محورهای گفت‌وگوی روسای جمهور آمریکا و چین در کالیفرنیا

14:56 - 23 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۴۴۵
محورهای گفت‌وگوی روسای جمهور آمریکا و چین در کالیفرنیا
روسای جمهور آمریکا و چین روز چهارشنبه در کالیفرنیا دیدار و درباره تقویت ارتباطات و مدیریت رقابت گفت‎وگو خواهند کرد.

خبرگزاری میزان - کاخ سفید می‎گوید که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین، در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه «اَپِک» درباره تقویت ارتباطات و مدیریت رقابت گفت‌وگو خواهند کرد.

دیدار روز چهارشنبه روسای جمهور آمریکا و چین در منطقه خلیج سانفرانسیسکو، نخستین دیدار بین «بایدن» و «شی» در یک سال گذشته خواهد بود. این دیدار در حالی انجام می‌شود که ۲ کشور شاهد افزایش تنش‌ها طی سال‌های گذشته بوده‌اند.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران، گفت: «بایدن» معتقد است هیچ جایگزینی برای دیپلماسی رو در رو برای مدیریت روابط پیچیده ۲ کشور وجود ندارد.

«سالیوان»، گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم که سران درباره برخی از اساسی‌ترین عناصر روابط دوجانبه آمریکا و چین، از جمله اهمیت مستمر تقویت خطوط باز ارتباط و مدیریت مسئولانه رقابت به‌گونه‌ای که به درگیری منحرف نشود، بحث کنند.

به گفته وی، راه دستیابی به راه‌حل‌ها از طریق دیپلماسی شدید است. اینگونه است که برداشت‌های نادرست را برطرف و از غافلگیری جلوگیری می‌کنیم.

مقام ارشد کاخ سفید، اظهار کرد: واشنگتن به دنبال نتایج مشخصی از این نشست بوده و امیدوار است شاهد پیشرفت در برقراری مجدد روابط با چین و مبارزه با تجارت فنتانیل باشد که به یک بحران در آمریکا تبدیل شده است.

چین سال گذشته پس از سفر «نانسی پلوسی»، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان ارتباطات نظامی را با آمریکا قطع کرد. روابط متشنج زمانی که آمریکا بالون نظارتی چین را در فوریه سرنگون کرد، بیش از پیش تیره شد. 

«بایدن» و «شی» بیش از یک دهه است که یکدیگر را می‌شناسند و از زمان تحلیف «بایدن» در سال ۲۰۲۱، ساعت‌ها درباره موضوعات مشترک با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

با این حال، از آن زمان تاکنون آن‌ها تنها یک بار ملاقات حضوری داشته‌اند و «شی» از سال ۲۰۱۷ تاکنون به آمریکا سفر نکرده است. 

تحلیلگران، می‌گویند که آن‌ها در فضایی از سوء‌ظن متقابل و برداشت‌های درهم از آنچه طرف مقابل به دنبال آن است، پای میز مذاکره خواهند نشست. 

همچنین انتظار می‌رود در این نشست موضوعات جهانی از جنگ غزه تا جنگ اوکراین، روابط کره شمالی با روسیه، تایوان، حقوق بشر، هوش مصنوعی و همچنین روابط تجاری و اقتصادی مورد بررسی قرار بگیرد. 

سران مجمع ۲۱ عضوی اپک قرار است از چهارشنبه تا جمعه در سانفرانسیسکو گرد هم آیند. این در حالی است که این کشور‌ها بر سر موضوعاتی مانند درگیری‌ها در خاورمیانه و جنگ اوکراین دچار اختلاف هستند.

«مت موری»، مقام ارشد آمریکا در «اپک» به خبرنگاران گفت که واشنگتن سخت تلاش می‌کند تا یک بیانیه اجماع قوی از سران به دست آورد؛ اما تحلیلگران می‌گویند وجود اختلافات دستیابی به این پیش‌نویس را دشوار می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *