دیدارهای وزیر امور خارجه در عربستان|

امیرعبداللهیان: مقاومت در منطقه مستقل تصمیم می‌گیرد

12:15 - 26 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۸۸۰
امیرعبداللهیان: مقاومت در منطقه مستقل تصمیم می‌گیرد
وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی رایزنی‌هایی با مقام‌های مختلف حاضر در این نشست درباره تحولات فلسطین داشت.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی، رایزنی‌های مختلفی درباره فلسطین داشت.

مقاومت در منطقه مستقل تصمیم می‌گیرد

امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از دیدار با وزیر خارجه کویت در حاشیه اجلاس فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی، نشست امروز سازمان همکاری اسلامی در جده را برای اتخاذ تصمیم قوی در حمایت از قضیه فلسطین و مردم مظلوم فلسطین در غزه بسیار مهم دانست.

وی با تشکر از موضع قوی کویت در حمایت از فلسطین از ابتدای تحولات جاری، گفت: حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه باید سریعا متوقف و ارسال کمک‌های انسانی به مردم مظلوم و تحت محاصره غزه سریعا آغاز شود.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه تلاش صهیونیست‌ها برای کوچاندن مردم غزه، اقدامی خطرناک و ناقض قوانین و مقررات شناخته‌شده بین‌المللی است، تاکید کرد: لازم است این موضوع با جدیت مورد توجه اجلاس جده باشد.

وزیر امور خارجه با محکوم کردن جنایت دیشب صهیونیست‌ها در حمله جنایت‌کارانه به بیمارستان المعمدانی در غزه، این اقدام را جنایت جنگی و نسل‌کشی خوانده و گفت: عدم توقف این جنایت‌های جنگی و استمرار نسل‌کشی جاری از سوی رژیم آپارتاید صهیونیستی در غزه، فضای منطقه را از کنترل خارج خواهد کرد.

امیرعبداللهیان همچنین اظهار کرد: مقاومت در منطقه مستقل تصمیم می‌گیرد و کسی نمی‌تواند تضمین کند که شرایط به همین شکل باقی بماند.

وزیر خارجه کویت نیز در این دیدار بر استمرار حمایت قوی کویت از فلسطین تاکید کرد.

وی همچنین توسعه دامنه درگیری را خطری بزرگ برای کل منطقه دانست و گفت: ما بر ضرورت توقف جنگ و آغاز فوری ارسال کمک‌های انسانی تاکید داریم.

در این دیدار، طرفین درباره برخی موضوع‌های روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند.

امیرعبداللهیان خواستار تحریم فوری و کامل رژیم صهیونیستی از سوی کشور‌های اسلامی شد

امیرعبداللهیان همچنین با حسین طه ابراهیم، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. 

امیرعبداللهیان: مقاومت در منطقه مستقل تصمیم می‌گیرد

وزیر امور خارجه در این دیدار ضمن تشکر و قدردانی از برگزاری این جلسه در جده بر ضرورت پیگیری جدی قطع فوری حملات جنایت‌آمیز رژیم صهیونیستی علیه غزه، ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه و مقابله با کوچاندن مردم غزه تاکید و اظهار کرد: ضروری است این موضوع‌ها در دستور اجلاس امروز باشد.

امیرعبداللهیان همچنین خواستار تحریم فوری و کامل رژیم صهیونیستی از سوی کشور‌های اسلامی، تحریم نفتی علیه رژیم یادشده و اخراج سفرای این رژیم جنایت‌کار از کشور‌هایی که دارای رابطه با این رژیم غاصب و جعلی هستند، شد.

درخواست تشکیل یک تیم حقوقدانان اسلامی برای حمایت از فلسطین با هدف مستندسازی جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی و فراهم کردن زمینه طرح و محاکمه جنایت‌کاران جنگی اسرائیل و حامیان آن در دادگاه‌های بین‌المللی دیگر موضوعی بود که امیرعبداللهیان مطرح کرد.

وزیر امور خارجه با توجه به جنایت‌های جاری صهیونیست‌ها در غزه به‌ویژه نسل کشی در بیمارستان المعمدانی، اظهار کرد: لازم است در جلسه امروز جده، موضوع پیگیری حقوقی جنایت‌کاران جنگی صهیونیست و حامیان آنان مورد توجه و پیگیری جدی سازمان همکاری اسلامی قرار گیرد.

طه حسین ابراهیم، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در این دیدار از مواضع حمایتی دائمی و شناخته‌شده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از قصیه فلسطین تشکر کرد.

وی با تاکید بر ضرورت وحدت امت اسلامی و انسجام موضع در قبال مسئله فلسطین، حمله به بیمارستان المعمدانی را یک جنایت دانست و گفت: لازم است با اتحاد اسلامی، موضع متحدی داشته و نقطه پایانی بر این جنایت‌ها بگذاریم.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از پیشنهادهای مهم وزیر امور خارجه کشورمان تشکر کرد و گفت که آن‌ها را مورد توجه و بررسی سازمان قرار خواهد داد.

یک کمیته تخصصی حقوقدانان اسلامی در دبیرخانه سازمان تشکیل شود

امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر خارجه اندونزی شرایط در فلسطین را تاسف‌بار دانست و گفت: لازم است امروز پیامی قوی به رژیم صهیونیستی ارسال شود؛ همچنین جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی باید فورا متوقف شود.امیرعبداللهیان: مقاومت در منطقه مستقل تصمیم می‌گیرد

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به جای رویارویی با نیرو‌های مقاومت به سراغ شهروندان فلسطینی رفته است، اظهار کرد: بمبی که برای هدف قرار دادن بیمارستان المعمدانی در غزه به‌کار رفته است، صرفا در اختیار اسرائیل است. 

وی با تاکید بر اینکه جنایت جنگی رژیم صهیونیستی باید فورا متوقف شود، گفت: رژیم صهیونیستی با محاصره کامل غزه و قطع آب و برق و سوخت و ممانعت از کمک‌های غذایی و دارویی و زدن بیمارستان‌ها، تصمیم به قتل عام و نسل‌کشی فلسطینی‌ها گرفته است؛ موضوع کوچاندن اجباری شهروندان غزه موضوعی مهم است که باید در جلسه امروز مورد توجه جدی قرار گیرد.

امیرعبداللهیان همچنین خواستار تحریم صادرات نفت به رژیم صهیونیستی، تشکیل دادگاه جنایت‌های جنگی و ایجاد یک مرکز آرشیو اسناد جنایت‌های جنگی اسرائیل با کمک دبیرخانه سازمان همکاری در محل دبیرخانه سازمان شد.

وی در ادامه گفت: لازم است یک کمیته تخصصی حقوقدانان اسلامی در دبیرخانه سازمان تشکیل شود که بتواند اقدامی جدی برای محاکمه جنایت‌کاران جنگی اسرائیل تشکیل شود که علاوه بر مقام‌های سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی، حتی خلبانان شرکت‌کننده در بمباران مردم غزه نیز در فهرست پیگیری برای پیگرد حقوقی و محاکمه قرار گیرند.

وزیر امور خارجه در پایان از مواضع ارزشمند اندونزی در حمایت از فلسطین تشکر کرد.

وزیر خارجه اندونزی نیز با اشاره به دیدگاه مشترک با جمهوری اسلامی ایران در ضرورت حمایت از فلسطین گفت: لازم است از تشدید وضعیت جلوگیری شود؛ ما حمله دیشب به بیمارستان غزه و نیز طرح کوچاندن اجباری و همچنین هشدار تهدیدآمیز به برخی بیمارستان‌ها در غزه را محکوم کردیم.

وی همچنین بر ضرورت تمرکز بر ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه تاکید کرد.

باید در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی اقدام‌های عملی اتخاذ شود

امیرعبداللهیان در دیدار با سلطان المریخی، وزیر مشاور در امور خارجی قطر، گفت: رژیم صهیونیستی شکست سنگینی از مقاومت ملت فلسطین متحمل شده و اکنون آمریکا در حال احیای صهیونیستی است و در شرایطی که رژیم به‌طور وحشیانه علیه مردم عادی و شهروندان در غزه حمله می‌کند، وزیر خارجه آمریکا در اتاق عملیات صهیونیست‌ها حضور می‌یابد و همزمان به دیگران توصیه می‌کند که خویشتن‌داری کنند.

امیرعبداللهیان: مقاومت در منطقه مستقل تصمیم می‌گیرد

به گفته وی، دیدار جو بایدن از تل‌آویو در این مقطع و پس از این همه جنایت صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها و نیز جنایت جنگی و نسل‌کشی در بیمارستان المعمدانی غزه، نشان می‌دهد که آمریکا به‌طور کامل در کنار رژیم صهیونیستی است و واشنگتن بدون قید و شرط از جنایات رژیم جنایتکار صهیونیستی حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: آمریکا باید بداند که امکان‌پذیر نیست که همه طرف‌ها خویشتن‌داری کنند و رژیم صهیونیستی هر چه بخواهد با حمایت آمریکا انجام دهد؛ منطقه از حالت خویشتن‌داری خارج می‌شود و لازم است امروز در جده پیامی قوی به صهیونیست‌ها و حامیان آن داده شود و اقدام‌های عملی اتخاذ شود.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: همچنین لازم است کشور‌های اسلامی اقدام‌های فوری و عملی اتخاذ کنند و برخی کشور‌های اسلامی که با رژیم صهیونیستی رابطه دارند، سفرا و دیپلمات‌های این رژیم را فورا اخراج کنند؛ همچنین یک کمیته حقوقی و تخصصی در دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی برای پیگیری جنایت‌های مقام‌های سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی تشکیل شود؛ ضمن اینکه کشور‌های اسلامی رژیم صهیونیستی را به‌طور کامل از جمله در زمینه نفتی تحربم کنند.

وزیر مشاور در امور خارجی قطر نیز در این دیدار شرایط در غزه و نیز حمله به بیمارستان المعمدانی در غزه را فاجعه تمام‌عیار توصیف کرد و گفت: متاسفانه حمایت غرب از اسرائیل صرفا حمایت سیاسی نیست و این حمایت‌ها عملا به‌منزله چراغ سبزی برای تداوم جنایت‌های رژیم اسرائیل است.

وی بر ضرورت و اهمیت توقف فوری جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه تاکید کرد و گفت: علاوه بر ظرفیت‌های سازمان همکاری اسلامی، ضروری است از ظرفیت‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی و توقف فوری جنایت‌های آن‌ها در غزه و نیز پیگیری جنایت‌کاران استفاده شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *