رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بیمارستان الشفاء غزه؛ از حافظه تاریخی تا منطقه مرگ

12:55 - 28 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۲۰۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بیمارستان الشفاء غزه؛ از حافظه تاریخی تا منطقه مرگ
بیمارستان الشفاء غزه در بیش از یک ماه گذشته شاهد طیف گسترده‌ای از انواع جنایت‌های رژیم صهیونیستی بود.

خبرگزاری میزان – جنگ ۲۰۲۳ رژیم صهیونیستی علیه نوار تحت محاصره غزه با یک نام برای توصیف همه جنایت‌های این رژیم گره خورده است؛ بیمارستان الشفا.

بیمارستان الشفاء در شمال غزه طی بیش از ۴۰ روز جنگ رژیم صهیونیستی علیه این منطقه شاهد جنایت‌های متعددی بود و می‌توان آن را نمونه کوچکی از محل اجرای جرایم جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) دانست.

بیمارستان الشفا؛ تاریخ مجسم جنایت‌های رژیم صهیونیستی

بیمارستان الشفاء، بزرگ‌ترین مجتمع پزشکی و بیمارستان مرکزی در نوار غزه است.

این بیمارستان که در اصل پادگان ارتش انگلیس در زمان قیمومیت این کشور بر فلسطین بود، در سال ۱۹۴۶ به یک مرکز بهداشتی برای بیماری‌های قرنطینه با نام الشفاء تبدیل شد.

این بیمارستان در سال ۱۹۴۸ در میانه جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی در کنار بیمارستان الاهلی یکی از ۲ بیمارستان اصلی غزه بود؛ الشفا در زمان مدیریت مصر بر غزه در پی جنگ ۱۹۴۸ گسترش یافت؛ بخش قرنطینه آن به جای دیگری منتقل شده و بخش‌های مختلف مانند داخلی، جراحی، اطفال، چشم و ... به آن اضافه شدند؛ در سال ۲۰۱۳ بخش جدید جراحی بیمارستان الشفاء افتتاح شد.

الشفاء در جریان جنگ ۱۹۶۷ اعراب و رژیم صهیونیستی شاهد حمله نظامیان صهیونیست و اسارت بیماران و کارکنان بیمارستان بود.

بیمارستان مذکور، در قرن ۲۱ به شکل فزاینده‌ای به عنصری مهم برای افشای جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه تبدیل شد؛ به‌عنوان مثال، در جریان جنگ ۲۰۰۸/۲۰۰۹ رژیم صهیونیستی بیمارستان الشفا به محل پوشش رسانه‌ای خبرنگاران از جنایت‌های رژیم صهیونیستی تبدیل شده بود.

رژیم صهیونیستی از دهه ۱۹۹۰ مرتبا تلاش کرده با طرح ادعا‌های واهی این بیمارستان را از مرکزیت روایت‌گری جنایت‌های این رژیم خارج کند؛ مقام‌های صهیونیست در حالی ادعا می‌کنند که مقاومت فلسطین از بیمارستان استفاده نظامی می‌کند که تاکنون نه‌تنها مدرک و مستندی دال بر این ادعا ارائه نکرده، بلکه کارکنان خارجی بیمارستان نیز تاکید دارند که در طول سال‌های خدمت خود در این بیمارستان هیچ مدرکی که نشان دهنده استفاده نظامی از الشفاء باشد، ندیده‌اند.

 

بیمارستان الشفا غزه؛ از حافظه تاریخی تا منطقه مرگ

 

رژیم صهیونیستی در جنگ ۲۰۲۳ خود علیه غزه که تاکنون بیش از ۱۲ هزار شهید برجای گذاشت، با تکرار ادعای استفاده نظامی مقاومت فلسطین از الشفاء که با تایید آمریکا به‌عنوان حامی اصلی این رژیم دنبال شد، الشفا را به اذعان سازمان جهانی بهداشت به یک منطقه مرگ تبدیل کرد.

رژیم صهیونیستی هنوز برای اثبات ادعای مذکور خود مدرکی ارائه نداده است؛ با وجود یورش ارتش رژیم صهیونیستی به این بیمارستان و جست‌وجوی بخش‌های مختلف آن نیز مدرکی برای تایید ادعای رژیم صهیونیستی پیدا نشد.

الشفاء؛ نمونه کوچک شده گستره جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه در جنگ ۲۰۲۳

بیمارستان الشفاء را می‌توان نمونه کوچک شده غزه زیر بار جنایت‌های رژیم صهیونیستی دانست؛ این بیمارستان طی ۴۴ روز از زمان آغاز جنگ شاهد انواع جنایت‌های رژیم صهیونیستی بوده است.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی کاروان آمبولانس حامل بیمار این بیمارستان را هدف قرار دادند؛ به سمت بیماران و آوارگانی که در حال حرکت در مسیر امن تعیین‌شده از سوی صهیونیست‌ها برای خروج از بیمارستان بودند، تیراندازی شد؛ برق این بیمارستان قطع شد؛ نظامیان صهیونیست به بیمارستان یورش بردند؛ ممکن نبودن خروج پیکر شهدا به حفر گور دسته‌جمعی برای ۱۷۹ شهید در این بیمارستان منجر شد؛ بیماران به دلیل نبود تجهیزات و اکسیژن جان خود را از دست دادند؛ نوزادان نارس به دلیل قطع برق از انکوباتور‌ها خارج شده و جان باختند؛ جنگنده‌های رژیم صهیونیستی این بیمارستان را بار‌ها بمباران کردند؛ پنل‌های خورشیدی بالای بیمارستان از سوی صهیونیست‌ها نابود شدند؛ از ورود مواد غذایی به داخل بیمارستان جلوگیری شد؛ ...

 

بیمارستان الشفا غزه؛ از حافظه تاریخی تا منطقه مرگ

الشفاء؛ ناظر جنایت‌های مکرر رژیم صهیونیستی علیه غزه

بیمارستان الشفاء را می‌توان ناظر ساکت جنایت‌های مکرر رژیم صهیونیستی علیه غزه نیز خواند.

این بیمارستان در جریان جنگ ۲۰۰۸/۲۰۰۹ مملو از فلسطینی‌هایی بود که بر اثر حملات هوایی رژیم صهیونیستی مجروح شده بودند.

همزمان بخش عمده‌ای از پوشش رسانه‌ای جنگ مذکور توسط خبرنگارانی که از بیمارستان گزارش می‌دادند، پخش یا نوشته شده بود.

از همان زمان رسانه‌های آمریکایی مانند «نیویورک تایمز» تلاش کردند تا بر آتش ادعا‌های واهی رژیم صهیونیستی درباره استفاده نظامی مقاومت فلسطین از بیمارستان الشفا بدمند.

این ادعا‌ها در حالی از سوی رژیم صهیونیستی مطرح و توسط رسانه‌های آمریکایی تایید می‌شد که رژیم صهیونیستی در آن زمان ورود خبرنگاران را به غزه ممنوع کرده بود.

الشفاء در جریان جنگ ۲۰۱۴ رژیم صهیونیستی علیه غزه، نقش مهمی در امدادرسانی به مجروحان فلسطینی ایفا کرد.

«مکس بلومنتال»، روزنامه‌نگار آمریکایی که در جریان جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ در این منطقه حضور داشت، گزارش کرد که پزشکان این بیمارستان پس از هفته‌ها قطع عضو و بیرون آوردن ترکش در آستانه «بیماری روانی» قرار گرفتند و یکی از مدیران بیمارستان فریاد می‌زد: آیا دنیا نمی‌بیند که ما انسان هستیم؟

به گفته «بلومنتال»، الشفاء در آن جنگ به محل اقامت آوارگان فلسطینی تبدیل شده بود.

خاموشی الشفاء

در ساعات اولیه چهل‌وسومین روز حمله رژیم صهیونیستی به غزه، پزشکان و بیماران از روی آوار ریخته شده در بیمارستان و خیابان‌های اطراف آن عبور کرده و از این ساختمان خارج شدند.

این در حالی رخ داد که امکان خارج کردن بیماران بدحال از بیمارستان وجود نداشت.

بیماران و پزشکان زمانی در ۱۸ اکتبر (۲۷ آبان) الشفاء را ترک کردند که سه روز از حمله رژیم صهیونیستی به این بیمارستان گذشته بود و ارتش رژیم صهیونیستی به آن‌ها سه ساعت برای تخلیه فرصت داده بود؛ دیگر آب، برق، سوخت و مواد غذایی در بیمارستان وجود نداشت و محاصره رژیم صهیونیستی این بیمارستان را به خرابه‌ای مرگ‌بار مبدل کرده بود.

الشفاء برای ساکنان شمال غزه در جنگ ۲۰۲۳ رژیم صهیونیستی پناهگاهی برای در امان بودن از حملات رژیم صهیونیستی دانسته می‌شد؛ به همین دلیل هزاران آواره به بیمارستان و مناطق اطراف آن پناه آوردند، اما گذشت زمان نشان داد که رژیم صهیونیستی حتی توجهی به قوانین بین‌المللی درباره حفاظت از بیمارستان‌ها ندارد.

پزشکان الشفاء اکنون می‌گویند که به بیمارستان الاهلی می‌روند تا بتوانند به مجروحان فلسطینی و بیماران کمک کنند.

در حال حاضر، ۲۵ کارمند بهداشت و ۲۹۱ بیمار، از جمله ۳۲ نوزاد در وضعیت وخیم، در الشفا باقی مانده و منتظر ۲۴ تا ۷۲ ساعت آینده هستند تا مسیر عبور امن برای انتقال آن‌ها به دیگر بیمارستان‌های غزه باز شود.

سازمان بهداشت جهانی: الشفا منطقه مرگ است

تیم سازمان بهداشت جهانی شامل کارشناسان بهداشت، افسران تدارکات و کارکنان امنیتی که فقط یک ساعت در بیمارستان الشفاء پس از تخلیه حضور داشتند، اعلام کردند که این بیمارستان منطقه مرگ و وضعیت آن ناامیدکننده است.

آن‌ها گفتند که یک گور دسته‌جمعی نیز در بیمارستان الشفا دیدند؛ روی دیوارها نیز آثار تیراندازی وجود داشت.

تیم بازرسی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که به دلیل وضعیت امنیتی مدیریت پسماند در بیمارستان ناممکن بوده و راهرو‌ها و محوطه بیمارستان مملو از زباله‌های پزشکی بود که خطر عفونت را افزایش می‌داد.

آن‌ها اعلام کردند که دیگر الشفاء فعال نیست و کار این بیمارستان تمام شده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که عمیقا نگران نیاز‌های ایمنی و بهداشتی بیماران، کارکنان بهداشتی و آوارگان داخلی است که در چند بیمارستان نیمه فعال غزه باقی مانده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *