رئیس کل دادگستری لرستان: با دستگاه‌هایی که با ترک فعل در انجام وظیفه کوتاهی می‌کنند برخورد می‌شود

10:45 - 13 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۶۱۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری لرستان: با دستگاه‌هایی که با ترک فعل در انجام وظیفه کوتاهی می‌کنند برخورد می‌شود
رئیس کل دادگستری استان لرستان با تاکید بر اینکه پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف قوه قضاییه است،گفت: با دستگاه‌هایی که با ترک فعل در انجام وظیفه کوتاهی می‌کنند با استفاده از ظرفیت قانونی برخورد می‌شود.

خبرگزاری میزان_ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان در جلسه شورای معاونین قضایی استان ضمن محکوم کردن حملات ددمنشانه رژیم غاصب صهیونیستی به باریکه غزه و تسلیت شهادت تعداد زیادی از مردم مظلوم فلسطین گفت: رژیم سفاک صهیونسیتی از زمین، هوا و دریا به باریکه غزه حمله می‌کند و به زن و کودک و پیر و جوان رحم نمی‌کند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) عنوان کرد: دستگیری و کمک به مظلوم با هر وسیله‌ی ممکن داری اهمیت ویژه‌ای است در احکام و روایات اسلامی دارد.

رئیس کل دادگستری استان لرستان تصریح کرد: مطابق برنامه عملیاتی تدوین شده برای دستگاه قضایی استان باید به دنبال ارتقای کیفیت رسیدگی، کاهش پرونده‌های مسن و معوق، تسریع در اجرای احکام، کاهش اطاله دادرسی، کاهش ورودی پرونده به وسیله پیشگیری از وقوع جرم، ارتقا وضعیت استفاده از نهاد‌های ارفاقی، توسعه دادرسی الکترونیکی، ابلاغ صد در صدی الکترونیک و رضایت‌مندی مراجعان باشیم و در این بخش‌ها وضعیت خود را ارتقا دهیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه جهت‌گیری کلی دادگستری استان و به تبع دادگستری شهرستان‌ها باید مبتنی بر برنامه عملیاتی باشد بیان کرد: همه ما باید به میزان مسئولیت خود بر نحوه اجرا برنامه عملیاتی و میزان پیشرفت آن بر زیر مجموعه خود نظارت جدی و مستمر داشته باشیم.

رئیس شورای قضایی استان در ادامه با اشاره به اینکه باید وضعیت کنونی بررسی و نقاط ضعف و کاستی‌ها شناسایی شوند اظهار کرد: معاونین دادگستری باید در راستای رفع نقاط ضعف و کاستی‌ها راهکار عملیاتی ارائه داده و با همفکری و مشورت این راهکار‌ها را عملیاتی کنند.

وی بر اجرای منظم جلسات شورای برنامه‌ریزی تاکید کرد و افزود: در این جلسات باید در راستای اجرا و ارتقاء وضعیت بخش‌های مختلف برنامه عملیاتی و همچنین حل چالش‌های پیش‌روی دادگستری راهکار مناسب و عملیاتی ارائه و ابلاغ شود و بر اجرای این راهکار‌ها نظارت جدی و پیگیری مستمر انجام گیرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شهواری با اشاره به اینکه در دادگستری ستاد‌های مختلفی از جمله ستاد حفظ حقوق بیت‌المال، ستاد جرایم خاص، شورای پیشگیری از وقوع جرم و ... را داریم، خاطرنشان کرد: جلسات این ستاد‌ها باید بصورت جدی و منظم برگزار و مصوبات آن‌ها پیگیری و اجرا شده و دبیران ستاد‌ها گزارش خروجی جلسات را به طور مرتب ارائه کنند.

حمایت دستگاه قضایی استان از واحدهای تولیدی و صنعتی

وی با تاکید بر اینکه نتیجه تعطیلی کارخانجات و واحد‌های تولیدی بیکاری و نتیجه بیکاری هم افزایش وقوع جرم است اظهار کرد: ابتدا باید واحد‌های تولیدی راکد، تعطیل و نیمه‌تعطیل شناسایی و در صورت داشتن مشکلات قضایی در راستای رفع آن‌ها تلاش شود.

رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به اینکه احکام اعسار و تقسیط باید متناسب، منطقی و با توجه به وضعیت دارایی و توانایی شخص باشد تاکید کرد: لازم است یک شیوه‌نامه منطقی برای این موضوع تدوین شود.

وی عدم توجه به ظرفیت ماده ۵ قانون حمایت از خانواده را باعث ایجاد گردش پرونده و تولید یک پرونده جدید دانست و تصریح کرد: آموزش و به‌روزرسانی همکاران قضایی و اداری باید در دستور کار معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قرار گرفته و به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعید شهواری با تاکید بر اینکه پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف قوه قضاییه است گفت: با دستگاه‌هایی که با ترک فعل در انجام وظیفه کوتاهی می‌کنند با استفاده از ظرفیت قانونی برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر ظرفیت خوبی برای نگهداری معتادان متجاهر و سپس بازپروری آن‌ها دارد، اما متاسفانه ظرفیت این ماده در استان مناسب نیست و ضرورت دارد دادستان مرکز استان در این زمینه پیگیری کرده و دستگاه‌های مسئول را پاسخگو کند.

رئیس شورای قضایی استان لرستان ضمن تاکید بر لزوم اجرای احکام قطعی شده و رفع موانع اجرای این احکام در استان ابراز کرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در زمینه مسائل حقوق و قضایی با همکاری صدا و سیما امر لازمی است که باید با برنامه‌ریزی مناسب در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *