گفت‌وگو|

جهاد تبیین برگرفته از رویکرد حضرت زینب(س) است

7:41 - 28 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۰۸۹
جهاد تبیین برگرفته از رویکرد حضرت زینب(س) است
یک کارشناس علوم قرآنی رویکرد حضرت زینب (س) را برگرفته از جهاد تبیین دانست و الگوبرداری از این بانو را امری مهم خواند. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در مورد جایگاه حضرت زینب (س) گفت: حضرت زینب (س) دختر حضرت فاطمه (س) بودند، بنابراین پرورش‌یافته مکتب این بانوی بزرگ محسوب می‌شوند، لذا ما می‌بینیم که در برهه‌ها و مقاطع حساسی از تاریخ، ایشان همانند یک بانوی مقتدر و مسلط به اوضاع سیاسی و اجتماعی حرکت‌های ارزشمندی را رقم می‌زنند. 

وی ولایت‌مداری حضرت زینب (س) از امام زمان خود را نکته‌ای قابل‌توجه دانست و افزود: هنگامی‌که حضرت سیدالشهدا (ع) قیام کردند و علت آن را بیعت نکردن با یزید اعلام کردند، حضرت زینب (س) ایشان را همراهی کرده، در تمام مسیر از مدینه به مکه و از مکه تا کربلا در رکاب امام حسین (ع) بودند. ایشان پیام قیام حضرت سیدالشهدا (ع) پس از واقعه کربلا را به گوش دنیا رساندند و این امر مهم را در قالب جهاد تبیین بر عهده گرفتند و در کنار امام سجاد (ع) از چهره پشت نقاب بنی‌امیه پرده‌برداری کردند. 

حسن‌زاده دیدگاه حضرت زینب (س) را مورد بررسی قرار داد و افزود: حضرت زینب (س) با در نظر گرفتن رضای خداوند متعال و با دیدگاهی برگرفته از توحید متعالی مسیر زندگی را در پیش گرفتند. ایشان بصیرت سیاسی و اجتماعی داشتند و به همین دلیل شخصیت ویژه محسوب می‌شوند. در مقاطعی از زندگی پربارشان در حوزه تعلیم اسلام کلاس برای بانوان برگزار می‌کردند و به تفسیر قرآن می‌پرداختند. 

وی پوشش حضرت زینب (س) را مورد ارزیابی قرار داد و تاکید کرد: حجاب و پوشش حضرت زینب (س) در سخت‌ترین میدان‌ها نیز حفظ شد. ایشان در سخنرانی‌ها و حضور در محافل سیاسی و اجتماعی حجاب خود را بر اساس دستورات الهی رعایت کردند و این امر نشان می‌دهد که ایشان حجاب را مانعی برای ایفای نقش در عرصه‌های مختلف نمی‌دانستند و همواره نسبت به آن احساس مسئولیت داشتند. 

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: حضرت زینب (س) همواره اسوه‌ای برای زنان و مردان محسوب می‌شود و جهاد تبیین یکی از بزرگ‌ترین رویکردهای این بانوی بزرگ بود. هم‌اکنون که در غزه شاهد جنایات متعدد هستیم، نیاز است تا با الگوبرداری از حرکت حضرت زینب (س) جهاد تبیینی بزرگ را به‌واسطه رسانه‌ها راه‌اندازی کنیم و به بیان جنایات و عملکرد رژیم صهیونیستی بپردازیم. بدین ترتیب می‌توانیم رویه شیطان‌صفتانه صهیونیسم را به جهانیان منعکس کنیم و در این زمینه وظیفه‌ای خطیر را بر عهده داریم. 

حسن‌زاده در مورد نام‌گذاری روز پرستار در روز ولادت حضرت زینب (س) افزود: گرامیداشت روز پرستار را هم‌زمان با ولادت حضرت زینب (س) قراردادند و با این امر یک هدف‌گذاری ارزنده شکل گرفته است تا توجه جامعه به اهمیت و حرکت جهادی آن‌ها جلب شود. پرستاران در شرایط دشوار و در شبانه روز و با وجود بیماری‌های همه‌گیر و خطرناکی مانند کرونا در خط مقدم بودند. آن‌ها حقوق ناچیزی دریافت می‌کنند اما نقش‌های بزرگی را در حفظ سلامت افراد جامعه بر عهده دارند و امیدوارم مسئولان برای قدردانی، شرایط مناسبی را در جهت رفاه حال آن‌ها ایجاد کنند. عملکرد پرستاران در هشت سال دفاع مقدس برای التیام زخم رزمندگان همانند تلاش حضرت زینب (س) در واقعه کربلا بود. آن‌ها همپای رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس حرکت کردند و بیشترین خدمات را بدون چشم‌داشتی به مجروحان ارائه دادند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *