گفت‌وگو|

طالبی: تفکرات متفاوتی وارد تیم ملی شده/ خط میانی و دفاعی‌ هنوز به چالش کشیده نشده

0:15 - 29 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۰۱۹
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
طالبی: تفکرات متفاوتی وارد تیم ملی شده/ خط میانی و دفاعی‌ هنوز به چالش کشیده نشده
کارشناس فوتبال گفت: عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در هر بازی بهتر شده و به انسجام تیمی خوبی دست آورده است.

فرشید طالبی در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد امیر قلعه‌نویی در تیم ملی فوتبال ایران، اظهار داشت: هم اکنون تیم کشورمان در شرایطی قرار دارد که باید بیشتر از دوره‌های قبل، از قلعه‌نویی و دستیارانش حمایت کرد تا بدون حاشیه و موضوع خاصی، بتوانند برنامه‌ها و تفکرات‌شان را در تیم ملی پیاده کنند. در این مدت که کادرفنی جدید تیم ملی فعالیتش را شروع کرده، تفکرات تازه و متفاوتی وارد تیم ملی شده است و فوتبال رو به جلویی ارائه می‌دهد. مطمئناً از این به بعد هم بازی به بازی بهتر خواهد شد و به انسجام تیمی خوبی دست خواهد یافت. چون ۸ سال کی‌روش بالای سر تیم ملی بود و اکثر بازیکنان زیر نظر وی رشد و پیشرفت کرده‌اند.

وی در مورد پیروزی تیم ملی ایران مقابل هنک‌کنگ و دیدار با ازبکستان در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ عنوان کرد: هنگ‌کنگ تیمی نبود که بتواند مقابل ایران عرض اندام کند و خط حمله کشورمان به راحتی توانست ۴ گل به آن‌ها بزند. قطعاً تیم ملی با داشتن مهاجمان سطح بالا از نظر هجومی خیلی خوب است، اما هنوز در مسابقاتش با تیم خوبی بازی نکرده تا خط میانی و دفاعی‌اش به چالش کشیده شود. به نظرم تیم ملی ایران در دیدار با ازبکستان محک خوبی خواهد خورد، چون ازبک‌ها در چند سال اخیر پیشرفت زیادی داشتند. البته باید توجه داشت که تیم‌های آسیایی در حال پیشرفت هستند و فوتبال ایران هم باید رشد داشته باشد.

*قطعاً فدراسیون فوتبال می‌داند ۳ سال آینده تیم پیری خواهد داشت

پیشکوت فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا قهرمان خواهد شد یا خیر، افزود: بازیکنان و لژیونر‌های باتجربه و با قابلیت‌های عالی داریم که در جام ملت‌ها می‌توانند مقابل تیم‌های قوی آسیایی حرف برای گفتن داشته باشند. اما ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و عربستان تیم‌های قدرتمندی هستند که برای قهرمانی شانس زیادی‌تری نسبت به ایران دارند. به نظرم این دوره عربستان بعد از مدت‌ها دنبال قهرمانی جام ملت‌هاست. عربستان در یکی، دو سال اخیر دست به پشتوانه‌سازی زده و بستر خوبی برای آینده ساخته است.

کارشناس فوتبال درباره جوانگرایی در تیم ملی فوتبال بزرگسالان گفت: باید پروسه تغییر نسل، در نگرش متوالیان فوتبال باشد که به این سمت پیش بروند تا بتوانند میانگین سنی بازیکنان را پایین بیاورند. جوانگرایی در تیم ملی بزرگسالان ابتدا باید در یک اتاق فکر مطرح شود و افرادی نظیر رئیس فدراسیون، سرمربیان تیم‌های ملی رده‌های سنی پایه و بزرگسالان در آن حضور داشته باشند تا ساختار را مهیا کنند. هم اکنون تیم ملی ایران با بازیکنان پا به سن گذاشته، رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ را آغاز کرده و قطعاً فدراسیون فوتبال می‌داند ۳ سال آینده تیم پیری خواهد داشت.

*قلعه‌نویی با روش خودش نفرات جوان را در تیم ملی استفاده خواهد کرد

طالبی ادامه داد: البته باید برای این دوره جوانگرایی به تیم‌ها مهلت داده شود و حتی تیم‌های بزرگ دنیا در یک دوره مسابقات مهم از نفرات جوان استفاده می‌کنند تا بازیکنان‌شان تجربه کسب کنند. قلعه‌نویی در دوره‌های مختلف مربیگری‌اش به جوان‌ترها میدان داده و هم اکنون نیز با روش خودش نفرات جوان را در تیم ملی بزرگسالان استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه نتیجه‌گرایی آفت بزرگی برای ورزش است، خاطرنشان کرد: فاجعه ورزش و به ویژه فوتبال ایران نتیجه‌گرایی است. همه فدراسیون‌ها از مربی فقط نتیجه می‌خواهند و در نهایت هم نتیجه‌گرایی همه چیز را نابود می‌کند. تنها مربی که اصلاً فدراسیون از او نتیجه نخواست و به او فرصت داده شد؛ کی‌روش بود. کی‌روش با تیم ملی ایران در ۲ جام ملت‌ها و ۳ جام جهانی حضور داشت که هیچ افتخار و کارنامه قابل اتکایی به دست نیاورد. در صورتی که اسکوچیچ در بدترین شرایط تیم ملی را قبول کرد و توانست بهترین نتیجه را بگیرد. به هر حال کی‌روش برای تیم ملی زحمت کشید، اما آیا بسترسازی و جوانگرایی رخ داد؟

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *