هراس رژیم صهیونیستی از جبهه شمالی؛ دستان مقاومت لبنان روی ماشه

13:54 - 27 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۰۲۶
هراس رژیم صهیونیستی از جبهه شمالی؛ دستان مقاومت لبنان روی ماشه
کارشناسان معتقدند که درگیری تمام عیار با حزب‌الله لبنان پیامد‌ها و خسارت‎های سنگینی را به رژیم صهیونیستی وارد خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - «کریات شمونا»، که در شمالی‌ترین نقطه اراضی اشغالی واقع شده، به یک شهر ارواح کامل تبدیل شده است. تنها بخشی از ۲۴ هزار شهرک‌نشین در این شهر اشغالی باقی مانده‌اند و صدای توپخانه، موشک و هواپیما‌های بدون سرنشین دائماً فضای منطقه را پر کرده است.

این شهر اشغالی به مرز لبنان نزدیک بوده و در تیررس کامل حزب‌الله لبنان قرار دارد.

در حالی که جنگ غزه در دومین ماه خود بوده و ادامه دارد، بسیاری از شهرک‌نشینان حتی بیشتر نگران افزایش تنش‌ها و تبادلات آتش مرزی روزانه با حزب‌الله در شمال اراضی اشغالی هستند.

به گفته برخی کارشناسان، در حال حاضر درگیری‌ها همچنان در «پارامترهای» تعریف‌شده در نظر گرفته می‌شوند؛ براساس این پارامترها، درگیری‌ها در سطحی پایین‌تر از جنگ همه‌جانبه قرار دارد اما احتمال تغییر شرایط با هر موشک یا موشک ضد تانک شلیک شده از سوی حزب‌الله و هر حمله تلافی‌جویانه رژیم صهیونیستی با پهپاد یا توپخانه افزایش می‌یابد.

رژیم صهیونیستی نه تنها «کریات شمونا» بلکه بخشی از اراضی اشغالی را در عمق چند مایلی مرز لبنان تخلیه کرده است. ده‌ها هزار نفر از ساکنان در حال حاضر، مانند شهرک‌نشینان دیگر در جنوب اراضی اشغالی و نزدیک غزه، آواره داخلی هستند.

آینده شهرک‌نشینان نامشخص است، اما بیشتر آن‌ها در حالی که حزب‌الله و نیرو‌های کماندوی «رضوان» در آن سوی مرز به‌طور فعال حضور دارند، تمایلی به بازگشت به محل اقامتگاه‌های خود ندارند. آن‌ها از حزب‌الله واهمه دارند.

«دورون شناپر»، دستیار شهردار «کریات شمونا»، می‌گوید: آنچه در جنوب [در هفتم اکتبر] اتفاق افتاد، در شمال نیز اتفاق خواهد افتاد، اما با ابعاد بسیار گسترده‌تر؛ حزب‌الله از حماس مسلح‌تر، آموزش‌دیده‌تر و توانمندتر است و آن‌ها در یک متری مرز اسرائیل نشسته‌اند.

بدترین درگیری از سال ۲۰۰۶

«کریستین ساینس مانیتور» در مقاله‌ای، نوشت که شمال اراضی اشغالی برای چندین دهه با جنگ و شلیک موشک آشنا بوده است اما ماه گذشته، رژیم صهیونیستی برای اولین بار تخلیه «کریات شمونا» و ده‌ها شهرک دیگر در شمال اراضی اشغالی را به دلیل حضور حزب‌الله اجباری کرد.

به غیر از حدود ۳ هزار نفر، باقی شهرک‌نشینان منطقه را ترک کرده و در صد‌ها هتل و خانه اسکان داده شده‌اند.

به گفته برخی کارشناسان، درگیری با حزب‌الله خیلی به مدت زمان عملیات رژیم صهیونیستی در غزه و اینکه آیا این رژیم به اهداف بلندپروازانه خود خواهد رسید یا خیر، بستگی دارد.

تقریباً بلافاصله پس از عملیات غافلگیرانه مقاومت فلسطین، نیرو‌های حزب‌الله به فرماندهی سید حسن نصرالله، همراه با گروه‌های متحد فلسطینی، حمله به پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی و شهرک‌های در امتداد مرز لبنان را آغاز کردند.

در بدترین درگیری بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله از زمان جنگ یک ماهه آن‌ها در سال ۲۰۰۶، تلفات رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. تاکنون دست‌کم هشت صهیونیست در حملات حزب‌الله به هلاکت رسیده‌اند.

در همین پی، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واحد‌های ارتش در مرز لبنان گفته که «برای هر سناریویی آماده باشید.»

تصمیم‌گیرندگان رژیم صهیونیستی به خوبی از قدرت راکت‌ها و موشک‌های حزب‌الله آگاه هستند که از حماس و دیگر گروه‌های مقاومت مستقر در غزه بسیار پیشی گرفته است.

تصور می‌شود که حزب‌الله لبنان بیش از ۱۵۰ هزار پرتابه در زرادخانه خود دارد؛ از جمله موشک‌های هدایت‌شونده دوربرد با کلاهک‌های سنگین که می‌توانند به اهدافی در هر نقطه از اراضی اشغالی برسند.

مقام‎های صهیونیست هشدار می‌دهند که در صورت جنگ همه‌جانبه، حزب‌الله می‌تواند هر روز هزاران راکت و موشک را بر شهرها، پایگاه‌های نظامی، نیروگاه‌ها و سایر تاسیسات آن‌ها پرتاب کند.

تلفات و هزینه سنگین برای صهیونیست‌ها

«اساف اوریون»، یک افسر نظامی بازنشسته رژیم صهیونیستی که اکنون در موسسه مطالعات امنیت داخلی در «تل‌آویو» فعالیت می‌کند، گفت: هر جنگ واقعی با حزب‌الله «بهای بسیار بسیار بالایی» را به همراه خواهد داشت. 

حتی اگر درگیری‌ها، همانطور که عمدتاً تاکنون انجام شده، محدود باقی بماند، معضل تصمیم‌گیرندگان رژیم صهیونیستی همچنان این موضوع باقی خواهد ماند که چگونه می‌توان در صورت ادامه درگیری با حزب‌الله، امکان بازگشت شهرک‌نشینان به مناطق مرزی با لبنان را فراهم کرد.

بسیاری در اراضی اشغالی این درگیری‌ها را نه تنها به‌عنوان یک چالش امنیتی، بلکه به‌عنوان مسئله موجودیتی برای صهیونیسم می‌دانند؛ اگر مقاومت فلسطین و حزب‌الله بتوانند کل جوامع شهرک‌نشین را مجبور به فرار کنند، عملاً مرز‌های اراضی اشغالی را کوچک خواهند کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *