گفت‌وگو|

هراتی: زنگ کتاب به‌زودی در مدارس به صدا در می‌آید

10:05 - 18 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۵۰۳
هراتی: زنگ کتاب به‌زودی در مدارس به صدا در می‌آید
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی از برنامه‌ها و زیرساخت‌های تربیتی در مدارس خبر داد و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای که بتوان در خلال زمانی با عنوان زنگ کتاب در مدارس ایجاد کند را در دستور کار اعلام کرد.

محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی در گفت‌وگو با میزان درباره در پیش گرفتن برنامه‌های مشترک با وزارت آموزش‌وپرورش در جهت توسعه سرانه مطالعه گفت: از آنجا که هنجار‌های فرهنگی از کودکی در ذهن افراد درونی می‌شود بنابراین نقش مدارس در ایجاد فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی طی سال‌های اخیر مورد بحث و بررسی قرارگرفته و مدنظر است.

وی ادامه داد: وزارت آموزش‌وپرورش به عنوان نهادی تربیتی و پرورشی که نقشی موثر در درونی کردن فرهنگ مطالعه دارد اولین گزینه بوده از این‌رو تلاش برای ارتباط‌گیری و ایجاد یک همکاری دوجانبه سال‌ها مطرح از سوی نهاده‌های فرهنگی مورد رایزنی قرارگرفته است.

هراتی به برنامه‌ریزی‌های نهاد کتابخانه‌ها عمومی کشور اشاره و بیان کرد: طرحی در جهت ایجاد زمانی با عنوان زنگ کتاب و تجهیز و توسعه کتابخانه‌های مدارس برنامه‌هایی زیرساختی تدوین شده که از اصول پژوهشی و تحقیقاتی پیروی می‌کند، اما هر بار این مهم به‌واسطه وزارت آموزش‌وپرورش کنار گذاشته شده است. در نهایت و بعد از چند سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را سفیر قراردادیم و ایشان نیز تلاش‌هایی را انجام داده است و به نظر می‌رسد به زودی بتونیم خبر‌های خوبی را درباره زنگ کتاب در مدارس ارائه کنیم.

هراتی درباره برنامه‌های زیر بنایی نهاد کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد: فعالیت‌های زیربنای ویژه‌ای جهت سوق دادن دانش آموزان به سوی مطالعه و کتاب‌خوانی در نظر گرفته شده و که چنانچه هماهنگی‌های لازم بین نهاد کتابخانه‌ها و وزارت آموزش‌وپرورش انجام شود به مرحله اجرا گذاشته می‌شود و نتایج اثرگذاری را از این مهم خواهیم دید.

وی ضمن اشاره به عضویت نهاد کتابخانه‌های کشور در سازمان ایفلا تاکید کرد: عضویت ایفلا سبب شده است تا با توجه به زیست‌بوم‌های اجتماعی مناطق مختلف اطلسی ویژه جهت توسعه کتاب‌خوانی دانش آموزان در نظر گرفته شود و این مهم در مدارس قابل‌اجرا خواهد بود. این مهم بر اساس ساختار‌ها و شاخص‌های روانشناسان و فرهنگ‌سازی در جوامع انجام می‌شود که قالب برنامه‌ای به وزارت آموزش‌وپرورش ارائه شده است. پژوهش و توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی عاملی مهم برای رشد جامعه خواهد بود، زیرا نسل آینده را مطالعه محور تربیت می‌کند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نقش فرهنگ‌سازی و هنجارسازی را جهت افزایش سرانه مطالعه و تاثیر آن بر نسل آینده همچنین رشد جامعه مورد تاکید قرارداد و افزود: به دنبال اجرایی کردن طرح گفتمان مطالعه در سطحی وسیع هستیم و این مهم را با توجه به اصول علمی، تحقیقی و استاندارد‌های جهانی دنبال می‌کنیم درعین حال مدارس و دانش آموزان محور اصلی این برنامه‌ها هستند. زیرا مطالعه کتاب در جامعه ما در بین عموم و دانش آموزان از استاندارد‌های جهانی پایین‌تر است.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *