رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

غزه؛ آزمایشگاه صنعت تسلیحات رژیم صهیونیستی

7:30 - 30 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۱۵۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
غزه؛ آزمایشگاه صنعت تسلیحات رژیم صهیونیستی
فلسطین و نوار غزه به آزمایشگاهی برای تسلیحات رژیم صهیونیستی پیش از صادر کردن آنها به کشورهای دیگر تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان - تسلیحات آزمایش‌شده در هر جنگی که رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد شاهد تقاضای جهانی است و جنگ فعلی غزه جدیدترین آزمایشگاه برای صنعت تسلیحات این رژیم است.

ارتش رژیم صهیونیستی در اکتبر گذشته ویدئویی از واحد کماندویی خود منتشر کرد که یک خمپاره ۱۲۰ میلیمتری هدایت شونده جدید به نام «نیش آهنین» را در غزه مستقر کرد.

شرکت صهیونیستی «البیت سیستم»، مستقر در حیفا، سازنده این بمب، از مارس ۲۰۲۱، زمانی که در ارتش رژیم صهیونیستی ادغام شد، آن را در صفحه وب‌سایت خود تبلیغ می‌کند.

بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آن زمان که اکنون بخشی از کابینه جنگی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است، نیش آهنین را اینگونه توصیف کرد که «برای درگیری دقیق با اهداف، هم در زمین‌های باز و هم در محیط‌های شهری، طراحی شده است، در حالی که احتمال آسیب‌های جانبی را کاهش می‌دهد و از آسیب به غیرنظامیان جلوگیری می‌کند.»

این ادعایی بی‌اساس است که «مارک رگو»، سخنگوی سابق نتانیاهو، درباره رویکرد کلی این رژیم در جنگ علیه غزه، که در آن رژیم صهیونیستی «سعی می‌کند تا حد امکان انسانی عمل کند» تکرار شده است. 

آزمایش ماشین کشتار رژیم صهیونیستی در فلسطین

تحلیلگران می‌گویند که ماشین‌های کشتار ویرانگر رژیم صهیونیستی که بر روی فلسطینی‌ها آزمایش شده‌اند، دارای دریافت‌کنندگان جهانی هستند.

به گزارش الجزیره، «احمد سعید النجار»، جوان ۲۸ ساله فلسطینی، در جریان جنگ سوم غزه در سال ۲۰۱۴، در حال رانندگی تاکسی خود در رفح بود که یک موشک شلیک‌شده از پهپاد از سقف باز تاکسی او وارد و در خودرو منفجر شد و این بمب بلافاصله هر ۶ نفر مسافرش را کُشت.

این خودرو به‌وسیله یک موشک پهپاد «اسپایک» رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته بود؛ «اریک فوسه»، یک پزشک نروژی درباره اثراتی که این بمب بر روی افراد هدف قرار گرفته می‌گذارد، سخن می‌گوید.

از سال ۲۰۱۴، پهپاد‌هایی که موشک اسپایک را حمل می‌کنند، مورد توجه کشور‌های دیگر قرار گرفتند.

یکی از پهپاد‌های رژیم صهیونیستی که قابلیت حمل ۴ موشک اسپایک را دارد، در سال ۲۰۰۷ رونمایی شده است؛ این پهپاد در جنگ ۲۰۰۸-۲۰۰۹ غزه به کار گرفته شد و ارتش رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن غیرنظامیان از آن استفاده کرد.

براساس گزارش موسسه بین‌المللی دفاع از کودکان، در این جنگ ۳۵۳ کودک به شهادت رسیدند و ۸۶۰ کودک دیگر نیز مجروح شدند؛ ۱۱۶ نفر از کودکان بر اثر شلیک موشک‌های اسپایک از همین پهپاد‌ها به شهادت رسیده بودند.

در سال‌های بعد از جنگ ۲۰۰۸ غزه و تا سال ۲۰۱۱ سفارش‌هایی از سوی ۱۰ کشور برای خرید این پهپاد ثبت شده و بیش از ۱۰۰ پهپاد از این نوع، اجاره و خریداری شدند و یا تحت سرمایه‌گذاری مشترک قرار گرفتند.

آزمایش تسلیحات بر روی فلسطینی‌ها پیش از فروش

هند، فرانسه، استرالیا و انگلیس از جمله کشور‌های خریدار این نوع پهپاد بودند.

«آنتونی لوونشتاین»، روزنامه‌نگار و نویسنده، گفت: در هر جنگی علیه غزه، طیفی از سلاح‌ها و فناوری‌های نظارتی علیه فلسطینی‌ها به کار گرفته شده که سپس به بازار عرضه می‌شود و به تعداد زیادی از کشور‌ها در سراسر جهان فروخته می‌شود.

صادرات سلاح فراتر از درآمدی که برای رژیم صهیونیستی به ارمغان می‌آورد، کاربرد دارد؛ لوونشتاین، می‌گوید: این امر بیشتر از درآمد به‌عنوان یک بیمه‌نامه برای محافظت از خود در برابر فشار شدید برای تغییر رفتار در طول چند دهه اشغال فلسطینی‌ها عمل می‌کند.

ماه گذشته، گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا، از محکوم کردن عملیات طوفان الاقصی به عنوان «حمله تروریستی» خودداری کرد و گفت: تروریسم در حال کشتن کودکان بیگناه در فلسطین است.

در پاسخ، کابینه رژیم صهیونیستی فروش تجهیزات نظامی و امنیتی و خدمات مرتبط به این کشور آمریکای لاتین را متوقف کرد.

ابعاد صادرات سلاح رژیم صهیونیستی

کلمبیا یکی از حدود ۱۳۰ کشوری است که سلاح، پهپاد و فناوری جاسوسی سایبری را از رژیم صهیونیستی، دهمین صادر کننده بزرگ سلاح در جهان، خریداری کرده است.

براساس گزارش پایگاه داده صادرات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی (DIMSE)، البیت، سازنده نیش آهنین، تا ۸۵ درصد از تجهیزات زمینی تولید شده رژیم صهیونیستی و حدود ۸۵ درصد از پهپاد‌های آن را فراهم می‌کند.

برآورد مرکز حقوق بشر المیزان مستقر در غزه نشان می‌دهد، پهپاد هرمس ۴۵۰ و هرمس ۹۰۰ هر دو به‎طور گسترده در جنگ ۲۰۱۴ غزه استفاده شدند که طی آن ۳۷ درصد از تلفات ناشی از حملات هواپیما‌های بدون سرنشین به آن نسبت داده شد.

الجزیره، می‌گوید: البیت پس از این جنگ قرارداد‌هایی را برای فروش پهپاد جدید هرمس ۹۰۰ با بیش از ۲۰ کشور در سراسر جهان امضا کرد.

ردیابی دشوار صادرات سلاح پنهان رژیم صهیونیستی

با وجود ابعاد گسترده صادرات نظامی رژیم صهیونیستی، میزان فروش صنایع نظامی این رژیم پنهان مانده است؛ در گزارشی از عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۹ اشاره شده که تمام روند فروش سلاح از سوی رژیم صهیونیستی محرمانه است و بدون هیچ سندی درباره فروش، نمی‌توان فهمید که چه زمانی این تسلیحات به وسیله کدام شرکت، چه تعداد و غیره، فروخته شده است.

عفو بین‌الملل دریافت که شرکت‌های اسرائیلی سلاح‌هایی صادر می‌کردند که پس از یک سری معاملات به مقصد می‌رسیدند و در نتیجه نظارت بین‌المللی را کنار می‌گذاشتند.

رژیم صهیونیستی معاهده تجارت تسلیحات را که فروش تسلیحات در معرض خطر استفاده در نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت را ممنوع می‌کند، تصویب نکرده و به این ترتیب، صادرات تسلیحات این رژیم بر روند تاریخ چندین کشور تأثیر گذاشته است.

در سال ۱۹۷۵ رژیم صهیونیستی به دولت آپارتاید آفریقای جنوبی تسلیحات فروخت و حتی بر اساس اسنادی که از طبقه‌‎بندی خارج شده بودند، موافقت کرد تا کلاهک‌های هسته‌ای را نیز تامین کند؛ هرچند رژیم صهیونیستی این موضوع را رد می‌کند. 

در سال ۱۹۹۴، گلوله‌ها، تفنگ‌ها و نارنجک‌های ساخت این رژیم در نسل‌کشی رواندا که دستکم ۸۰۰ هزار نفر را کشتند، استفاده شد؛ علاوه بر این رژیم صهیونیستی به ارتش صربستان که از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ علیه بوسنی جنگیده بود، سلاح می‌فرستاد.

با وجود بیانیه خود کابینه رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۸ درباره توقف فروش این رژیم به میانمار، روزنامه هاآرتص سال گذشته گزارش داد که تولیدکنندگان تسلیحات تا سال ۲۰۲۲ به تامین سلاح به دولت نظامی میانمار ادامه دادند و این نقض تحریم تسلیحاتی بین‌المللی علیه این کشور در سال ۲۰۱۷ بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *