«نشان سرو ایرانی» به معلمان هنر اعطا می‌شود

13:57 - 23 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۴۲۷
«نشان سرو ایرانی» به معلمان هنر اعطا می‌شود
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری، از برگزاری جایزه ملی آموزش هنر و اعطای «نشان سرو ایرانی» در راستای توجه دولت به مقوله توسعه و آموزش‌های هنری خبر داد. 

خبرگزاری میزان - نشست خبری نخستین دوره جایزه ملی آموزش هنر و نخستین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر صبح امروز ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۲ با حضور محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در محل کنفرانس‌های دفتر موسیقی برگزار شد. 

اسماعیلی در ابتدای این نشست اظهار کرد: آموزش به عنوان زیرساخت فرهنگ و هنر دارای اهمیت بسیار ویژه‌ای است. توفیق ما در عرصه فرهنگ هنر مستلزم آموزش درست و اصولی است. چنانچه امروز شاهدیم بسیاری از مشاهیر و بزرگان عرصه هنر از یک فرآیند آموزشی درست و اصولی متبلور شده‌اند. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری، وجود این دفتر در معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دلیل اهمیت همین موضوع عنوان کرد و گفت: هدف اصلی دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری سیاست‌گذاری در عرصه آموزش‌های هنری است. 

وی در ادامه افزود: این دفتر آموزش‌های هنری را با دو رویکرد در دستور کار قرار داده است. نخست آموزش‌های هنری برای ارتقای سواد جامعه با فعالیت آموزشگاه‌های هنری یا طرح‌های آموزش هنر برای همه و رویکرد دوم ما در حوزه‌های تخصصی و نخبگانی برای افزایش مهارت هنرمندان و هنرجویان در حوزه‌های مختلف است که هنرستان‌های هنرهای زیبا در این زمره قرار دارند. 

اسماعیلی با اشاره به فعالیت رسمی و غیررسمی دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری تصریح کرد: درحال حاضر ۶۳ هنرستان هنرهای زیبای دارای مجوز رسمی مشغول آموزش بیش از هزار هنرجو هستند. همچنین در بخش مراکز مهارتی نیز ۱۲۰۰ مرکز داریم که هر سال سه دوره آزمون برگزار و در پی آن ۴۰هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کرده تا در صورت قبولی دیپلم مهارتی دریافت کنند. 

وی با تاکید بر توجه ویژه دولت سیزدهم به مقوله توسعه و آموزش‌های هنری، اظهار کرد: خوشبختانه شاخص‌ها گواه این مدعاست که در این عرصه شاهد رشد و ارتقا بودیم و امیدواریم این روند با همین سرعت ادامه یابد، گرچه در عرصه فرهنگ و هنر بازخوردهای عینی آن در آینده نمود پیدا خواهد کرد. 

اسماعیلی گفت: معلمان هنر یکی از اضلاع مهم کار هستند، معلمان در هنرستان‌ها، مدارس، آموزشگاه‌ها، دانشکده و دانشگاه‌ها مشغولند و باید به این عزیزان توجه ویژه داشت. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری گفت: دفتر برنامه‌ریزی هنر با هدف تکریم مقام معلمان، رویدادی تحت عنوان «جایزه ملی آموزش هنر» طراحی کرده که به برگزیدگان آن «نشان سرو ایرانی» اعطا خواهد شد. در واقع این رویداد هرساله نشان «سرو ایرانی» را به معلمان برجسته، اساتید نخبه و مفاخر هنری طی فرآیند طراحی شده اعطا خواهد کرد. هدف از این کار زمینه‌سازی و ایجاد انگیزه برای معلمانی است که در مراکز آموزش هنر فعال هستند. 

وی اظهار کرد: برگزیدگان این رویداد در مراسم اختتامیه معرفی و نشان «سرو ایرانی» به آن‌ها اعطا می‌شود، امسال هنرستان‌های هنرهای زیبا در این عرصه حضور خواهند داشت و فرآیند هم از خرداد امسال شروع و در سه سطح هنرستان‌ها (سه نفر از هر هنرستان) استانی (یک مدیر و یک مدرس برتر) و کشوری منتشر خواهد شد. 

اسماعیلی اضافه کرد: اختتامیه این رویداد اول آذرماه ۱۴۰۲ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی برگزار شده و نشان مخصوص به برگزیدگان اعطا می‌شود. 

اسماعیلی اعضای هئیت انتخاب آثار این دوره را سودابه صالحی، حسین میثمی، رامتین شهبازی و محمدحسین ناصربخت اعلام و اظهار کرد: «نشان سرو ایرانی» در دومین دوره بخش وسیع‌تری از افراد مرتبط به حوزه آموزش‌های هنری را مورد پوشش قرار خواهد داد. چنانچه در نظر داریم تا در رویداد سال آینده سایر مراکز آموزش هنر را نیز تحت پوشش قرار دهیم. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری ادامه داد: طراح و سازنده «نشان سرو ایرانی» کیانوش غریب‌پور از هنرمندان ارزنده تجسمی است که پوستر این رویداد را نیز طراحی کرده است. 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما یک رویداد دیگر هم به مناسبت هفته کتاب طراحی کرده‌ایم، این برنامه تحت عنوان نمایشگاهی با رویکرد آموزش هنر برای کتاب‌های تخصصی آموزش هنر خواهد بود که از روز شنبه بیست و هفتم آبان‌ماه در محل تالار وحدت برپا خواهد شد. بخشی از این نمایشگاه مروری بر آثار آموزش هنر و دوم هم تازه‌های نشر کتب آموزش هنر است که ۱۲ ناشر فعال در این عرصه حضور پیدا می‌کنند. 

اسماعیلی در خاتمه تاکید کرد: تلاش می‌کنیم از سال آینده جایزه کتاب سال آموزش هنر را هم راه‌اندازی و اجرایی کنیم. 

در پایان این نشست خبری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری به همراه ارشد عین‌الهی رئیس شرکت تعاونی ناشران از نشان سرو ایرانی و دو پوستر نخستین دوره جایزه ملی آموزش هنر و نخستین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر پرده‌برداری کردند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *