ناتوانی صنایع اروپا در تامین مهمات مورد نیاز ارتش اوکراین

10:19 - 21 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۹۵۰
ناتوانی صنایع اروپا در تامین مهمات مورد نیاز ارتش اوکراین
کشور‌های اروپایی که پیش‌تر متعهد به ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین شده بودند، اکنون به دلایل مختلف خود را در این موضوع ناتوان دیده و نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند.

خبرگزاری میزان - اتحادیه اروپا در حالی که در ابتدا قصد داشت یک میلیون گلوله توپخانه را در یک دوره ۱۲ ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۴ به اوکراین ارسال کند، اما به نظر می‌رسد که این اتحادیه ممکن است خود را ناتوان از اجرای این تعهد بیابد.

«بلومبرگ» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که سرویس اقدام خارجی اروپا این هفته فاش کرده است که اتحادیه اروپا به احتمال زیاد نتواند در مهلت مقرر تحویل گلوله‌های توپخانه را انجام دهد.

به گفته این منبع، کشور‌های اروپایی تاکنون تنها ۳۰ درصد از گلوله‌های مورد نظر را به کی‌یف تحویل داده‌اند. 

ناتوانی صنایع نظامی اتحادیه اروپا

«ژاک ساپیر»، مدیر بخش تحقیق دانشکده مطالعات پیشرفته در علوم اجتماعی (EHESS) در پاریس، گفت که دلیل این شکست آشکار، ناتوانی صنایع نظامی اتحادیه اروپا در تولید گلوله‌هایی است که به اوکراین وعده داده شده بود.

«ساپیر»، می‎گوید: چندین دلیل برای این موضوع وجود دارد؛ اصلی‌ترین دلیل آن فروپاشی صنعت در کشور‌های اتحادیه اروپا است. همچنین کمبود مواد شیمیایی مورد نیاز برای ساخت مواد منفجره وجود دارد.

وی معتقد است که این وعده‌ای از سوی اتحادیه اروپا به اوکراین بود که از همان ابتدا هم نمی‌توانست به آن عمل کند.

به گفته «ساپیر»، ظاهراً کل طرح تحویل گلوله‌های توپخانه ناشی از این باور سران اتحادیه اروپا بود که پول همیشه مشکلات را حل می‌‌کند. آن‌ها این واقعیت ساده را نادیده گرفتند که برای انجام این کار به ظرفیت صنعتی کافی نیاز است. آن‌ها اکنون دریافتند که اتحادیه اروپا دیگر توانایی تولید و تحویل مقدار زیادی سخت‌افزار نظامی را ندارد.

وی اضافه کرد: یک دلیل احتمالی دیگر این واقعیت است که سران اتحادیه اروپا صرفا می‌خواستند نشان دهند که چقدر به طرف‌های اوکراینی متعهد هستند.

اروپا نه تنها نمی‌تواند گلوله‌های توپخانه‌ای کافی را برای تکمیل طرح تحویل اشاره شده تولید کند، بلکه نمی‌تواند تاسیسات تولید اضافی در کشور‌های دیگر پیدا کند.

با تحت تاثیر قرار گرفتن قابلیت‌های نظامی-صنعتی داخلی اوکراین در این مرحله به دلیل جنگ، کی‌یف اکنون خود را متکی به کمک‌های نظامی ارائه شده از سوی آمریکا و متحدان اتحادیه اروپا خود می‌بیند.

ماموریت کمک نظامی اتحادیه اروپا در حمایت از اوکراین (EUMAM UA) برای حمایت از ارتش اوکراین در مقابله با روسیه طراحی شده است. 
این همچنین شامل یک مأموریت ۲ ساله آموزش ۴۰ هزار نظامی اوکراینی برای استفاده از سیستم‌های تسلیحاتی غربی بوده و هدف آن به حداکثر رساندن سودمندی کمک‌های نظامی ارائه شده به اوکراین از سوی کشور‌های اروپایی است.

اختلافات در اروپا بر سر کمک به اوکراین

طرح اتحادیه اروپا برای هزینه ۲۰ میلیارد یورویی در جهت کمک نظامی به اوکراین با مقاومت برخی از کشور‌های این اتحادیه مواجه شده و ممکن است به شکل فعلی اجرا نشود. 

در ماه جولای «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشنهاد کرد که یک صندوق اختصاصی ۲۰ میلیارد یورویی برای حمایت از ارتش اوکراین برای چهار سال آینده ایجاد شود.

اکنون وزرای دفاع اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای گفت‌وگو درباره این طرح در روز سه‌شنبه در بروکسل هستند. با این حال، دیپلمات‌ها می‌گویند بسیاری از کشورها، از جمله آلمان از چندین سال قبل نسبت به انجام چنین هزینه‌های هنگفتی ابراز نگرانی کرده‌اند.

همچنین برخی از اعضای اتحادیه اروپا استدلال می‌کنند که به دلیل محدودیت بودجه داخلی، انجام تعهدات بلندمدت بزرگ برای آن‌ها دشوار خواهد بود. از این رو برخی از این کشور‌های اروپایی مخالف ادامه ارائه کمک‌های سنگین به اوکراین هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *