افزایش تهدیدهای بمب‌گذاری در کشور‌های اروپایی

13:43 - 06 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۵۷۱
افزایش تهدیدهای بمب‌گذاری در کشور‌های اروپایی
تهدیدهای بمب‌گذاری به همراه دیگر تهدیدهای امنیتی به چالشی بزرگ برای کشور‌های اروپایی در هفته‌های اخیر تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان - کشور‌های اروپایی در هفته‌های اخیر شاهد افزایش تهدیدهای عمومی، از جمله تهدیدات بمب‌گذاری بوده‌اند.

در این میان آلمان و فرانسه بیش از دیگر کشور‌های اروپایی با تهدید بمب‌گذاری مواجه شده‌اند.

تهدیدات امنیتی در آلمان

مدارس و چند موسسه عمومی در سراسر آلمان روز جمعه بار دیگر هدف تهدیدهای بمب‌گذاری از سوی افراد ناشناس قرار گرفتند. 

چندین مدرسه روز گذشته پس از دریافت تهدید از طریق ایمیل تخلیه شدند. 

سخنگوی وزارت کشور آلمان، گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم که آیا تهدید‌ها هدفی افراطی دارد یا اینکه ما صرفاً با کپی‌کاری‌هایی سروکار داریم که می‌خواهند تهدیدات خود را شوم‌تر کنند.

وزارت کشور آلمان همچنین می‎گوید که تحقیقات درباره تهدیدها از سوی ایالت‌ها در حال انجام است، اما خاطرنشان کرد که یک سرویس جمع‌آوری اطلاعات فدرال از چندی پیش برای بررسی این تهدیدات ایجاد شده است.

باوجود تخلیه و جست‌وجوی موسسات متعدد با سگ‌های کشف بمب، هیچ یک از تهدید‌ها در نهایت جدی نبودند. این نشان‌دهنده پدیده‌ای مشابه «swatting» در آمریکا است. این پدیده شامل فریب مجریان قانون برای پاسخ به یک تهدید نادرست است. 

روز جمعه، یک سالن اجلاس و دست‌کم ۲ مدرسه در شرق ایالت «تورینگن»، دست‌کم شش مدرسه در جنوب غربی ایالت «بادن-وورتمبرگ»، دست‌کم یک مدرسه در جنوب «باواریا» و یک مدرسه در غرب «نوردراین-وستفالن» در پی دریافت تهدیدهای بمب‌گذاری تخلیه شدند.

یک مقام آلمانی درباره این تهدیدات، گفت: تهدید‌های سراسری تلاش‌هایی مذموم برای ارعاب و هدف قرار دادن جامعه ما است.

اشاره به این موضوع مهم است که تهدیدهای بمب‌گذاری فقط به آلمان محدود نمی‌شود.

تهدیدات امنیتی در در فرانسه

با آغاز تعطیلات مدارس و برگزاری مسابقات پایانی جام جهانی راگبی، هزاران نفر در چند روز آینده قصد سفر به فرانسه را دارند. 

اما موجی از تهدیدهای بمب‌گذاری در مکان‌های گردشگری و تخلیه فرودگاه‌ها، این کشور را گرفتار و در هفته‌های گذشته اختلالاتی را برای مسافران ایجاد کرده است.

فرانسه از ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر) در بالاترین سطح هشدار امنیتی خود قرار دارد و شاهد موجی از تهدید‌های بمب‌گذاری و هشدار‌های امنیتی بوده است. فرانسه در این روز شاهد کشته شدن یک معلم از سوی یک جوان ۲۰ ساله با ضربات چاقو در منطقه «آراس» در شمال این کشور بود.

از زمان اعلام بالاترین سطح هشدار امنیتی، شهر‌های فرانسه شاهد حضور گسترده‌تر نظامیان در خیابان‌ها برای تامین امنیت بوده است.

روز پنجشنبه گذشته نیز چندین فرودگاه منطقه‌ای در سراسر این کشور تهدید بمب‌گذاری دریافت کرده و تعطیل شدند.

وزارت حمل‌ونقل فرانسه اعلام کرد که هفته گذشته در مجموع ۷۰ تهدید علیه فرودگاه‌های این کشور انجام شده که بیشتر آن‌ها از طریق یک آدرس ایمیل سوئیسی ارسال شده بود.

«کلمنت بوون»، وزیر حمل‌ونقل فرانسه، گفت: شبکه‌های حمل‌ونقل مکان‌هایی بوده‌اند که در تاریخ کشور ما و اروپا خسارت‎های سنگینی را در حملات دیده‌اند.

به گفته وی، در کنار افزایش خطر، کسانی وجود دارند که همواره با ترس از این تهدیدها زندگی می‌کنند.

با توجه به افزایش سطح تهدید‌ها در فرانسه، به مسافران هشدار داده می‌شود که ممکن است مکان‌های شلوغ مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و جاذبه‌های گردشگری این کشور تخلیه شوند.

به‌عنوان مثال، کاخ ورسای تاکنون به دلایل امنیتی بیش از هفت بار در روز‌های گذشته تخلیه شده است.

افزایش تدابیر امنیتی در مرز‌های ایتالیا

ایتالیا نیز روز ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) اعلام کرده بود که با توجه به افزایش نگرانی‌های امنیتی در اروپا، عبور و مرور آزادانه در مرز ایتالیا و اسلوونی را به‎طور موقت تعلیق می‌کند و واحد‌های کنترل مرزی در این منطقه مستقر می‌شوند.

بیانیه دولت ایتالیا می‎گوید که تشدید کانون‌های بحران در مرز‌های اروپا سطح تهدید‌های امنیتی در داخل اتحادیه اروپا را افزایش داده است. 

براساس اعلام کمیته ضدتروریسم وزارت کشور ایتالیا، کنترل مرز‌های این کشور با در نظر گرفتن شرایط امنیتی موجود، امری ضروری است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *