هیچ تصمیمی در تضاد با آیین و رسوم ایرانی گرفته نشده است

16:50 - 24 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۶۷۸
هیچ تصمیمی در تضاد با آیین و رسوم ایرانی گرفته نشده است
هر ایرانی مسلمانی که دل در گرو کشور داشته باشد، می‌داند که حذف مراسم و آیین‌های سنتی-ایرانی قطعا به نفع کشور نه بوده و نه خواهد بود. 

خبرگزاری میزان -  قطعا هیچ عقل سلیمی با مناسبات فرهنگی و سنتی کشور هیچ مشکلی نمی‌تواند داشته باشد، اما اینکه برای اضافه شدن چند کلمه به انتهای «شب یلدا» و «چهارشنبه سوری» این حد جار و جنجال بپا شود، قطعا پای مسائل دیگری در میان است. 

چند روزی است که به دلیل اضافه شدن جمله «روز ترویج فرهنگ مهمانی و پیوند با خویشان» به «شب یلدا» و «روز تکریم همسایگان‌» به «چهارشنبه سوری» در تقویم کشور و به دلیل اطلاع‌رسانی نادرست درباره نوع اضافه شدن این واژه‌ها به روزها وشب‌های سنتی-ایرانی  به تقویم رسمی کشور هجمه‌هایی در فضای مجازی درباره نوع نگارش این روزها و شب‌ها در تقویم صورت گرفته است.  

اینکه فریاد سر داده‌اند که می‌خواهند سنت‌های ایرانی را از ما بگیرند و… عده‌ای هم در این بین به نگارش «روز طبیعت» در تقویم رسمی کشور اشاره می‌کنند و می‌گویند که نام این روز «سیزده بدر» است. در بیشتر تقویم‌های رسمی کشور این روز از سال اینگونه نگارش شده است؛ «سیزده بدر- روز طبیعت». آیا نوشتن چهارشنه سوری «روز تکریم همسایگان‌» و یا شب یلدا «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» به کجای رسم و رسومات ضربه وارد می‌کند که تا این حد جار و جنجال برای آن بپا شده است؟!  

حال به جای اینکه از بابت به رسمیت شناختن و تکریم این روزها و شب‌ها در تقویم رسمی کشور خوشحال باشند، عذر و بهانه بیخودی می‌آورند که می‌خواهید رسم و رسوم ایرانی را نادیده بگیرید. قطعا اگر کسی بخواهد هم نمی‌تواند آیین و رسوم و سنت‌های ایرانی و اسلامی را از مردم بگیرد و قطعا در دولت هم کسی قصد این کار را نداشته است، اما هجمه‌ها و جریان‌سازی‌ها به نحوی بوده که انگار قرار است این اتفاق بیفتد که این موضوع دو دلیل دارد؛ یکی‌عدم اطلاع‌رسانی و فضاسازی رسانه‌ای درست و دیگری سوء استفاده همیشگی رسانه‌های معاند و افرادی که در فضای مجازی جریان‌ساز هستند.  

فعالیت‌ها و یا نامگذاری‌هایی از این دست را می‌توان با یک کار رسانه‌ای درست و جریان ساز به سر انجام خوبی رساند و از آن برای همبستگی بیشتر در جامعه استفاده کرد.  

رهبر معظم انقلاب بارها و بارها و در هر مراسم فرهنگی و هنری که سخنرانی داشتند، به هویت ایرانی و اسطوره‌های تاریخی این مرز و بوم اشاره داشته و از آن‌ها به نیکی یاد کرده‌اند. بارها رهبری در هر موضوعی فرموده‌اند که باید رسانه‌های کشور آفندی عمل کنند نه پدآفندی و بایستی همیشه دست پیش را در هر جریانی که با احساسات و امنیت مردم سرکار دارد، داشته باشیم، اما در بسیاری از مواقع روابط عمومی‌های ارگان‌های دولتی و رسانه‌ها الخصوص رسانه ملی، نتوانسته‌اند این امر رهبری را اجابت کرده و همیشه بابت هر موضوعی باید هزینه دو چندان برای آرام کردن احساسات مردم و فضای ملتهب مجازی و رسانه‌ای پرداخت کرد.  

طی سال‌های اخیر هم نهادها و ارگان‌های فرهنگی تئاتر، کتاب، فیلم و سریال‌هایی در راستای آیین‌ها و سنت‌های ایرانی و اسطوره‌های تاریخی تولید و پخش شده است. در این راستا می‌توان به سریالی مانند «مستوران» و یا نمایش پست پروداکشنی مانند «هفت خوان رستم» اشاره کرد که در راستای بیانات مقام معظم رهبری و تکیه بر هویت ایرانی تولید شده است.  

به هر حال بایستی اختصاص روزها و شب‌هایی در سال را با عنوان «شب یلدا» و «چهارشنبه سوری» به فال نیک گرفت و از این موضوع استقبال کرد، نه اینکه با سوگیری و جهت‌گیری این تصمیم درست را زیر سوال برد. مهم اضافه شدن این روزها مانند سیزده بدر به تقویم کشور است، حال شما آن را روز طبیعت بنامید یا سیزده بدر تفاوت چندانی نخواهد داشت. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *