بازار سیاه شرکت‌های تحویل غذا در انگلیس؛ افشای سوءاستفاده از کودکان و نوجوانان

15:18 - 24 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۶۵۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازار سیاه شرکت‌های تحویل غذا در انگلیس؛ افشای سوءاستفاده از کودکان و نوجوانان
گزارش‌ها نشان می‌دهند که شرکت‌های تحویل غذا در انگلیس برای سود بیشتر اقدام به استخدام کودکان و نوجوانان می‌کنند.

خبرگزاری میزان – بررسی‌ها نشان می‌دهند که تجارت در بازار سیاه برنامه‎های سفارش و حمل غذا در انگلیس مانند دلیورو (Deliveroo)، اوبر ایتس (Uber Eats) و جاست ایت (Just Eat) به نوجوانان زیر سن قانونی اجازه کار به‌عنوان راننده تحویل غذا را می‌دهد.

براساس قانون انگلیس، افرادی که برای کار به‌عنوان راننده یا پیک تحویل غذا درخواست کار خود را ثبت می‌کنند، باید سوابقشان (از جمله مواردی مانند تایید سن قانونی، نداشتن سابقه جرم و اجازه کار در این کشور) بررسی شود؛ پس از تایید این موارد، فرد مذکور برای کار در شرکت‌های اینترنتی سفارش و حمل غذا حساب باز کرده و مجاز است تا حساب خود را به شخص دیگری قرض دهد تا به‌عنوان جایگزین به جای او کار کند.

در نهایت، این صاحب اصلی حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و نه برنامه‎ای که در آن حساب باز کرده، مسئول بررسی این موضوع است که فرد جایگزین معیار‌های قانونی کار را داشته باشد.

این سیستم امکان سوء‌استفاده را به افراد می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دارندگان حساب در رسانه‌های اجتماعی در حال فروش یا اجاره حساب‌های خود در سه برنامه اصلی تحویل غذا هستند.

این حساب‌ها تا هفته‌ای ۷۰ پوند هم به اجاره داده می‌شوند.

عمده کسانی که وارد این «بازار سیاه دیجیتال» می‌شوند مهاجرانی هستند که مجوز کار ندارند، اما کودکان نیز به راحتی به این «بازار سیاه دیجیتال» دسترسی داشته باشند.

به‌تازگی، یکی از نوجوانانی که به عنوان پیک تحویل غذا برای Deliveroo کار می‌کرد، جان خود را از دست داد، اما شرکت مذکور از هرگونه پاسخگویی به خانواده این نوجوان ۱۷ ساله در این باره خودداری کرد.

مادر این نوجوان، می‌گوید که حقوق قابل توجهی که شرکت مذکور ارائه می‌کند، برای بسیاری از نوجوانان جذاب است و همین امر آن‌ها در معرض بالای خطر قرار می‌دهد.

به گفته وی، Deliveroo حتی پس از مرگ پسرم با ما تماس هم نگرفت.

Deliveroo در حالی ادعا می‌کند که رویکرد «تحمل صفر» را در قبال پیک‌های فاقد شرایط دارد که سن نوجوان مذکور یک سال کمتر از حداقل سن برای کار در این شرکت بود.

وزارت کشور انگلیس پس از به راه افتادن موج اعتراض و انتقاد از استفاده از کودکان و نوجوانان به عنوان راننده و پیک تحویل غذا از سوی شرکت‌های سفارش و حمل غذا، از آن‌ها خواست تا سیاست‌های خود را برای جذب پیک و راننده تغییر دهند.

پس از جلسه دولت انگلیس با Deliveroo، Just Eat و Uber Eats، وزارت کشور نیز با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار پایان دادن به استفاده از جایگزینی کنترل نشده از سوی این شرکت‌ها شد.

در حالی که شرکت‌های مذکور مدعی رعایت قوانین هستند، براساس اعلام وزارت کشور انگلیس در سال جاری میلادی ۳۸۱ نفر در سراسر انگلیس به دلیل فعالیت به‌عنوان راننده و پیک تحویل غذا بدون داشتن مجوز کار دستگیر شدند.

یک منبع آگاه درباره برنامه استخدام راننده و پیک تحویل غذای سه شرکت اصلی تحویل غذای انگلیس می‌گوید: برنامه‎های تحویل به راننده‌ها اجازه می‌دهند تا از جایگزین استفاده کنند، زیرا به برنامه‌ها کمک می‌کند از پرداخت هزینه بیمه ملی کارفرمایان طفره بروند که ۱۳.۸ درصد به صورت‌حساب دستمزد آن‌ها اضافه می‌کند.

وی تاکید کرد: این برنامه‎ها می‌توانند هر چقدر که می‌خواهند ادعا کنند که نگران این موضوع هستند، اما خوب می‌دانند که مدل کسب‌وکارشان کاملا متکی به کارگران بسیار ارزان و بسیار ناامید است که دو بار مورد استثمار قرار می‌گیرند: اول از سوی سکوهایی که دستمزد فقر می‌پردازند و دوم توسط دارنده حسابی که گاهی اوقات به اندازه نیمی از حقوق خود رانت دیجیتالی دریافت می‌کند.

یک مقام مرتبط با این موضوع گفت: ما بار‌ها و بار‌ها دیده‌ایم که غول‌های «اقتصاد گیگ»_یک سیستم بازار آزاد_ مانند Deliveroo مایلند ایمنی و حتی جان پیک‌های خود را فقط برای کاهش هزینه‌ها و به حداکثر رساندن سود سهامداران فدا کنند؛ اقدام‌های ایمنی مناسب، حقوق و دستمزد‌های عادلانه باید فورا به‌عنوان تنها راه موثر برای محافظت از پیک‌ها و جلوگیری از مرگ‌های بی‎مورد معرفی شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *