گفت‌وگو

توزیع کتاب به‌خوبی انجام نمی‌شود/ ضرورت لزوم آسیب‌شناسی برای بررسی علل کاهش تیراژ کتاب

8:01 - 21 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۸۲۵
توزیع کتاب به‌خوبی انجام نمی‌شود/ ضرورت لزوم آسیب‌شناسی برای بررسی علل کاهش تیراژ کتاب
یک نویسنده کتاب مشکلات موجود در حلقه توزیع کتاب را مهم خواند و آسیب‌شناسی در حوزه کاهش تیراژ کتاب را امری ضروری دانست.

خبرگزاری میزان - محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر در گفتگو با میزان در مورد توزیع کتاب، گفت: توزیع کتاب به مرحله بعد از چاپ برمی‌گردد؛ چنانچه کتاب به‌خوبی توزیع شود، به دست علاقه‌مندان می‌رسد و مورد مطالعه قرار می‌گیرد، اما متاسفانه این امر حلقه توزیع به‌درستی کار خود را انجام نمی‌دهد و بسیاری از کتاب‌های خوب از دید مخاطبان مخفی مانده و مغفول می‌مانند.

وی با اشاره به این موضوع که برای اینکه بازوان توزیع کتاب را گسترده کنیم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند به کمک نهاد کتابخانه‌ها اقدام به ارائه کتاب‌های تازه منتشرشده در کتابخانه به مخاطبان و علاقه‌مندان کتاب کند، اظهار کرد: البته این به مفهوم وجود فروشگاه کتاب نیست، ولی می‌تواند ویترینی برای معرفی کتاب‌های تازه منتشرشده و خوب باشد.

سنگری، وظایف وزارت آموزش‌وپرورش را در مورد توسعه سرانه مطالعه و معرفی کتاب‌های خوب مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: مدارس ما مراکزی مهم و اثرگذار بر روند مطالعه هستند. از این‌رو وزارت آموزش‌وپرورش ماموریتی سخت را بر عهده دارد، تعداد دانش‌آموزان و معلمانی که در مدارس هستند، بسیار است و ارائه کتاب‌ها در مدارس به معنی توزیع و معرفی کتاب‌های خوب همچنین توسعه کتاب و کتاب‌خوانی در طیف گسترده‌ای از اقشار جامعه بوده که اثرگذار خواهد بود. ارائه کتاب‌های خوب به حوزه علمیه یکی از راهبرد‌ها برای معرفی کتاب خوب است.

وی اشاره به میزان تیراژ کتاب داشت و اظهار کرد: تیراژ کتاب طی سال‌های اخیر به میزان بسیار زیادی کاهش داشته است. این در حالی است که سال‌ها گذشته و ابتدای انقلاب اسلامی میزان تیراژ کتاب‌های کمتر از هزار نسخه نبود، اما اکنون که تیراژ‌ها کاهش یافته عموما کتاب ۵۰۰ نسخه و به‌ندرت حدود هزار نسخه منتشر می‌شود. نکته دیگر اینکه سواد در سطح جامعه توسعه داشته و تقریبا تمام افراد باسواد هستند، بنابراین نیاز تا آسیب‌شناس در این زمینه انجام شود.

سنگری در مورد اثر تبلیغات برای معرفی کتاب، بیان کرد: ایراداتی به سرانه ملی در مورد عدم توجه به تبلیغات کتاب وارد شده بود و طی یک تا دو سال اخیر حرکت‌هایی در این زمینه دیده شده است و تلویزیون تلاش داشته تا به معرفی کتاب‌ها بپردازد و یا از رونمایی کتاب‌ها در اخبار اطلاعاتی را به مخاطبان ارائه کند، اما این میزان کافی نیست و نیاز است تا طی ساعات پربیننده به معرفی کتاب پرداخته شود تا همگان از این تبلیغات بهره‌مند شوند.

این نویسنده در بخشی دیگر تاخیر در انتشار کتاب را مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد: مشکلات متعدد پیش پای ناشران قرار دارد از کمبود کاغذ که سبب به تاخیر افتادن انتشار کتاب‌ها می‌شود و آهنگ رشد تولیدات فرهنگی را کاهش می‌دهد تا افزایش قیمت مواد اولیه و بالا رفتن قیمت کاغذ که به افزایش قیمت کتاب منجر شده است. البته تاخیر در انتشار کتاب‌ها گاهی سبب می‌شود که فرصت انتشار برخی محتوا‌ها بگذرد و اطلاعات سوخته شود.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *