گفت‌وگو

لزوم نظارت بر عملکرد ممیزی وزارت فرهنگ و ارشاد به‌واسطه قوه قضاییه

8:01 - 25 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۴۷۸
لزوم نظارت بر عملکرد ممیزی وزارت فرهنگ و ارشاد به‌واسطه قوه قضاییه
مدیر نشر آریابان افزایش قیمت کاغذ را تیر خلاصی به حوزه نشر دانست و نظارت قوه قضاییه بر عملکرد ممیزی در وزارت فرهنگ و ارشاد را خواستار شد.

هومان حسن‌پور مدیر نشر آریابان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در مورد افزایش قیمت کاغذ و بالا بودن قیمت کتاب‌ها گفت: بحث افزایش قیمت کتاب و نهادینه‌ای مربوط به تولید این کالای استراتژیک، از سال ۹۵ آغاز شد و به‌عنوان یک عنصر اساسی در حوزه نشر نقش موثری در قیمت کتاب‌ها ایفا کرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت استفاده از کاغذ داخلی و حمایت از آن بیان کرد: کاغذ ایرانی همواره در اولویت ناشران است، اما چند نکته مهم در مورد آن وجود دارد. هنوز در بحث تامین مواد اولیه کاغذ ایرانی مونتاژکار هستیم، بخش عظیمی از مواد اولیه آن از خارج از کشور تامین می‌شود. نکته دوم اینکه این کاغذ در انحصار دولت درآمده و خود دولت به‌عنوان توزیع‌کننده کاغذ داخلی بحث رقابت در بازار را تحت تاثیر قرار داده است. مقوله قابل تامل دیگر اینکه هنوز کیفیت کاغذ ایرانی به نقطه مطلوب نرسیده است، ازاین‌رو ناشران هنگامی‌که می‌خواهند از کاغذ داخلی برای یک کتاب استفاده کنند، در ابتدا باید التماس چاپخانه‌داران را بکنند، زیرا به علت وجود پرز زیاد این کاغذ دستگاه‌های چاپ صدمه می‌خورد، بنابراین چاپخانه‌ها تمایلی به استفاده از این نوع کاغذ ندارند.

حسن‌پور ادامه داد: نکته مهم و اساسی در استفاده از کاغذ داخلی قیمت آن است. این قیمت هم‌اکنون با کاغذ خارجی تفاوت چندانی ندارد. هر بند از کاغذ داخلی حدود ۷۰۰ هزار تومان است درصورتی‌که کاغذی که با ارز نیمایی وارد می‌شود، حدود یک‌میلیون تومان قیمت دارد. بنابراین ناشران ترجیح می‌دهند که به جای کاغذ داخلی از کاغذ خارجی استفاده کنند، زیرا علاوه بر کیفیت، ماندگاری مناسب‌تری را برای مخاطب رقم می‌زند.

وی در مورد تیراژ کتاب‌ها نیز تاکید کرد: کاهش تیراژ کتاب‌ها مساوی است با افزایش قیمت پشت جلد کتاب. این امر در یک محاسبه بسیار ساده نشان می‌دهد که بحران در حوزه نشر روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و تورم، نقش اثرگذاری بر چرخه نشر دارد. ناشران در فشار قرار دارند زیرا آنها تلاش می‌کنند تا هر طور شده قیمت را ثابت نگه دارند و فروش داشته باشند، اما عدم تمایل مخاطبان به خرید کتاب فشار را به ناشر انتقال می‌دهد، بدین ترتیب می‌توان گفت این کاغذ بود که تیر خلاص را در حوزه نشر وارد کرد.

مدیر سابق صنف ناشران التزام ناشران به قوانین کشور را مورد بررسی قرار داد و افزود: وقتی ناشران چهارچوب‌های سانسور را می‌پذیرند و برای تائید گرفتن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه مراحل طولانی را با صبر پشت سر می‌گذارند، به معنی التزام و تمایل آنها برای حرکت در مسیر نظام و قوانین کشور است، بنابراین هرگونه سانسور سلیقه‌ای ضربه سختی را به اعتماد، ناشر، مخاطب و درنهایت کشور وارد می‌کند. بدین ترتیب بخشی از اطمینان اجتماعی از دست می‌رود و بسیاری از قلم‌به‌دستان معتقد به دین اسلام و حاکمیت قلم‌های خود را کنار گذاشته و در اینجا قلم‌های دیگری به میان می‌آید. نکته دیگر اینکه بسیاری از سودجویان وارد عمل می‌شوند و برخی از کتاب‌ها را با عنوان کتاب‌های بدون سانسور به مخاطب عرضه می‌کنند. درعین‌حال چاپخانه‌های زیرزمینی شکل‌گرفته و توسعه پیدا می‌کنند و تولیدات آن‌ها توسط برخی از بساط گستران کنار خیابان به مردم عرضه می‌شود. این امر یک خطر بزرگ محسوب می‌شود که باید با جلب اعتماد جامعه و ناشران برطرف شود.

وی ورود و ظهور قوه قضاییه در جهت نظارت بر اعمال برخی قوانین و ممیزی را خواستار شد و افزود: قوه قضاییه می‌تواند به‌راحتی با متخلفان برخورد کند، اما نکته در اینجاست که نظارت بر عملکرد سلیقه‌ای برخی از افراد در اعمال ممیزی وزارت فرهنگ و ارشاد نه‌تنها ناشران بلکه نویسندگان و جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نظارت بر عملکرد آنها ضروری است.

حسن‌پور تصریح کرد: همان‌گونه که حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در سخنان خود تاکید داشتند، پیشگیری بهتر از درمان است.  پس نظارت بر عملکرد سلیقه‌ای ممیزی‌ها امری مهم و ضروری است. اگر مسیر تولید فرهنگ پرپیچ‌وخم داشته باشد، افرادی خارج از چهارچوب وارد می‌شوند و دست به کارهای غیرقانونی می‌زنند، بنابراین نظارت بر عملکرد برخی از وزارتخانه‌ها مهم و ضروری است.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *