متهمان حمله به کنگره آمریکا زیر سایه احکام سنگین قضایی

10:04 - 27 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۹۴۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
متهمان حمله به کنگره آمریکا زیر سایه احکام سنگین قضایی
صدور احکام قضایی مرتبط با اعتراض گسترده در ژانویه ۲۰۲۱ آمریکا همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – در حالی که حادثه ششم ژانویه ۲۰۲۱ آمریکا در آستانه سه سالگی قرار دارد، احکام سنگین برای شرکت‌کنندگان در این تظاهرات و جمع اعتراضی همچنان صادر می‌شود.

تاکنون بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از تقریبا ۵۰ ایالت آمریکا در ارتباط با اعتراض‌های ششم ژانویه در این کشور دستگیر شده‌اند و بیش از ۸۰۰ نفر از این افراد به «گناه خود» اعتراف کرده یا پس از محاکمه توسط هیئت منصفه یا قاضی محکوم شده‌اند.

بیش از ۷۰۰ نفر این افراد محکوم شده‌اند و تقریبا دو سوم آن‌ها سه روز تا ۲۲ سال حبس حکم گرفته‌اند.

۵ سال حبس برای انتشار اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی

دادستان‌های آمریکا اعلام کردند که «کنت جوزف اوون توماس» ۴۱ ساله از اهالی ایالت «اوهایو» آمریکا از شرکت‌کنندگان در اعتراض ششم ژانویه ۲۰۲۱ به چهار سال و ۱۰ ماه زندان محکوم شد.

دادگاه منطقه‌ای آمریکا در واشنگتن، «توماس» را به پرداخت ۲۰ هزار دلار جریمه و ۲ هزار دلار غرامت محکوم کرد.

وزارت دادگستری آمریکا ضمن معرفی «توماس»، به‌عنوان «ماشین یک نفره انتشار اطلاعات نادرست»، می‎گوید که وی در فضای مجازی درباره اتفاقات ششم ژانویه اطلاعات نادرست منتشر می‌کرد.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین اعلام کرد که متهم با جعل یک هویت در شبکه‌های اجتماعی هر هفته بیش از ۲۰ ساعت محتوا درباره ششم ژانویه تولید می‌کرد و بیش از ۷۷ هزار دلار کمک مالی جمع‌آوری کرده بود.

دادستان‌های آمریکایی برای وی خواستار صدور حکم حبس ۹ ساله و جریمه نقدی ۷۷ هزار و ۶۰۷ دلاری بودند.

دادستان‌های آمریکایی با اشاره به اینکه اطلاعات نادرست «توماس» سبب تشدید اعتراض‌های ششم ژانویه شد، اعلام کردند که «توماس» هرگز از اقدام‌های خود ابراز پشیمانی نکرد.

آن‌ها تاکید کردند: تنها روش قابل اعتماد برای محافظت جامعه در برابر «توماس» در آینده، حذف وی از جامعه برای مدت زمان قابل توجه است.

وکیل «توماس» در پی انتشار خبر حکم محکومیت وی، اعلام کرد که موکلش یک کهنه‌سرباز آمریکایی است و نباید با چنین حکمی مواجه شود.

«توماس» که به همراه همسر و دخترش در اعتراض‌های ششم ژانویه حضور داشت، در ماه می ۲۰۲۱ در «آلاباما» دستگیر و در ژوئن ۲۰۲۳ از سوی هیئت منصفه واشنگتن به آزار و اذیت و چند مجرم دیگر متهم شناخته شد.

سوابق احکام صادره برای شرکت‌کنندگان در تظاهرات و جمع اعتراضی ششم ژانویه در آمریکا

صدور احکام قضایی برای شرکت کنندگان و حاضران در تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی در ششم ژانویه آمریکا همچنان ادامه دارد و سنگین بودن این احکام توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.

تاکنون بیش از هزار و ۱۰۰ نفر از جمله «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ارتباط با این حادثه متهم شده و بیش از ۶۰۰ نفر مجرم شناخته شده و محکوم شده‌اند؛ عمده افراد حاضر در این حادثه از اعضای گروه موسوم به «پسران مغرور» هستند که از کهنه‌سربازان آمریکایی به حساب می‌آیند.

اعتراض مذکور در واکنش به انتقاد و اعتراض «ترامپ» به نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ برگزار شد.

«ترامپ» نیز به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ در حال حاضر با ۱۷ اتهام جنایی فدرال و ایالتی مواجه است؛ وی همچنین با ۷۴ اتهام جنایی در موارد دیگر مواجه است.

رسانه‌های آمریکایی هم‌صدا با دستگاه قضایی این کشور از حادثه ششم ژانویه ۲۰۲۱ این کشور با عنوان «شورش» یاد کردند؛ ضمن اینکه افراد محکوم شده را «عوامل اصلی و فرعی شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱» دسته‌بندی و اتهام آن‌ها را «مشارکت در توطئه فتنه برانگیز و تلاش برای جلوگیری از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به جو بایدن پس از انتخابات ۲۰۲۰» خواندند.

دستگاه قضایی آمریکا، «جوزف بیگز» از شرکت‌کنندگان در تظاهرات اعتراضی در پی برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ در این کشور را به ۱۷ سال حبس محکوم کرد؛ دادستان‌های آمریکایی برای وی حکم حبس ۳۳ ساله را درخواست کرده بودند.

 

متهمان حمله به کنگره آمریکا زیر سایه احکام سنگین قضایی

«بیگز» یکی از کهنه‌سربازان آمریکایی و از اعضای گروه «پسران مغرور» هوادار رئیس‌جمهور پیشین آمریکاست.

رسانه‌های آمریکایی از «بیگز» به‌عنوان یکی از عوامل اصلی «شورش ۶ ژانویه» یاد کردند.

«دومینیک پزولا» و «اتان نوردین» از دیگر اعضای گروه پسران مغرور هستند که حکم نهایی آن‌ها به تازگی صادر شد.

براساس اعلام رسانه‌های آمریکایی، ایفای نقش در «شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱» سبب شد تا «پزولا» به دلیل حمله به یک افسر پلیس به ۱۰ سال حبس و «نوردین» به دلیل آن‌چه هدایت «توطئه فتنه‌انگیز» خوانده شد، به ۱۸ سال محکوم شوند.

دادستان‌های آمریکایی با این ادعا که این ۲ نفر به دنبال مختل کردن صدور گواهینامه جلسه مشترک کنگره برای پیروزی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بودند، برای «نوردین» و «پزولا» به ترتیب ۲۷ و ۲۰ سال زندان درخواست کرده بود.

نکته جالب اینکه، «پزولا» که یکی از طولانی‌ترین محکومیت‌ها از مجموعه احکام صادر شده مرتبط با تظاهرات ژانویه ۲۰۲۱ را دریافت کرد، هنگام خروج از دادگاه با لبخندی رو به دوربین‌ها فریاد زد: «ترامپ برنده شد.»

«زاخاری رل»، دیگر عضو «پسران مغرور» است که سومین حکم سنگین در رابطه با تظاهرات ژانویه ۲۰۲۱ را دریافت کرد؛ وی به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

حکم صادر شده برای «زاخاری رل»، معادل نیمی از حکم درخواست‌شده از سوی دادستان‌های دادگاه است.

«پیتر شوارتز» که در ماه می در ۱۰ اتهام از جمله پرتاب صندلی به سمت افسران پلیس و استفاده از اسپری فلفل مجرم شناخته شد، به ۱۴ سال زندان محکوم شد.

«انریکه تاریو»، از دیگر اعضای «پسران مغرور» در حالی در هفته آینده به دلیل حضور در تظاهرات ژانویه ۲۰۲۱ در دادگاه حکم خود را دریافت می‌کند که دادستان‌ها خواستار مجازات ۳۳ ساله برای وی هستند.

هیئت منصفه در نوامبر گذشته «استوارت رودز»، موسس گروه راست افراطی «Oath Keepers» را به ۱۸ سال زندان محکوم کرد؛ وی اکنون در حال گذراندن دوران حبس خود است.

«کلی مگز» از معاونان «رودز» نیز در دادگاه نوامبر ۲۰۲۲ به ۱۲ سال زندان محکوم شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *