مسعود غلامعلی‌زاده: معماری قدیم گیلان که در شرف نابودی است

14:29 - 20 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۸۳۰
مسعود غلامعلی‌زاده: معماری قدیم گیلان که در شرف نابودی است
نمایشگاه نقاشی‌های آبرنگ اثر مجتبی غلامعلی‌زاده با عنوان «معماری باران» جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. 

خبرگزاری میزان - در بخشی از توضیح این نمایشگاه آمده است: این مجموعه از آثار نقاشی آبرنگ، برگرفته از معماری قدیم استان گیلان است. معماری منحصر بفردی که در سه بخش روستایی، شهری (قاجار و ماقبل) و شهری معاصر با ایجاد طیف گسترده‌ای از فرم و فضای معماری، از یکسو با معماری فلات مرکزی ایران و از سوی دیگر با الگوهای معماری غربی (روسی) در ارتباط است و در عین حال در معماری روستایی‌اش فرم و کالبدی خاص را ارائه می‌دهد که در نوع خود بی‌نظیر است. پرداختن از دریچه هنرهای تجسمی به این آثار معماری که در راستای تألیف کتاب «معماری باران» شکل گرفت، چالش‌های خاص خود را به‌همراه داشت. 

غلامعلی‌زاده درباره دغدغه‌ای که موجب تولید این آثار شده است، گفت: دغدغه شکل‌گیری آثار این نمایشگاه در راستای تألیف کتاب معماری باران بود؛ کتابی که در جهت حفظ، احیا و مستندسازی از محتوای معماری قدیم گیلان بود که متاسفانه در شرف نابودیست. همچنین آثار این نمایشگاه تجربه زیستی من در محیط گیلان است که همیشه همراهم بوده است. 

وی همچنین درباره مخاطبان هدف این نمایشگاه و بازخوردهای مخاطبان از آن بیان کرد: شخصا برای خودم نقاشی می‌کنم. به عنوان یک معمار باید بگویم، ساز و کار معماری و روابط پیچیده فنی، کار انتقال احساس را سخت می‌کند، نقاشی جزو محیط‌های منحصر به فردی است که می‌توانم بدون دغدغه خودم باشم. در مورد بخش دوم سوال نیز باید بگویم، از بازخوردهای حرفه‌ای استقبال می‌کنم؛ زیرا از سوی اهل فن مطرح شده و حداقل برای من، سازنده‌تر و در نتیجه خیلی مهم‌تر است. شکر خدا رویکرد این بخش از مخاطبین مثبت بوده و برای من نکات خوبی به همراه داشته است. در مورد ادامه واکنش‌ها به آثار هم پیش‌بینی ندارم اما واقعا دوست دارم کارها توسط منتقدین حرفه‌ای نقد شوند. 

این هنرمند در پایان، ضمن تشکر از مدیریت و کلیه عوامل مجموعه خانه هنرمندان ایران، گفت: تا اینجا همکاری با خانه هنرمندان تجربه خوبی بوده است؛ در واقع نظم، دیسیپلین و حرفه‌ای بودن در روابط به چشم می‌آید. این مجموعه با این فعالیت‌های متنوع و گسترده، برای اهل هنر، آن هم در این روزگار غریب، غنیمت است و باید آن را ارج نهاد. در پایان از لطف جناب آقای مهندس حمید ناصر نصیر (برای کمک) در برگزاری این نمایشگاه، کمال تشکر را دارم. 

نمایشگاه نقاشی‌های آبرنگ اثر مجتبی غلامعلی‌زاده با عنوان «معماری باران» همچنان در گالری زمستان برپا بوده و علاقمندان می‌توانند تا ۲۲ آبان همه روزه (به جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۴ تا ۲۰ برای بازدید از آثار آن به خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *