رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کنعانی: اولویت اساسی متوقف کردن بمباران مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه است

0:00 - 04 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۲۴۷
کنعانی: اولویت اساسی متوقف کردن بمباران مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که اولویت اساسی در این مقطع متوقف کردن بمباران روزمره و مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، رفع محاصره و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه است.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری در پاسخ به این پرسش که طرح جمهوری اسلامی ایران برای پایان نبرد و جنگ علیه مردم غزه چیست و آیا جمهوری اسلامی ایران سیاست آتش‌بس فوری را دنبال خواهد کرد و یا همه نشانه‌ها به سمت پیروزی نهایی مقاومت در فلسطین است، گفت: آنچه که در این مرحله بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد این است که ما شاهد یک جنگ نابرابر از سوی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در واکنش به یک عملیات متهورانه، شجاعانه و تعیین‎کننده از سوی مقاومت فلسطین هستیم.

وی با اشاره به اینکه واکنش صهیونیست‌ها، یک اقدام کاملا نامتوازن بود و آنها اقدام نظامی را با عملیات نظامی علیه شهروندان بی‌دفاع و غیرمسلح پاسخ می‌دهند، اظهار کرد: ما شاهد حدود ۱۸ روز جنایت تمام‌عیار صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین در غزه هستیم، اقداماتی که از نگاه همه کارشناسان منصف بین‌المللی، مصادیق بارز جنایت جنگی و نسل‌کشی، نقض همه قوانین و مقررات شناخته شده بین‌المللی، نقص حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه، نقض حقوق زنان و کودکان هستند؛ این‌ها اقداماتی است که رژیم صهیونیستی در کنار محاصره تمام‌عیار غزه انجام می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی، بیان کرد: اکنون بیش از ۱۷ هزار مجروح فلسطینی در اماکن درمانی غزه بستری هستند و بیمارستان‌ها و اماکن درمانی دیگر امکان پذیرش بیمار جدید را ندارد، در چنین شرایطی اولویت اساسی متوقف کردن بمباران بی‌سابقه رژیم صهیونیستی علیه غزه است، این اولویتی است که جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو‌ها و تماس‌های خود در سطوح مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی دنبال می‌کند.

کنعانی، تاکید کرد: اولویت اساسی در این مقطع، متوقف کردن بمباران روزمره و مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، رفع محاصره و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه است به‌گونه‌ای که شرایط انسانی در داخل غزه بتواند از این وضعیت پیچیده و اسفناک خارج شود.

وی تصریح کرد: این اولویتی است که اکنون تقریبا همه کشور‌های اسلامی روی آن تاکید دارند. در نشست جده جمهوری اسلامی این ایده را بیان کرد که خوشبختانه با حمایت دیگر کشور‌های اسلامی همراه بوده است. این اولویت اساسی و مسئولیت کشور‌های منطقه، کشور‌های اسلامی، مسئولیت بین‌المللی و مسئولیت سازمان ملل و در راس آن شورای امنیت سازمان ملل است که متاسفانه تا این لحظه قادر به انجام مسئولیت خود نبوده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره فرمایشات امروز مقام معظم رهبری درباره اینکه دنیای آینده، دنیای فلسطین و حوادث اخیر آینده‌ساز است، گفت: رهبر معظم انقلاب در تکمیل یا ادامه فرمایش پیشین خود، به کلید واژه‌های بسیار مهمی اشاره کردند از جمله همین موضوع که دنیای آینده، دنیای فلسطین است. 

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در فرمایشات قبلی خود به این اشاره داشتند که رژیم صهیونیستی شکست ترمیم‌ناپذیری را تجربه کرده است، با گذشت زمان این صحبت ایشان بار‌ها از سوی کارشناسان مختلف مورد تائید قرار گرفت، اغلب کارشناسانی که تحولات را منصفانه دنبال می‌کنند معتقدند که رژیم صهیونیستی قبل ۷ اکتبر با رژیم صهیونیستی بعد از آن کاملا متفاوت است و رژیم قبل از عملیات ۷ اکتبر بر‌نخواهد گشت.

کنعانی ادامه داد: اغلب کارشناسان اعتقاد دارند ضرباتی که رژیم صهیونیستی در آن عملیات تجربه کرده و متحمل شده ضربات راهبردی جبران‌ناپذیری است؛ شکست هیمنه امنیتی، نظامی، اطلاعاتی و همچنین آن ابهت پوشالی را که رژیم صهیونیستی برای خود درست کرده بود دیگر نخواهد توانست امنیت جانی و روانی صهیونیست‌ها را تامین کند، اکنون روند از هم گسیختگی مجتمع داخلی رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری تشدید شده است و همین الان هم گزارشاتی وجود دارد که جمع زیادی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی به خارج از این سرزمین‌ها عازم شده‌اند.

موضوع فلسطین مجددا به صدر صحنه بین‌المللی برگشته است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: آمریکا در سال‌های اخیر تلاش زیادی کرد تا با دامن زدن به ضرورت عادی‎سازی روابط کشور‌های عربی و اسلامی منطقه با رژیم صهیونیستی، مساله فلسطین را مساله تمام‌شده تلقی کند، اما تحولات اخیر نشان داد که ملت فلسطین ملتی است که خود درباره سرنوشت خود تصمیم می‌گیرد و سرنوشت خود را ترسیم می‌کند.

کنعانی با تاکید بر اینکه موضوع فلسطین مجددا به صحنه جهانی؛ صحنه سیاسی بین‌المللی و صحنه عمومی و اجتماعات برگشته است، گفت: مشاهده می‌کنیم که مساله فلسطین اکنون مساله مهم جهان اسلام و موضوع مهم سازمان همکاری اسلامی است و مجددا به موضوع مهم سازمان ملل متحد تبدیل شده است. اینکه دبیر کل سازمان ملل مجبور شود در شرایط کنونی راجع به فلسطین و ظلمی که به ملت فلسطین وارد شده اظهار نظر کند رژیم صهیونیستی را عصبانی کرده است. خیابان‌های اوپا اکنون مملو از تجمعات ده‌ها هزار نفری مردمی است که بر خلاف نظر دولت‌های خود و در حمایت از ملت فلسطین و حقوق آن‌ها وارد خیابان‌ها شده‌اند. 

 وی افزود: تحول پس از ۷ اکتبر نشان داد که قضیه فلسطین، قضیه مهم جهانی و بین‌المللی است و موضوع فلسطین زنده است. موضوع فلسطین مورد خواست ملت‌های دنیاست، قضیه فلسطین تمام نشده و نخواهد شد بلکه فلسطین مجددا تبدیل به موضوع روز بین‌المللی شده و حتما موضوع مهم آینده جهان اسلام خواهد بود. دنیا باید به خواست و اراده ملت فلسطین توجه کند و صهیونیست‌ها و حامیان رژیم صهیونیستی هم باید در برابر خواست ملت فلسطین و خواست حامیان فلسطین که افکار عمومی دنیا و آزادی‌خواهان جهان هستند تمکین کنند.

وی بیان داشت: هرچه زمان می‌گذرد شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی علیرغم بمباران گسترده و تلفات سنگینی که در حوزه انسانی و بشری بر ملت مظلوم، اما مقتدر فلسطین وارد کرده، هیچ دستاورد ارزشمندی در حوزه راهبردی به دست نیاورده است. صهیونیست‌ها به‌رغم این همه کشتار در دست خود هیچ برگه و ابزار قدرتمندی ندارند تا بگویند ما بیش از دو هفته بمباران و حمله تمام‌عیار نظامی به باریکه غزه این دستاورد را در دست خود داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اکنون آمریکایی‌ها یک شکست اخلاقی بزرگی را دوباره تجربه می‌کنند، جنایت‌هایی که صهیونیست‌ها مرتکب می‌شوند از منظر اخلاقی نزد هیچ کس پذیرفته شده نیست و هیچ کسی نمی‌تواند این میزان از جنایت را مورد تائید قرار دهد به جز دولت آمریکا و متحدان مشخص رژیم صهیونیستی. این یک فضاحت اخلاقی تمام عیار برای دولت آمریکا است که مجبور است خود را در کنار رژیمی قرار دهد که در یک جنگ نابرابر تمام امکانات نظامی خود را علیه شهروندان به‌کارگیری می‌کند. آمریکا و دیگر متحدان رژیم صهیونیستی در حال ثبت این فضاحت اخلاقی هستند.

کنعانی با اشاره به موضع‌گیری وزیر مهاجرت انگلیس که اشاره می‌کند «ما رژیم اسرائیل را در ارتباط با حملاتی که انجام می‌دهد محکوم نمی‌کنیم و این را حق اسرائیل می‌دانیم»، گفت: این یک رسوایی اخلاقی تمام عیار برای آمریکا و دولت‌های غربی است که در این فاجعه بزرگ انسانی که از منظر همه حقوقدانان منصف ارتکاب تمام عیار جنایت جنگی و نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه است، در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده‎اند.

وی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی دچار فروپاشی روحی، روانی و سیاسی شده و امکان تصمیم‎گیری ندارد و این آمریکا و بعضی کشور‌های اروپایی هستند که اکنون به جای او تصمیم‌گیری و در میدان عملیات می‌کنند. در جنایت جنگی که صهیونیست‌ها مرتکب می‌شوند دولت آمریکا مسئولیت مستقیم دارد. هر مسئولیت حقوقی و بین‌المللی که به رژیم اسرائیل وارد باشد به آمریکا و هر دولتی که کنار رژیم صهیونیستی از این جنایات حمایت می‌کند نیز وارد خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تا این مرحله دولت آمریکا اجازه نداده قطعنامه‌ای در شورای امنیت مصوب شود که به آتش‌بس موقت کمک کند. آمریکا پیش‌نویس قطعنامه دولت روسیه و برزیل را وتو کرده است و براساس گزارش‌های دریافتی گفته می‌شود در پیش‌نویس قطعنامه جدیدی که خود آمریکا ارائه کرده هیچ صحبتی از آتش‌بس موقت نیست و از توقف عملیات هم صحبتی به میان نیامده است، این نشان می‌دهد که آمریکا همچنان مایل است که در حال حاضر رژیم صهیونیستی به حملات خود ادامه دهد و این نشان دهنده همراهی و همکاری کامل و مدیریت صحنه جنگ از سوی خود آمریکایی‌ها است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *