جنون رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان‌ها؛ نقض کنوانسیون ژنو در یورش به المعمدانی و الشفا

7:45 - 27 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۹۰۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنون رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان‌ها؛ نقض کنوانسیون ژنو در یورش به المعمدانی و الشفا
بیمارستان‌ها و مدارس آخرین پناهگاه ساکنان غزه به شمار می‌روند، اما رژیم صهیونیستی حتی این مکان‌ها را نیز هدف قرار می‌دهد.

خبرگزاری میزان – حمله هدفمند رژیم صهیونیستی به بیمارستان «المعمدانی» و به‎تازگی به بیمارستان «الشفا» موجی از واکنش‌ها را در میان ساکنان غزه و جهان ایجاد کرد.

بمباران بیمارستان «المعمدانی» و یورش به بیمارستان «الشفا»، این واقعیت تلخ را آشکار کرد که حتی این مکان‌های امن نیز از حملات بی‌رویه رژیم صهیونیستی در امان نیستند.

جنون رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان‌ها؛ نقض کنوانسیون ژنو در یورش به المعمدانی و الشفا

قوانین بین‌المللی درباره وضعیت بیمارستان‌ها در درگیری

حتی در زمان جنگ، بر اساس قوانین بین‌المللی، بیماران و مجروحان حق دارند از مراقبت‌های پزشکی برخوردار شوند؛ ماده ۱۲ کنوانسیون ژنو مقرر می‌کند که واحد‌های پزشکی باید همیشه مورد احترام و محافظت قرار بگیرند و هدف حمله قرار نگیرند.

به دنبال دستور رژیم صهیونیستی مبنی بر ترک خانه‌ها، هزاران خانواده آواره فلسطینی خانه‌های خود را در شمال غزه بدون هیچ پناهگاهی ترک کردند، برخی دیگر مجروح شدند و پیشتر خانه‌های خود را در اثر بمباران رژیم صهیونیستی از دست داده بودند. 

همزمان برق و سوخت در نوار غزه کمیاب‌تر شده و تمامی آن در شب به تاریکی فرو می‌رود و شبیه شهری شبح‌وار می‌شود.

 

بیمارستان‌ها؛ آخرین پناهگاه ساکنان غزه در برابر بمباران رژیم صهیونیستی

 

خانواده‌ها به بیمارستان‌ها روی آوردند، بیمارستان‌هایی که به تنها تامین‌کننده برق تبدیل شدند و هزاران نفر اکنون برای شارژ تلفن همراه و پر کردن بطری‌های آب به آن‌ها وابسته هستند؛ افراد آواره در بیمارستان‌ها بیش از هر چیز به محافظت در برابر موشک‌های رژیم صهیونیستی، خوابیدن در حیاط‌ها، راهرو‌ها و هر فضای باز که فراهم باشد، امیدوار بودند.

بیمارستان «المعمدانی» که در محله الزیتون در جنوب شهر غزه واقع شده، جایگاه مهمی در تاریخ فلسطین دارد، این مرکز از سوی انجمن ماموریت کلیسا در سال ۱۸۸۲ تأسیس شد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین امکانات پزشکی در منطقه، نمادی از شفقت و مراقبت است.

این بیمارستان همچنین به دلیل دانشکده پرستاری معتبر خود که تعدادی از ماهرترین دانشجویان را به خود جذب می‌کرد، شهرت داشت؛ قدرت برنامه‌های آموزشی آن به‌طور گسترده‌ای شناخته شده و پرستاران با استعداد و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی را پرورش می‌داد.

یکی از ساکنان غزه، می‌گوید: شبی که بیمارستان «المعمدانی» بمباران شد، وحشت محض بود، همیشه در میان مردم غزه این باور وجود داشته که اسرائیل از بازی با زندگی ما لذت می‌برد، اما بسیاری از ما می‌خواستیم بارقه‌ای از امید را حفظ کنیم که بیمارستان‌ها دست‌نخورده باقی می‌مانند.

این شهروند فلسطینی، می‌گوید: وضعیت به قدری نگران‌کننده بود که حتی «وائل الدحدوح»، خبرنگار الجزیره در غزه، که کمی بعد از گذشت یک هفته به طرز وحشتناکی خانواده خود را از دست داد، برای یافتن کلماتی برای توصیف وضعیت تلاش می‌کرد.

تصاویر دلخراش عواقب آن، مجروحان و شهدا، فلسطینیان را به یاد کشتار صبرا و شتیلا در سال ۱۹۸۲ می‌اندازد که در آن شبه‌نظامیان تحت حمایت ارتش رژیم صهیونیستی وارد اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی شدند و همه را قتل‎عام کردند؛ صرف نظر از اینکه آن‌ها زن، کودک، از جمله نوزادان یا افراد مسن هستند.

آن‌ها همچنین به بیمارستان اردوگاه نفوذ کردند و پرستاران، پزشکان و بیماران را قتل‌عام کردند.

«عابد»، شهروند فلسطینی در یادداشت خود در «میدل‌ایست آی»، می‌نویسد: تخریب بیمارستان «المعمدانی»، ایمان من را به حقوق بشر، عدالت جهانی، حقوق بین‌الملل و هر آنچه که زمانی به آن اعتقاد داشتم یا مطالعه می‌کردم از بین برد. غم، خشم، اندوه و اضطراب بر من غلبه می‌کند؛ احساساتی که به نظر می‌رسد تنها روز به روز تشدید می‌شوند. در حالی که هیچ‎کس حاضر نیست یا نمی‌تواند این جنون را متوقف کند، تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که برای تسکین این رنج و فقدان بی‌امان دعا کنیم، در حالی که فکر می‌کنیم آیا هر روز آخرین روز زندگی ما خواهد بود یا خیر.

متأسفانه، «المعمدانی» احتمالا آخرین بیمارستانی نخواهد بود که هدف حملات هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفته است؛ ارتش اشغالگر در طول جنگ مداوم خود علیه نوار غزه، با نادیده گرفتن هنجارها، اخلاقیات و قوانین شناخته شده بین‌المللی که این فضا‌ها را به عنوان مناطق امن تعیین می‌کند، مرتبا بیمارستان‌هایی را که غیرنظامیان به دنبال سرپناه در آنها هستند، هدف قرار داده و به آن‌ها حمله می‌کند.

 

بیمارستان‌ها؛ آخرین پناهگاه ساکنان غزه در برابر بمباران رژیم صهیونیستی

 

عدم پاسخگویی رژیم صهیونیستی

شاید تکان‌دهنده‌تر این باشد که بدن قربانیان هنوز سرد نشده بود، زمانی که رسانه‌های غربی از قبل شروع به توجیه بمباران در بیمارستان کرده بودند؛ همانطور که عادت همیشگی رژیم صهیونیستی است، این رژیم مسئولیت هدف قرار دادن بیمارستان «المعمدانی» را رد کرد و جهان را به آتش کشید.

رژیم صهیونیستی برای توجیه بمباران بی‌رویه خود، مرتبا ادعا می‌کند نمی‌تواند مکان‌های دقیقی را که موشک‌ها از غزه پرتاب می‌شوند، شناسایی کند.

حتی اگر غرب روایت ادعایی رژیم صهیونیستی را درباره بمباران بیمارستان «المعمدانی» باور کند، نمی‌توان انکار کرد که طی دو هفته گذشته این رژیم هزارات کودک را به شهادت رسانده و یا مجروح کرده است.

این شرم‌آور، غیرانسانی و وحشتناک است؛ اگرچه جای تعجب نیست که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، تردید‌های بی‌اساس را در مورد افزایش تعداد کشته‌ها ایجاد کند.

رژیم صهیونیستی همچنین مایحتاج اولیه مانند غذا و آب را از مردم غزه قطع و نانوایی‌ها عمدا تخریب شده‎اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *