پشت پرده کمپین‌های اطلاعات جعلی علیه مسلمانان

14:49 - 02 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۹۴۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پشت پرده کمپین‌های اطلاعات جعلی علیه مسلمانان
پشت پرده اطلاعات نادرست و اخبار جعلی، دست یافتن به توسعه اسلام‌هراسی و نژادپرستی علیه فلسطینیان در جوامع مختلف است.

خبرگزاری میزان - یک دروغ بزرگ زمانی‎ که به طور مداوم از روش‌های مختلف منتشر و تکرار شود ممکن است افراد آن را به عنوان حقیقت بپذیرند.

موضوع این است که چگونه دروغ جذابیت پیدا می‌کند؛ قرار گرفتن هرچه بیشتر در معرض ایده‌ها و موضوعات خاص که ممکن است ادعا‌های نادرست باشند، بیشتر احتمال دارد که این اطلاعات نادرست واقعی شناخته شود.

پشت پرده کمپین‌های اطلاعات نادرست

به گزارش «کانورسیشن»، انبوهی از اخبار جعلی در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود؛ برخلاف اطلاعات نادرست که به اطلاعات غلط یا نادرست اشاره می‌کند، «کمپین‌های اطلاعات نادرست» عمدا برای ایجاد ترس و سوءظن، به تبلیغ می‌پردازند.

صنایع اطلاعات نادرست و دلالانی که با این ارز کاذب مبادله می‌کنند، توانایی بسیار زیادی برای انتشار تبلیغات و تئوری‌های توطئه به عموم مردم، خارج از اتاق‌های پژواک خود دارند.

از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های هماهنگ، توطئه‌ها و ترفند‌های اسلام‎هراسانه و ضد فلسطینی پخش می‌شود؛ در نهایت، آن‌ها به عنوان واقعیت‌های اجتماعی، به‌خصوص در زمان جنگ، درگیری و تنش‌های سیاسی تشدید شده، در نظر گرفته می‌شوند.

این تبلیغات هدفمند، کل یک جمعیت را به عنوان «شیاطین»، مسئول جنایت‌ها و مشکلات اجتماعی معرفی می‌کند و سپس با ایجاد هراس و نگرانی اخلاقی از آن برای توجیه اعمال ظلم و ستم استفاده می‌شود.

حادثه ۱۱ سپتامبر را می‌توان به عنوان یک نمونه در نظر گرفت که از این حادثه با ایجاد اسلام‌هراسی از طریق کمپین‌های اطلاعات نادرست، ۲ میلیارد مسلمان در سراسر جهان مجازات دسته جمعی شدند.

فراگیر شدن اسلام‌هراسی 

فراگیر شدن اسلام‌هراسی منجر به کلیشه‌هایی از مسلمانان و فلسطینی‌ها به عنوان افراد مستعد خشونت و تروریسم شده است؛ وقتی سیاستمداران غربی از این روایات نژادپرستانه حمایت می‌کنند، به دروغ حمایت از مردم فلسطین را با «حمایت از تروریسم» یکی می‌دانند و ترس و وحشت اخلاقی را نسبت به حضور مسلمانان در کشور‌های مختلف القا می‌کنند.

باور عمومی به روایت‌های توهین‌آمیز «مسلمانان خشن» می‌تواند برای افرادی که گزارش‌های خبری مغرضانه را در رسانه‌های جریان اصلی و انواع پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تماشا می‌کنند، تبدیل به ماهیت دوم شود.

احساسات گسترده اسلام‌هراسی به سیاست‌ها و اقدامات ضد اسلامی تبدیل می‌شود؛ اسلام‌هراسی همچنین پیامد‌های مرگباری دارد، از جمله داستان‌های ترسناک ساختگی درباره «باند‌های خشونت» مسلمان در اروپا. 

شایعات آنلاین و اطلاعات جعلی

ادعا‌های بی‌اساس مبنی بر سر بریدن و سوزاندن ۴۰ نوزاد صهیونیست از سوی مقاومت فلسطین، که از سوی سران کشورها، افراد مشهور و رسانه‌های بین‌المللی تکرار شد، با وجود اینکه هیچ تایید رسمی از سوی رژیم صهیونیستی بر این ادعا وجود نداشت، نمونه‌ای از انتشار اطلاعات جعلی است.

با این وجود، تکرار این داستان نادرست منجر به توصیف غیرانسانی از فلسطینیان شده و به نژادپرستی ضد فلسطینی دامن زد.

این کمپین‌های اطلاعات نادرست و شیطان‌سازی همچنین به‎طور غم‎انگیزی منجر به قتل «وادیا الفیومه»، پسر مسلمان فلسطینی-آمریکایی ۶ ساله در پلینفیلد، آمریکا شد.

نگرش منفی کانادایی‌ها در مورد مسلمانان در نظرسنجی رادیو کانادا در سال ۲۰۱۷ مشهود بود؛ ۵۱ درصد از پاسخ دهندگان در کانادا و ۵۷ درصد در کبک احساس می‌کردند که حضور مسلمانان در این کشور آن‌ها را درباره امنیت «تا حدودی» یا «بسیار نگران» کرده است؛ از هر چهار کانادایی یک نفر - ۲۳ درصد - موافق ممنوعیت مهاجرت مسلمانان به این کشور بودند.

پشت پرده این نوع دیدگاه‌ها، کمپین‌های اطلاعات نادرستی قرار دارند که با انگیزه‌های سیاسی و اهداف از پیش تعیین شده به راه افتاده‎اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *