حمایت‌های بی‌قیدوشرط آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه

8:45 - 22 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۰۷۵
حمایت‌های بی‌قیدوشرط آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه
رژیم صهیونیستی از زمان تاسیس تاکنون مورد حمایت شدید آمریکا بوده و از این طریق اهداف خود را پیش برده است.

خبرگزاری میزان - چند روز پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) که به هلاکت دست‌کم هزار و ۴۰۰ صهیونیست نفر شد، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعلام همبستگی با رژیم اشغالگر به اراضی اشغالی سفر کرد.

بایدن در این سفر گفت: آمریکا در کنار اسرائیل خواهیم ماند.

آمریکا حتی مراقب بوده است که در مواجهه با حملات جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی به منطقه کوچک غزه با جمعیت ۲.۳ میلیون نفری، از این رژیم انتقاد نکند.

آمریکا همچنین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که خواستار توقف حملات رژیم صهیونیستی از نظر بشردوستانه بود، وتو کرده است و به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر آتش‌بس بشردوستانه که با قاطعیت به تصویب رسید، رای منفی داد. 

با توجه به تاریخچه روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی، این موضوع تعجب‌آور نیست. بدون درگیری‌های شخصیتی جزئی بین سران ۲ طرف، آمریکا بدون توجه به اقدامات رژیم صهیونیستی، حداقل از سال ۱۹۶۷، از این رژیم همواره حمایت کرده است.

وضعیت کنونی روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی

امروز رژیم صهیونیستی متحد استثنایی واشنگتن است. آمریکا عملا حمایت مالی، نظامی و سیاسی بی‌قیدوشرطی را از رژیم صهیونیستی که از سال ۱۹۶۷ سرزمین‌های فلسطینی را اشغال کرده است، ارائه می‌کند.

رژیم صهیونیستی دارای سلاح‌های هسته‌ای اعلام‌نشده است، اما به لطف حمایتی که آمریکا ارائه می‌کند، هرگز با نظارت جهانی یا عقب‌نشینی مواجه نشده است. 

رژیم صهیونیستی همچنین بزرگترین دریافت‌کننده کمک‌های آمریکا است؛ این رژیم از پایان جنگ جهانی دوم ۱۵۸ میلیارد دلار کمک از آمریکا دریافت کرده است. در حال حاضر، رژیم صهیونیستی سالانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی از آمریکا دریافت می‌کند که حدود ۱۶ درصد از کل بودجه نظامی این رژیم را تشکیل می‌دهد.

آمریکا همچنین بزرگ‌ترین شریک تجاری رژیم صهیونیستی است و تجارت دوطرفه سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار در نوسان است. هم رژیم صهیونیستی و هم آمریکا یک شراکت نظامی عمیق دارند که شامل تحقیق و توسعه مشترک و تولید تسلیحات است.

به‌عنوان مثال، «گنبد آهنین»، سپر دفاع موشکی معروف رژیم صهیونیستی از قطعات ساخته شده در آمریکا استفاده می‌کند و این سیستم تا حدی از سوی آمریکا تامین مالی می‌شود.

از سال ۱۹۷۲، آمریکا بیش از ۵۰ بار از حق وتوی خود برای سرکوب قطعنامه‌های انتقادی از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرده است.

از جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ به بعد، آمریکا همچنین حمایت نظامی محکمی از رژیم صهیونیستی در درگیری‌های خود ارائه کرده است. 

در سال ۱۹۸۲، پس از تهاجم رژیم صهیونیستی به لبنان، آمریکا نیرو‌های چند ملیتی را به لبنان اعزام کرد. پس از انتفاضه اول، آمریکا از روند اسلو و راه حل دو دولتی حمایت کرد، اما بدون به خطر انداختن روابط خود با رژیم صهیونیستی.

اکنون، موضوع اصلی در واشنگتن این است که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.

چرا آمریکا همیشه از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند؟

یک توضیح این است موقعیت رژیم صهیونیستی از نظر استراتژیک در منطقه خاورمیانه برای واشنگتن بسیار مهم است. در طول جنگ سرد، آمریکا این رژیم را به‌عنوان سنگری در برابر گسترش احتمالی شوروی در جهان عرب می‌دید. پس از جنگ سرد، زمانی که آمریکا بیش از پیش در غرب آسیا درگیر شد، همچنان این رژیم را به‌عنوان یک نیروی ثبات همراه با عربستان و مصر می‌دید. 
مجموعه‌ای از عوامل دیگر، از جمله افکار عمومی آمریکا، سیاست‌های انتخاباتی و لابی قدرتمند صهیونیست‌ها در آمریکا، در شکل دادن به سیاست این کشور در قبال رژژیم صهیونیستی نقش دارند. 

از لحاظ تاریخی، رژیم صهیونیستی تقریباً از حمایت متفق‌القول در کنگره آمریکا برخوردار بوده است. یهودیان آمریکایی و مسیحیان انجیلی ۲ گروه قدرتمند و فعال سیاسی در آمریکا هستند که هر ۲ حامی رژیم صهیونیستی هستند. 

همچنین یک لابی قدرتمند صهیونیست در آمریکا وجود دارد که به گفته تحلیلگران، به شدت بر سیاست آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی تأثیر می‌گذارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *