دیدار مقامات قضایی استان فارس با ۵۵۰ نفر از مددجویان زندان عادل‌آباد

17:20 - 27 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۰۸۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دیدار مقامات قضایی استان فارس با ۵۵۰ نفر از مددجویان زندان عادل‌آباد
مقامات قضایی دادگستری کل استان فارس و دادگاه‌های عمومی انقلاب شیراز، به همراه ۳۰ نفر از قضات با حضور در زندان عادل آباد با بیش از ۵٠٠ نفر از زندانیان از نزدیک دیدار کردند.

خبرگزاری میزان - مقامات قضایی دادگستری کل استان فارس و دادگاه‌های عمومی انقلاب شیراز، به همراه ۳۰ نفر از قضات با حضور در زندان عادل آباد با بیش از ۵٠٠ نفر از زندانیان از نزدیک دیدار و ضمن استماع درخواست‌های قضایی آنان، جهت رسیدگی به موارد مطرح شده دستورات لازم را صادر کردند.

قاضی اشرافی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شیراز در این ارتباط گفت: این نوع رسیدگی در راستای سند تحول قضایی انجام می‌پذیرد که نظارت بر امور زندانیان را از وظایف اصلی دستگاه قضایی دانسته، ما نیز تلاش کردیم که اجرای احکام حقوقی، محاکم حقوقی، دادگاه‌های خانواده، دادگاه‌های انقلاب، از نزدیک زندانیان را ببینند و درخواست‌های آنان را بشوند، نتیجه در دو حوزه مشاهده می‌شود، یکی آن مواردی است که بر اساس درخواست‌های استماع شده، دستور رسیدگی و رفع مشکل صادر می‌شود و دیگری پیگیری است که در پی مطالعه و بررسی پرونده دنبال می‌شود مانند درخواست‌های اعسار و... و در هر دو صورت فرد زندانی از ارشادات حقوقی و قضایی توسط قاضی بهره‌مند می‌شود. 

قاضی محمودی رئیس دادگاه‌های کیفری فارس هم در جلسه گفت: یکی از آثار مثبتی که در برنامه‌های دیدار چهره به چهره زندانی با مراجع قضایی داراست، این است که زندانی یک ارتباط تؤام با عطوفت و مهر را با مرجع قضایی، در تعامل با خودش حس می‌کند، و مرجع قضایی نیز به زندانی این موضوع را منتقل می‌کند که پس از آنکه فرد به سبب جرم به زندان محکوم شده، دستگاه قضایی به فکر اوست تا در صورت مشاهده آثار ندامت از جرم و تنبه از آن، در صدد است تا موجبات بازگشت سعادتمندانه فرد را به جامعه فراهم سازد و توجه مردم را به این نکته معطوف میداریم که قطعاً راهکار آخر ما در برخورد با جرائم، مبتنی بر ماندگاری فرد در زندان است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین خورشیدی رئیس مجتمع قضایی خانواده شیراز نیز در این دیدار و رسیدگی قضایی گفت: توصیه ما به قضات این است که شرایط اقتصادی روز جامعه را لحاظ کنند، میزان اقساط را کمتر زمان تودیع آن را بیشتر و در قبول اعسار زندانیان معذور توجه بیشتری داشته باشند تا شاهد کاهش جمعیت کیفری زندانیان در حوزه مهریه و نفقه باشیم. 

قاضی سخنور رئیس شعبه ۱۱۸ دادگاه کیفری ۲ شیراز هم در این نشست رسیدگی قضایی گفت: دیدن زندانی از نزدیک و اطلاع از مشکلات شخص زندانی، خانواده اش و وضعیت اجتماعی وی، موجب می‌شود که هرگونه مساعدتی که لازم باشد برای زندانی اعمال شود، در صورت واجد شرایط بودن، دستوراتش صادر شود و این نقش عمده و مؤثری را برای بازگشت دادن زندانیان فاقد سوابق کیفری و کاهش جمعیت کیفری بدنبال دارد.

روح الله رضایی دانا مدیر زندان مرکزی شیراز هم در حاشیه این جلسه دیدار و رسیدگی قضایی گفت: در راستای پیگیری مشکلات پرونده‌ای زندانیان و کنترل و کاهش جمعیت کیفری و بواسطه برنامه‌ریزی معمول فی مابین مدیر کل زندان‌ها و رئیس کل دادگستری استان، شاهد حضور مستمر مراجع قضایی و قضات در زندان‌ها و دیدار‌های چهره به چهره با زندانیان هستیم. 

روح الله رضایی دانا تصریح کرد: در همین راستا امروز شاهد حضور مقامات قضایی و قضات دادگاه‌های عمومی انقلاب شیراز در زندان هستیم و امیدواریم که با این اقدامات گوشه‌ای از مشکلات و گرفتاری‌های زندانیان واجد شرایط از این طریق مرتفع شود. 

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که پیگیری دستورات مراجع قضایی در خصوص زندانیان در مجلس توسط مددکاران کارشناسان قضایی زندان دنبال می‌شود گفت: به‌صورت خاص یک نفر از مددکاران مجرب را مسئول پیگیری دستورات مقامات قضایی در بازدید‌های معمول از زندان‌ها قرار داده‌ایم که با پیگیری وی و مساعدت مراجع قضایی شاهد نتیجه بخشی در روند اعطای تسهیلات به افراد واجد شرایط هستیم.

مدیر زندان عادل آباد شیراز در خاتمه با تقدیر از حضور موثر و مستمر مراجع قضایی در زندان و دیدار چهره به چهره با زندانیان افزود: در این برنامه شاهد حضور بیش از ۳۰ نفر از مراجع قضایی و دیدار چهره به چهره حدود ۵۵۰ نفر از زندانیان متقاضی با آنان هستیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *