اسعد: جشنواره مردمی عمار محلی برای حضور تفاوت‌ها و تفکرات است

19:11 - 28 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۲۸۳
اسعد: جشنواره مردمی عمار محلی برای حضور تفاوت‌ها و تفکرات است
دبیر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، گفت: جشنواره مردمی عمار یکنواخت بودن هنر و سینما را از بین برده و محلی برای حضور تفاوت‌ها و تفکرات شده است.

خبرگزاری میزان - نشست خبری چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور سهیل اسعد، دبیر، سعید خورشیدی، رئیس شورای سیاستگذاری فیلم عمار، خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران و حمید صالحی، دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، عصر یک‌شنبه در موزه هنر‌های معاصر فلسطین برگزار شد. 

سهیل اسعد، دبیر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار راه قدس، گفت: دغدغه برگزارکنندگان جشنواره مردمی عمار همواره مردمی بودن آن است، زیرا معتقدیم تجلی حقیقت در این جشنواره به دست مردم رقم می‌خورد.

وی درباره تنوع موجود در محتوای جشنواره مردمی عمار، تصریح کرد: جشنواره عمار تلاش دارد تا علاوه بر معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی به بیان حقایق بپردازد و تحولات عمیق در این عرصه را معرفی کند از این رو بدون در نظر گرفتن ابعاد اقتصادی هنر و سینما به بیان موضوعات و نکات مهم پرداخته است نکته دیگر در جشنواره سینمایی عمار اتحاد تولیدکنندگان با مخاطبان است در اینجا مخاطبان هم تماشاگر هستند و هم تولیدکننده محسوب می‌شوند.

اسعد، افزود: در جشنواره مردمی عمار مفهوم هنر نسبت به سایر جشنواره‌ها تفاوت‌هایی دارد از این رو نگاهی متفاوت‌تر و متفکرانه‌تر به هنر داشته و معادله در جشنواره را تغییر داده و به تفکری زنده از هنر پرداخته است. 

دبیر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، ادامه داد: ارتباط تکنولوژی با محتوا نکته مهم در جامعه امروز محسوب می‌شود به همین دلیل بسیاری از افراد در خلق اثر هنری به محتوایی که همراه با عنصر تکنولوژی باشد توجه دارند در حالی که جشنواره مردمی عمار وجدان را روح قالب و محور اصلی جشنواره در نظر گرفته است، از سوی دیگر  معادله بین هنر و حاکمیت در بسیاری از جشنواره‌ها وجود دارد، اما جشنواره عمار این معادله را برهم زده و تلاش کرده تا مردم عنصر تاثیرگذار بر افکار حاکمیت شوند. نکته قابل تامل دیگر اینکه سینمایی جشنواره مردمی عمار بدون سانسور است بدین ترتیب واسطه بین هنر و تکنولوژی را حذف کرده و مجال و شرایطی جهت تقویت فرهنگ انتقاد را در دستور کار قرار داده است.

وی در توصیف جشنواره مردمی، بیان کرد: جشنواره مردمی عمار یکنواخت بودن هنر و سینما را شکسته و محلی برای حضور تفاوت‌ها و تفکرات شد. به عبارت دیگر  به سینما حیات داد و هنر در قالب واقعیت و حرکت را به نمایش گذاشت و رساننده پیغام مخاطبان حداکثری، با تاکید بر هنر در راستای جهاد تبیین محسوب می‌شود. 

سعید خورشیدی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی عمار در این نشست ضمن تاکید بر پیشتازی جشنواره مردمی فیلم عمار، در تولید آثار هنری و رسانه‌ای بخش‌های در نظر گرفته شده را مورد بررسی قرار داد و افزود: بخش رقابتی با قالب‌های فیلم داستانی کوتاه، نیمه بلند، سینمایی، تله فیلم و سریال همچنین پویانمایی، نماهنگ، تولیدات تلویزیون تولیدات فضایی مجازی، لوح نگار، وفیلمنامه در نظر گرفته شده است. در عین حال رویای ایرانی یا روایت پیشرفت، نقد درون گفتمانی، حافظه ملی، نهضت جهانی مستضعفین، جنگ اقتصادی، ملت قهرمان و جنگ نرم بخش‌هایی هستندکه در نظر گرفته شده است.

وی ویژگی‌های چهاردهمین جشنواره مردمی عمار را مطرح کرد و تصریح کرد: بخش (فیلم ما) یا (نهضت مردمی تولید محتوا) بخش ویژه برای نوجوانان محسوب می‌شود تا این رده سنی با هر نوع دوربین تصویربرداری یا تلفن همراه از سوژه‌های محیط زندگی خود در رقابت شرکت داده می‌شود، همچنین بخش ویژه‌ای با عنوان قصه ما در نظر گرفته شده که در آن فیلم‌سازان مسئله مردمی را در قالب سوژه‌ها و ماجرا‌های قابل تبدیل به فیلم پیگیری می‌کنند لذا علاقمندان سوژه‌های خود را در تارنمای جشنواره می‌تواند به ثبت رسانده و ارسال کنند. همچنین جوایز مردمی که با هدف نزدیک سازی تولیدات سینمایی به زندگی و دغدغه‌های واقعی مردم در نظر گرفته شده در جشنواره به رقابت بگذارند.

وی در باره اکران مردمی، گفت: یکی از ارکان اصلی جشنواره مردمی فیلم عمار اکران مردمی بودن آن است از این رو نیرو‌های خودجوش مردمی در سراسر کشور برای دیده شدن فیلم‌ها و آثار این جشنواره مردمی کوشش می‌کنند. تاکنون فیلم‌های جشنواره عمار در محیط‌های مردمی به نمایش درآمده و جمع زیادی از مردم در پشتیبانی مالی حمایت رسانه‌ای تامین مکان یا تجهیزات اکران مردمی حضوری فعال داشتند.

خالد القدومی، نمانده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران ضمن تشکر از دعوت به نشست جشنواره عمار با اشاره به دیالوگی از یک فیلم، گفت: یک ایده قابل کشتن نیست. در نیویورک میلیون‌ها نفر در دفاع از فلسطین به خیابان آمدند. ما معتقدیم برای ساختن روایت باید به سراغ حقیقت برویم، اما اسرائیلی‌ها به سراغ بازاریابی می‌روند. 

وی با اشاره به نشست ۵۷ کشور‌های عربی - اسلامی، عنوان کرد: از این نشست چیزی بیشتر از یک بیانیه صادر نشد، در حالی که دیپلماسی، اثری بیشتر از موشک دارد، اما سران این کشور‌ها حتی حاضر به قطع روابط با رژیم صهیونیستی نیستند. کسی از حکام عربی که جرات کند از حماس حمایت و یا با آن‌ها همراهی کند، وجود ندارد و در این زمینه هیچ حاکم عربی موضع نگرفت، اما مردم جهان هوشیار و با ملت فلسطین هستند. 

وی ادامه داد: اول از هر چیز ساخت روایت بسیار مهم و پس از آن بازاریابی روایت بسیار اهمیت دارد. امروزه روایت کودکان فلسطین نه به واسطه بازی رسانه‌ای، بلکه به علت همدردی با قربانی‌ها و بعد از آن رد شبهه‌هاست. ما تا امروز موتور جست‌وجوگر اسلامی نداشتیم و در صفحه سرچ گوگل تا قبل از عملیات طوفان الاقصی، ابتدا اسرائیل را بالا می‌آورد، اما الان کشتار جمعی مردم غزه بالا می‌آید. 

القدومی با اشاره به سخنرانی سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان، گفت: رژیم صهیونیستی به‌واسطه غافلگیری، بخشی از مردم و سربازان خود را هدف توپ‌خانه و گلوله باران قرار داد. 

وی با اشاره به اینکه، سر بریدن کودکان توسط حماس دروغ بزرگ اسرائیلی‌ها از جنس اقدامات بی‌رحمانه خود آن‌هاست، یادآور شد: اشغالگران فرانسوی در الجزایر سر بچه‌ها را بریدند و با آن عکس گرفتند، تصویر آمریکایی‌ها با زنان برهنه ویت‌کنگی در ذهن ما است. به حمدالله روز هفتم اکتبر پیروز شدیم، اما امروز قربانیان مظلوم دلیل درماندگی دشمن است و تنها دستاورد نظامی دشمن محاصره بیمارستان‌ها است.

در این نشست خبری علی محمد مودب، شعری با موضوع فلسطین و اتفاقات غزه خواند و از پوستر چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار رونمایی شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *