تحلیل‌ عدم علاقه به تولید هنر از نگاه یک انیماتور

11:24 - 27 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۹۷۵
تحلیل‌ عدم علاقه به تولید هنر از نگاه یک انیماتور
کارگردان انیمیشن «برای اولین بار» معتقد است یکی از دلایل‌ عدم علاقه نظام اقتصادی ایران به تولید هنر، راه‌های پیچیده بازگشت سرمایه است. 

سمانه شجاعی در گفت‌و گو با خبرگزاری میزان درباره اکران انیمیشن کوتاه «برای اولین بار» گفت: مسلماً دیده شدن انیمیشن‌های کوتاه هنری که سفارشی هم نیستند و نگاه جدیدی به بعضی موضوعات در جامعه دارند، می‌تواند موجب رشد خلاقیت در بین مخاطبان خصوصاً قشر نوجوان و جوان شود. 
وی ادامه داد: این اکران‌های برای من به‌عنوان کارگردان یک اثر هنری، ثمره دیگری هم دارد و آن آشنایی با ذائقه مخاطب است. نه به این معنی که در تصمیم‌هایم برای فیلم‌های بعدی به دنبال جلب رضایت مخاطبان باشم، بلکه به این معنی که نسبت به مسیری که در آینده انتخاب می‌کنم آگاه‌تر شوم. 

کارگردان انیمیشن «اکتسابات انتسابی» درباره موانع رشد انیمیشن در ایران توضیح داد: حتماً مهم‌ترین موضوعی که در هر جامعه‌ای جلوی پیشرفت را می‌گیرد، سو مدیریت و توزیع نابرابر بودجه است. تولید آثار هنری به وضوح در اولویت‌های نظام اقتصادی ما نیست. شاید به این دلیل که راه‌های بازگشت سرمایه تا حدی پیچیده و افراد نیازمند آموزش دیدن در حوزه تهیه‌کنندگی و بازگشت سرمایه هستند. 

وی تاکید کرد: بیاد به این موضوع نیز اشاره کرد که بر نحوه برخورد روسای شرکت‌ها و دستمزدها نیز نظارتی نیست و دوستان و متخصصان این حوزه هم این فضای ناامن را تحمل نکرده و به سمت شرکت‌های خارجی می‌روند. 

شجاعی درباره سطح فیلم‌های انیمیشن ایرانی گفت: موضوعی که جای آن در انیمیشن‌های ایرانی خالی است حس کنجکاوی و تحقیق کردن کارگردان و یا نویسنده برای تولید اثرش است. فضای رقابتی در انیمیشن تنها می‌تواند منجر به تعداد بیشتر آثار و جوایز شودتا در نهایت با ما را به این نتیجه برساند که سطح انیمیشن ایران خوب است. البته نه این که خوب نباشد و در همین فضای رقابتی موجود سطح انیمیشن کوتاه و هنری در ایران از بسیاری از کشورها بالاتر است. 

وی ادامه داد: سریال‌هی انیمیشن نیز در سال‌های اخیر تا حد بسیار خوبی پیشرفت کرده‌اند اما در فیلم‌های سینمایی انیمیشن هنوز جذابیت آثار با نمونه‌های موفق دنیا برابری ندارند. 

شجاعی افزود: موضوعی که باید بیاموزیم روحیه جستجوگری و نتیجه‌گرا نبودن است و تنها در آن صورت می‌توان ادعا کرد که جایگاه مشخصیدر انیمیشن دنیا داریم و وابسته به تعداد دیده شدن آثار انیمیشن در جشنواره‌ها نیستیم. 

این کارگردان انیمیشن در پایان و با اشاره به مجموعه «رویاهای رنگی» اظهار کرد: انیمیشن‌های این باکس بسیار متفاوت با تولیدات دیگر است و ذائقه‌های مختلفی را در بر می‌گیرند. این تفاوت می‌تواند خوب باشد و به نو آموزان این حوزه ایده و انگیزه بدهد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *