واکنش‎ها به پیروزی خاویر میلی در انتخابات آرژانتین؛ ترامپ آمریکای لاتین کیست؟

11:48 - 30 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۵۷۴
واکنش‎ها به پیروزی خاویر میلی در انتخابات آرژانتین؛ ترامپ آمریکای لاتین کیست؟
پیروزی خاویر میلی در انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین واکنش‌ مقام‎های کشور‌های مختلف را در پی داشته است.

خبرگزاری میزان - «خاویر میلی» در سال ۲۰۲۰ در تلاش برای آنچه «منفجر کردن سیستم» می‌خواند، ورود خود را به سیاست اعلام کرد.

در آن زمان تعداد کمی پیش‌بینی می‌کردند که سه سال بعد این اقتصاددان و کارشناس سابق تلویزیون می‌تواند به ریاست‌جمهوری آرژانتین برسد. اکنون او به این هدف رسیده است.

«میلی» علیه نخبگان سیاسی انتقاد کرده است؛ «آل کاپون»، گانگستر معروف را به خاطر آنچه اعتبار در بازار آزاد خواند، تمجید کرده و در تلویزیون، نماد بانک مرکزی این کشور را شکسته است. او بانک مرکزی را عامل کمک به تورم سه رقمی آرژانتین می‌داند و گفته بود قصد دارد آن را تعطیل کند. 

این سرمایه‌دار ۵۳ ساله در دور دوم انتخابات، که روز یکشنبه برگزار شد، در برابر «سرجیو ماسا»، به پیروزی رسید. «ماسا»، وزیر اقتصاد آرژانتین است. 

نتایج نشان داد که «میلی» حدود ۵۶ درصد و «ماسا» ۴۴ درصد آرا را به خود اختصاص دادند. «ماسا» در یک سخنرانی، شکست را پذیرفت.

سبک تهاجمی و تئاتری «میلی»، از لباس‌های ابرقهرمانی گرفته تا استفاده از ارّه برقی برای نشان دادن برنامه‌هایش برای کاهش گستردگی دولت، باعث شده برخی او را با «دونالد ترامپ» یا «ژائیر بولسونارو»، رئیس‌جمهور سابق برزیل مقایسه کنند.

 

واکنش‎ها به پیروزی میلی در انتخابات آرژانتین؛ ترامپ آمریکای لاتین کیست؟

 

«میلی» و ائتلاف «آزادی پیشروی» او افزایش چشمگیری در میزان حمایت به‌ویژه در میان جوانان داشته‌اند. 

مخالفان «میلی» به بی‌تجربه بودن او در عرصه سیاسی، ظاهر ژولیده و جنجال‌های او که رقبای سیاسی و حتی پاپ، رئیس کاتولیک‌های جهان را هدف قرار داده است، اشاره می‌کنند. 

وی در ده‌ها رویداد انتخاباتی با در دست داشتن ارّه برقی به‌عنوان نمادی نه چندان ظریف از تعدیل‌های مالی که قصد اعمالش را دارد، ظاهر شد. «میلی» همچنین یک اسکناس ۱۰۰ دلاری غول‌پیکر با تصویر چهره‌اش برای تبلیغ پیشنهادش برای دلاری کردن اقتصاد به همراه داشت. 

 

واکنش‎ها به پیروزی میلی در انتخابات آرژانتین؛ ترامپ آمریکای لاتین کیست؟

 

«میلی» از وضعیت نابسامانش استقبال می‌کند. او پاپ فرانسیس آرژانتینی را مورد سرزنش قرار داد، »دیگو مارادونا» را به تمسخر گرفت و «مارگارت تاچر»، نخست‌وزیر سابق انگلیس را که در آرژانتین به خاطر نقش در جنگ «فالکلند» در سال ۱۹۸۲ منفور است، تمجید کرد. 

او دایره کوچکی از افراد مورد اعتماد را در اطراف خود دارد؛ از جمله خواهر ۵۱ ساله‌اش به نام «کارینا».

«کارینا» اکنون مدیر ستاد انتخاباتی اوست و «میلی» اوایل امسال به طعنه، گفت که می‌تواند خواهرش را به‌عنوان بانوی اول آرژانتین معرفی کند.

«میلی» از حمایت جناح محافظه‌کار اصلی کشور از جمله «پاتریشیا بولریچ»، نامزد حذف شده این حزب برخوردار است. 

وی سال گذشته در مصاحبه‌ای با رویترز گفته بود: از نظر منطق سیاسی، من یک اشتباه هستم، زیرا کاری که برای انجام آن آمده‌ام در واقع حذف امتیازات سیاستمداران است.

واکنش‌ مقام‌های سیاسی

«آلبرتو فرناندز»، رئیس‌جمهور آرژانتین: من اعتماد دارم که می‌توانیم با «خاویر میلی» همکاری کرده تا یک انتقال منظم را تضمین کنیم.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید: من انتخاب «خاویر میلی» را به‌عنوان رئیس‌جمهور آرژانتین و به مردم این کشور به دلیل برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه تبریک می‌گویم. ما مشتاقانه به دنبال ایجاد روابط دوجانبه قوی براساس تعهد مشترکمان هستیم.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا: به «میلی» به دلیل رقابت عالی برای ریاست‌جمهوری آرژانتین تبریک می‌گویم. من بسیار به تو افتخار می‌کنم. شما واقعا آرژانتین را دوباره به جایگاه عالی خواهید رساند.

«لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهور برزیل: من به نهاد‌های آرژانتینی به دلیل انجام فرآیند انتخابات و مردم آرژانتین که در روز انتخابات به شیوه‌ای منظم و مسالمت‌آمیز شرکت کردند، تبریک می‌گویم. برای دولت جدید آرزوی موفقیت دارم.

«سانتیاگو پنا»، رئیس‌جمهور پاراگوئه: من پیروزی «خاویر میلی» را تبریک می‌گویم و دست صمیمانه و برادرانه پاراگوئه را برای تحکیم روابط بین کشورهایمان تقدیم می‌کنم.

«ژائیر بولسونارو»، رئیس‌جمهور سابق برزیل: پیروزی «خاویر میلی» را به مردم آرژانتین تبریک می‌گویم. امید دوباره در آمریکای جنوبی خواهد درخشید. باشد که این بادهای خوب به آمریکا و برزیل برسد تا صداقت، پیشرفت و آزادی به همه ما بازگردد.

«نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا نسبت به پیروزی میلی ابراز نگرانی کرده و آن را پیروزی طیف افراطی توصیف کرده است. او بر خطر احتمالی که پیروزی «میلی» برای آمریکای لاتین می‌تواند داشته باشد، تاکید کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *