هنرمندان و دوستداران موسیقی گلپا را تا خانه ابدی بدرقه کردند/ ارادت اکبر گلپا به مولا علی(ع)

12:09 - 16 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۲۴۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
هنرمندان و دوستداران موسیقی گلپا را تا خانه ابدی بدرقه کردند/ ارادت اکبر گلپا به مولا علی(ع)
مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد اکبر گلپایگانی مشهور به گلپا خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی صبح امروز سه‌شنبه 16 آبان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار شد.

خبرگزاری میزان - مراسم وداع با پیکر مرحوم اکبر گلپایگانی مشهور به گلپا خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی که روز شنبه ۱۳ آبان در پی ابتلا به بیماری دار فانی را وداع گفته بود، صبح امروز سه‌شنبه شانزدهم آبان ماه با حضور جمع کثیری از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی ایرانی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

پیش از آغاز مراسم آثار ماندگار این خواننده از بلندگوها پخش شد و شرکت‌کنندگان در مراسم این قطعات را همخوانی کردند.

محمد گلریز، حسین خواجه امیری (ایرج)، بهرام حصیری، فضل الله توکل، بابک شهرکی، ناصر ایزدی، احسان خواجه امیری، اصغر همت، محمد اله یاری، محمد منتشری، محمدجلیل عندلیبی، سیدعباس عظیمی، حسین علیشاپور، شهرام صارمی و محمد موسوی از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در ابتدای این مراسم که همزمان با مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد الهام شکیب بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون برگزار می‌شد، از حاضران خواست تا در مراسم تشییع زنده‌یاد شکیب نیز شرکت کنند.

فضل‌الله توکل موسیقیدان و از دوستان قدیمی گلپا گفت: خواهش می‌کنم عرض ادب و تسلیت مرا بپذیرید. اکبر هنرمند بی‌جانشین و بی‌بدیل به سوی عرش کبریایی پرواز کرد. رحمت خدا شامل حالش باشد. نام و یادش در تاریخ ما جاودان خواهد بود، خدایش او را رحمت کند. اولین بار او را وقتی دیدم که به همراه زنده‌یادان تجویدی و محجوبی به منزل پدر من آمدند. من در آن زمان ۱۵ ساله بودم و او ۲۴ سال داشت و تازه یک مثنوی ترک جاویدان خوانده بود که همه سوال می‌کردند، این صدای کیست؟ ۶۶ سال افتخار دوستی با او را داشتم و آثار ماندگاری با هم خلق کردیم. تا ابد نامش در موسیقی فاخر ایران جاودان باشد.

پس از آن مصطفی راغب خواننده موسیقی پاپ ضمن تسلیت به مردم و خانواده این هنرمند گفت: از بزرگواری و بزرگ منشی و قلب بزرگ ایشان هر چه بگویم کم گفتم. ایشان بدون غرور و تکبر دست جوانان زیادی را گرفتند و آنها تشویق می‌کردند. سعادت داشتم در محضر ایشان باشم و کوهی از مهربانی، انسانیت و شرافت را در ایشان دیدم.

او در ادامه یکی از قطعات قدیمی «گلپا» را با همخوانی مردم اجرا کرد.

علیرضا میرعلی‌نقی مورخ و پژوهشگر موسیقی دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: مرحوم گلپایگانی هنرمند خلاقی بود که شیوه خوانندگی و زندگی هنری‌اش بی‌نیاز از نام استاد بود. او بزرگ‌تر از یک خواننده و هنرمند خلاق محسوب می‌شد. او همیشه گفته بود، دوست دارم مراسم تشییع من مثل فردین و تختی باشد، همانطور که می‌بینید مراسم تشییع پیکرش همانند مرحوم تختی و فردین در حال برگزاری است. او خود نیز شمایلی چون آنها داشت. گلپا یک خواننده نخبه‌گرا در آواز و مردمی در ترانه محسوب می‌شد. کمتر خواننده‌ای داریم که هر دوی این‌ها را به اوج و کمال رسانده باشد.

وی ادامه داد: گلپا به گفته خودش از ساده‌ترین طبقه اجتماع بالا آمد و با بر تکیه بر هوش و استعداد خود و عشق به مردم به این درجه رسید. او انسانی نیک بود و نام گلپا خود اعتبار است و هیچ لقب و پیوند و پیشوندی نمی‌خواهد. تعداد افرادی که این اندازه به موسیقی اعتبار می‌دهند، کم است. از یادمان نرود او سنت آواز را جاودانه کرد و ساختمانی دوباره ساخت. او ساده‌زیستی مردم‌دار بود و عشق به میهن در آثارش بسیار دیده می‌شد. گلپا با تمام احساسش می‌خواند و حتی یک واژه را بی‌تفاوت نخواند و در سراسر زندگی، عشق و احساس بود.

پس از صحبت‌های میرعلی‌نقی، محمد معتمدی خواننده موسیقی سنتی بیان کرد: صحبت کردن درباره استاد گلپا به اندازه کافی انجام شده و به همین جهت خلاصه صحبت می‌کنم و اثری از او را به افتخار استاد توکل و یاد اکبر گلپایگانی به نام «بنویس عشق» برایتان می‌خوانم.

سپس معتمدی این قطعه را با هخوانی مردم برای حاضران در مراسم اجرا کرد.

در ادامه این مراسم حسین خواجه امیری (ایرج)  در میان تشویق حاضران روی صحنه آمد و گفت: خیلی حالم خوب نیست. من و اکبر جزو خوانندگانی بودیم که کارمان خوب بود. او خواننده‌ای بود که بسیار خوب می‌خواند و با صدای گرمی که داشت شعرهای خوبی را هم می‌خواند و من بسیار خوشحالم از دوستی با این هنرمند بزرگ.

وی در ادامه قطعه‌ای را با همراهی ساز نی به افتخار اکبر گلپایگانی اجرا کرد.

سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی نیز در ادامه این مراسم روی صحنه آمد و بیتی را با این مضمون خواند: بعد از وفات تربت ما در زمین مجوی... در سینه‌های مردم عارف مزار ماست

وی در ادامه گفت: درگذشت استاد گلپا را تسلیت عرض می‌کنم و قطعه‌ای از آثار خودم را تقدیم شما مردم عزیزم و روح بزرگ استاد گلپایگانی می‌کنم.

عقیلی پس از آن قطعه‌ای را اجرا کرد.

گیتا گرایلی، برادرزاده همسر زنده‌یاد گلپایگانی نیز به نمایندگی از خانواده این هنرمند فقید، متنی را در تجلیل از دوستداران این خواننده قرائت کرد.

در ادامه حسن گلپایگانی برادر گلپا از کسانی که در مراسم حاضر شدند، تشکر کرد و قطعه‌ای خواند.

محمود گلپایگانی برادر دیگر گلپا گفت:‌ دست کسانی که به مراسم برادرم آمدند را می بوسم. ما رسم داریم وقتی یکی از عزیزان خود را به خاک می سپاریم دو بیت آواز می‌خوانیم و اکنون برادرم محمد گلریز دو بیت آواز می‌خواند.

سپس محمد گلریز برادر کوچک گلپا پشت تریبون قرار گرفت و گفت: فقط می‌خواهم بگویم که برادرم یکی از ارادتمندان مولا علی(ع) بودند که درباره ایشان شعری را هم خوانده‌اند. من هم اکنون این شعر را برایتان می‌خوانم.

در پایان این مراسم اعلام شد که مراسم یادبود زنده‌یاد اکبر گلپایگانی روز پنجشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

انتهای پیام/هنرمندان و دوستداران موسیقی گلپا را تا خانه ابدی بدرقه کردند/ ارادت اکبر گلپا به مولا علی(ع)

هنرمندان و دوستداران موسیقی گلپا را تا خانه ابدی بدرقه کردند/ ارادت اکبر گلپا به مولا علی(ع)

هنرمندان و دوستداران موسیقی گلپا را تا خانه ابدی بدرقه کردند/ ارادت اکبر گلپا به مولا علی(ع)

هنرمندان و دوستداران موسیقی گلپا را تا خانه ابدی بدرقه کردند/ ارادت اکبر گلپا به مولا علی(ع)

هنرمندان و دوستداران موسیقی گلپا را تا خانه ابدی بدرقه کردند/ ارادت اکبر گلپا به مولا علی(ع)

هنرمندان و دوستداران موسیقی گلپا را تا خانه ابدی بدرقه کردند/ ارادت اکبر گلپا به مولا علی(ع)

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *