خشونت‌ و ازدحام بیش از حد در زندان‌های سوئد

11:17 - 30 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۴۳۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت‌ و ازدحام بیش از حد در زندان‌های سوئد
خشونت و درگیری میان باندهای تبهکار در سوئد به درون زندان‌های این کشور نیز کشیده شده و مشکلات بسیاری را برای سیستم زندان این کشور به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان – گزارش‌ها از قلب سوئد نشان می‌دهد که جنگی در جریان است، نه جنگ ملت‌ها، بلکه نبردی در محدوده دیوار‌های بلند و سیم‌های خاردار.

مبارزان این جنگ سربازان نظامی نیستند، بلکه زندانیانی هستند که در گرداب جنگ‌های باندی سوئد گرفتار شده‌اند و این جنگ به زندان‌های این کشور سرایت کرده است.

اما نتیجه این جنگ بین باند‌ها در سوئد و سرایت آن به زندان‌ها چیست؟ نتیجه آن ازدحام بیش از حدی است که زندان‌ها را در پرتگاه هرج و مرج قرار داده و محیطی مملو از تهدید و خشونت را ایجاد می‌کند.

زندان‌های سوئد تحت فشار شدید

سوئد ادعای استاندارد‌های بالای زندگی و تاکید بر حقوق بشر را دارد اما با بحرانی در سیستم زندان خود دست و پنجه نرم می‌کند.

افزایش جمعیت زندان‌های سوئد پیامد مستقیم یک جنگ باندی است؛ در غیاب فضای مناسب، زندان‌ها با انفجار جمعیت مواجه می‌شوند و محیطی ناآرام ایجاد می‌شود که خشونت و نارضایتی را هم در بین زندانیان و هم نسبت به کارکنان ایجاد می‌کند.

عواقب وخیم ازدحام بیش از حد در زندان‌های سوئد

پیامد‌های این ازدحام بیش از حد محدود به ناراحتی نیست، با فاصله نزدیک و خلق و خوی فرسوده، وضعیت در زندان‌ها یک بشکه باروت است که در آستانه انفجار قرار دارد.

تهدید و خشونت در زندان‌های سوئد افزایش قابل توجهی داشته و فضایی از تنش و ترس دائمی ایجاد کرده است؛ کارکنان زندان‌ها نیز از این بحران در حال تشدید مصون نیستند و سیل زندانیان تعداد آن‌ها را بیشتر کرده و آسیب‌پذیری آن‌ها را در برابر تهدید‌ها و حملات افزایش داده است.

درخواست کمک سیستم‌های زندان سوئد

در میان این بحران رو به رشد، «گابریلا لاوکیا»، رئیس اتحادیه کارمندان خدمات و ارتباطات سوئد (سِکو)، فراخوانی آشکار برای توجه و اقدام مطرح کرده است؛ او بر نیاز شدید به منابع برای مدیریت این وضعیت تاکید می‌کند.

«لاوکیا» تاکید می‌کند در حالی که گفت‌وگو حول اجرای اقدامات سختگیرانه‌تر در مورد مجرمان متمرکز است، سکوت وحشتناکی در مورد منابع مورد نیاز برای اجرای این اقدامات از سوی سرویس زندان وجود دارد. 

او استدلال کرده که از زندان‌ها خواسته می‌شود تا موج این تنش‌ها را با کمترین امکانات مهار کنند.

نگرانی‌های «لاوکیا» بازتاب نیاز مبرم به ارزیابی مجدد سیستم زندان سوئد است؛ بحران کنونی به عنوان یک یادآوری آشکار است که مجازات‌های سخت‌تر تنها راه حل جرم نیست. 

سیستم زندان که به عنوان مکانی برای مجازات و بازپروری طراحی شده است، در سوئد به فراتر از محدودیت‌های خود کشیده می‌شود و این یک موضوع آشکار است که نیازمند توجه فوری است، نه‌تنها به خاطر زندانیان و کارکنان، بلکه برای ساختار عدالت در سوئد. 

با پر شدن زندان‌ها و تشدید خشونت، سوئد خود را بر سر دوراهی می‌بیند؛ راهی که اکنون انتخاب می‌کند، موضع آن را در قبال عدالت، توانبخشی و حقوق بشر در سال‌های آینده مشخص خواهد کرد.

به گزارش «بی‌‎ان‌ان»، سوئد مدعی است که یکی از لیبرال‌ترین سیستم‌های زندان را در جهان دارد که با یکی از پایین‌ترین نرخ‌های زندان در اروپا تقویت شده است اما این وضعیت تغییر کرده، زیرا دولت راست‌گرای سوئد، گسترده‌ترین بازنگری در قوانین کیفری را از دهه ۱۹۸۰ آغاز کرده و برنامه‌هایی برای ایجاد مجازات‌های سخت‌تر و احتمالا سه برابر کردن تعداد زندان‌ها دارد. 

سوئد حتی ممکن است کشتی‌ها یا سلول‌های زندان را در کشور‌های خارجی برای اسکان زندانیان اضافی اجاره کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *