گسترش اعتصاب‌ها در صنعت خودروسازی آمریکا

10:05 - 02 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۸۴۷
گسترش اعتصاب‌ها در صنعت خودروسازی آمریکا
اعتصاب‌ها در بخش خودروسازی آمریکا با گذشت حدود شش هفته همچنان در حال گسترش بوده و تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر به آن پیوسته‌اند.

خبرگزاری میزان - اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی آمریکا (UAW) در یک اقدام غافلگیرانه و هدفمند به ۶ هزار و ۸۰۰ نفر دیگر از کارکنان یکی از بخش‌های شرکت «استلانتیس» دستور داد تا به اعتصاب بزرگ این اتحادیه بپیوندند.

شرکت «استلانتیس» سازنده وانت‌های پیکاپ «رام» در آمریکاست.

اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کارخانه مونتاژ «استرلینگ هایتس»، بزرگ‌ترین کارخانه و بزرگترین بخش پول‌ساز شرکت «استلانتیس» است.

این کارخانه در فاصله نیم ساعتی شمال دیترویت، در منطقه «استرلینگ هایتس» واقع شده است.

اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی آمریکا، گفت که این شرکت که خودرو‌هایی با برند‌های دوج، رام، جیپ و کرایسلر تولید می‌کند، در مذاکرات خود درباره دستمزد، تبدیل کارگران موقت به تمام‌وقت و تعدیل هزینه‌های زندگی، بدترین پیشنهاد را ارائه کرده است.

نارضایتی کارکنان از وضعیتشان با وجود درآمد بالای استلانتیس

این اتحادیه، گفت: با وجود داشتن بالاترین درآمد، بالاترین حاشیه سود و بیشترین پول نقد، «استلانتیس» در رسیدگی به خواسته‌های نیروی کار اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی آمریکا کوتاهی کرده است.

کارشناسان، می‌گویند که تداوم اعتصاب‌ها در کارخانه‌های خودروسازی آمریکا تبعات طولانی‌مدتی برای این صنعت در پی خواهد داشت.

پیکاپ‌های رام پرفروش‌ترین خودرو‌های «استلانتیس» در بازار آمریکا هستند. در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۳ این شرکت توانست ۳۳۲ هزار پیکاپ رام را در آمریکا به فروش برساند.

«کالین لانگان»، تحلیلگر موسسه «ولس فارگو»، گفت که تعطیلی «استرلینگ هایتس» احتمالاً ۱۱۰ میلیون دلار در هفته به درآمد «استلانتیس» ضرر وارد می‌کند. او در ادامه اظهار کرد که ممکن است این ضرر و زیان تا حد ۲۰۰ میلیون دلار در هفته نیز افزایش یابد.

به گفته «جف شوستر»، از موسسه «گلوبال دیتا» که یک شرکت مشاور صنعتی است؛ «استرلینگ هایتس» روزانه حدود هزار پیکاپ یا حدود ۳۰۰ هزار پیکاپ در سال تولید می‌کند.

میانگین قیمت فروش یک پیکاپ رام ۱۵۰۰ برابر با ۶۴ هزار و ۲۳۵ دلار است؛ بنابراین فروش ۳۰۰ هزار پیکاپ رام با این قیمت می‌تواند تقریباً ۲۰ میلیارد دلار در سال برای این شرکت درآمد داشته باشد.

این دومین اعتصاب هدفمند و غافلگیرانه صنعت خودروسازی آمریکا در ۲ هفته اخیر بوده است.

اولین مورد در ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) در فورد بود. از آن روز کارکنان بزرگترین کارخانه فورد، یعنی کارخانه ساخت وانت‌های پیکاپ کنتاکی در لوئیزویل به اعتصاب‌ها پیوستند.

طبق گزارش فورد، خودرو‌های ساخته شده در کارخانه پیکاپ کنتاکی فورد سالانه ۲۵ میلیارد دلار درآمد برای این شرکت دارند. تخمین زده می‌شود که تعطیلی آن حدود ۱۵۰ میلیون دلار در هفته برای فورد ضرر به بار آورد.

اعتصاب‌های رو به گسترش در صنعت خودروسازی آمریکا

در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار عضو اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی آمریکا در اعتصاب‌ها شرکت دارند. اعتصاب‌ها در این اتحادیه وارد ششمین هفته متوالی خود شده است. 

در حال حاضر در مجموع ۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر در استلانتیس، ۱۶ هزار و ۶۰۰ نفر در فورد و ۹ هزار و ۲۰۰ نفر در شرکت جنرال موتورز در اعتصاب‌ها شرکت کرده‌اند.

اعتصاب در ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) با یک کارخانه مونتاژ از هر کدام از این سه شرکت و ۱۲ هزار و ۷۰۰ عضو اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی آمریکا آغاز شد. اما استراتژی این اتحادیه افزایش فشار بر شرکت‌ها با افزودن اهداف اعتصابی جدید در هفته‌های بعدی بوده است.

در حال حاضر ۲ کارخانه مونتاژ در هر یک از شرکت‌های استلانتیس و جنرال موتورز و سه کارخانه مونتاژ در فورد و همچنین شبکه‌های توزیع قطعات در جنرال موتورز و استلانتیس در اعتصاب هستند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *