدحسنی اجرا شد. بعد از اجرای این نمایش، زمانی که گزارش کار به رهبر انقلاب رسید، ایشان تاکید بر تکثیر و انتشار این‌گونه کارها و شکل‌گیری گروه‌های مختلف برای اجرا در استان‌ها داشتند.

وی به شکل‌گیری مجموعه «سیمای ققنوس» با حمایت سازمان هنری رسانه‌ای اوج پرداخت و تصریح کرد: با شکل گیری این مجموعه تولیدات میدانی به‌صورت جدی شروع شد. این اتفاق البته توسط سازمان اوج با اجرای نمایش‌‌های میدانی در شهرهای مختلف همراه می‌شد اما از سال ۱۳۹۷ موضوعات و محتواهای خاصی به این نمایش‌ها افزود و به مخاطب عرضه شد.

این تهیه‌کننده افزود: تا به امروز نمایش‌های مختلفی از سوی این مجموعه اجرا شده است. از نمایش «تنها تر از مسیح» که چهار فصل آن اجرا شد و موضوعات هر فصل متفاوت با فصل‌های دیگر بود، تا نمایش «ارض و شمس» که در شهرهای مختلف سوریه به اجرا رسید. نمایش «روشنای شب تار» و «جهان بانو» که در سه فصل با محوریت زنان بود نیز از دیگر کارهای این گروه بود که به دلیل استقبال مخاطبین ده‌ها شب اجرا شد. نمایش «جان فدا» نیز سال گذشته به مناسبت ایام سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی اجرا شد، این نمایش‌ها همگی از تجارب موفق میدانی این گروه بوده است. 

«بازگشت» با قصص قرآنی پاسخگوی یک معضل اجتماعی است/ تقابل یاس و امید

اسماعیلی ادامه داد: امسال بعد از اجرای‌ها و تجارب خوبی که وجود داشت، نمایش «بازگشت» کلید خورد و بوستان ولایت را به پایگاه دائمی و ثابت برای نمایش‌های میدانی تبدیل کرد. این اتفاق البته به همت شهرداری تهران و آقای زاکانی شهردار تهران صورت گرفته است. قرار است این پایگاه در تمام ایام سال محتواهای مختلف اجتماعی، مذهبی، دینی و آیینی روی صحنه ببرد و مخاطبین تهرانی اکنون می‌توانند در بوستان ولایت نمایش بازگشت را تماشا کنند. 

او درباره ایده شکل‌گیری این نمایش اظهار داشت: شکل‌گیری ایده اولیه نمایش «بازگشت» مربوط به فروردین امسال بود، بعد از سخنرانی رهبر انقلاب در حرم امام رضا (ع) این ایده شکل گرفت چراکه  ایشان از فعالان فرهنگی و هنری مطالبه کردند برای امیدورزی و تزریق امید آثار فرهنگی هنری تولید کنند لذا ایده این کار شکل گرفت. کار محتوایی و پژوهشی این نمایش شروع شد و امروز شاهد اجرای این نمایش هستیم که با استقبال بی‌نظیر مردم روبه‌رو شده است. 

این تهیه‌کننده با بیان اینکه نقطه تمرکز این نمایش ناامیدی است، افزود: ما مهم‌ترین مسئله‌ی اجتماعی روز که ناامیدی است را انتخاب کردیم و آن را با مفاهیم و آیات قرآنی پاسخ دادیم لذا نمی‌توانیم بگویم بازگشت صرفا یک کار مذهبی است، خیر! این کار کاملاً یک نمایش اجتماعی است و رویکرد ما اصلاً مذهبی نیست و رویکرد ما آیات و روایات قرآنی است که با این آیات به تاریخ سفر می‌کنیم. 

اسماعیلی با تاکید براینکه هر یک از معضل‌های اجتماعی قطعاً در قرآن پاسخ داده شده است، افزود: ما در منابع به‌دنبال تجاربی بودیم که در گذشته تجربه شده است و باید راه‌کار آن را در کتاب آسمانی جستجو کرد لذا ما در این نمایش با توجه به موضوع که تقابل یاس و امید است، از این منظر به آن نگاه کردیم و بخشی از صحنه‌هایی که در طول نمایش می‌بینیم؛ قصص قرآنی و تاریخ انبیا و نیمه دوم نمایش است. بخش دوم هیچ ارتباطی با بخش اول که قصص قرآن است، ندارد. هرچند که برگرفته از این مفاهیم است اما در تاریخ معاصر و پیش انقلاب و از دوران امیرکبیر شروع می‌شود و با اتفاقات قبل و بعد انقلاب ادامه ‌پیدا می‌کند و به اتفاقات عصر کنونی گره می‌خورد.

«بازگشت» با قصص قرآنی پاسخگوی یک معضل اجتماعی است/ تقابل یاس و امید

علاقه‌مندان می‌توانند از امروز برای تهیه و رزرو بلیط خود به سامانه NAMATICKET.IR مراجعه نمایند.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از تهیه کننده: علی اسماعیلی، کارگردان: حسن بزرا ، جانشین تهیه و تولید: امیرحسین طهرانی، مجری طرح: داود طامهری، طراح نور: عباس رحمانی‌پور ، طراح صحنه و دکور: مرتضی پورحیدری، طراح صدا: عرفان حسن زاده، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: یاسر یارمحمدی، مدیر تولید: تورج سلیمانی ، مجری صدا: علی بیرنگ، طراح گریم: هاشم جوری.

«بازگشت» تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس روی صحنه خواهد رفت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *