گزارش|

از سودای مدال‌های ۲ رقمی قایقرانی تا بازگشت بدون طلا/ زخمی در که در هانگژو سر باز کرد

8:45 - 22 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۷۱۷
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
از سودای مدال‌های ۲ رقمی قایقرانی تا بازگشت بدون طلا/ زخمی در که در هانگژو سر باز کرد
با وجود وعده رئیس فدراسیون قایقرانی به کسب بیش از ۱۰ مدال در بازی‌های آسیایی هانگژو، اما در نهایت پاروزنان ایران بدون کسب حتی یک نشان طلا از هانگژو برگشتند.

خبرگزاری میزان - بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲، هشت روز پیش با برگزاری مراسم اختتامیه در شهر هانگژو چین به اتمام رسید و کاروان ورزشی ایران در پایان این دوره از رقابت‌ها باوجود کاهش ۳۰ درصدی مدال‌های طلا همانند دوره گذشته بازی‌های آسیایی در جاکارتا در رده هفتم جدول مدالی ایستاد. 

رتبه هفتمی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ در حالی رقم خورد که تا ۲ روز پایانی، کاروان ورزشی کشورمان پایین‌تر از کشور‌هایی مانند بحرین و کره‌شمالی قرار داشت و در نهایت با مدال‌های طلای کشتی‌گیران فرنگی و آزاد در روز پایانی، ناکامی دور از انتظار رشته‌هایی مانند وزنه‌برداری، تکواندو، تیراندازی و کبدی جبران شد.

علاوه بر این ۴ رشته که نتوانستند درخشش ادوار اخیر خود در بازی‌های آسیایی را تکرار کنند و بدون مدال طلا به کشور بازگشتند، رشته قایقرانی هم جزو رشته‌هایی بود که باوجود کاروان ۲۴ نفره خود نه تنها موفق به کسب مدال طلا نشد، حتی از نظر تعداد مدال هم عملکرد ضعیف‌تری از دوره قبلی بازی‌های آسیایی در جاکارتا ثت کرد تا فدراسیون قایقرانی هم به جمع ناکامان هانگژو اضافه شود. 

کاروان قایقرانی ایران با ۲۴ نفر در رشته‌های روئینگ، کانو، کایاک و اسلالوم در بازی‌های آسیایی هانگژو شرکت کرد که در پایان پاروزنان کشورمان موفق به کسب ۲ مدال نقره در روئینگ دو نفره بانوان (مهسا جاور - زینب نوروزی) و روئینگ چهار نفره بانوان (مهسا جاور ـ زینب نوروزی ـ نازنین ملایی ـ فاطمه مجلل) و ۳ مدال برنز در کایاک دونفره ۵۰۰ متر (سپهر ساعتچی ـ پیمان قویدل)، کانوی دونفره ۵۰۰ متر (عادل مجللی ـ سیدکیا اسکندانی) و هدیه کاظمی (قایقرانی کایاک تک‌نفره) شدند تا در نهایت با ۵ مدال نقره و برنز به کارشان پایان دهند.

۵ مدال قایقرانی در هانگژو در حالی کسب شد که در دوره قبلی، این رشته با ۳۹ ورزشکار موفق به کسب ۷ مدال شامل ۴ نقره و ۳ برنز شده بود. کاهش تعداد مدال‌های قایقرانی و کسب نتایجی ضعیف‌تر از جاکارتا در حالی رقم خورد که علیرضا سهرابیان به عنوان رئیس این فدراسیون همواره در یک و نیم سال اخیر تا یک ماه مانده به شروع بازی‌های آسیایی در هانگژو وعده ۲ رقمی شدن مدال‌های این رشته و همچنین کسب مدال طلا را داده بود، اما متاسفانه باوجود تلاش و زحمت پاروزنان در نهایت نتایجی بسیار پایین‌تر از توقعات مردم و کمیته ملی المپیک کسب شد تا این فدراسیون همانند سایر فدراسیون‌های ناکام مورد انتقاد کارشناسان قرار بگیرد.

مسلما سهرابیان به عنوان رئیس فدراسیون اولین کسی بود که با انجام مصاحبه‌های پر از هیجان و احساسی و قول دو رقمی شدن مدال‌ها، توقع مسئولان ورزش کشور را از رشته قایقرانی بالا برد، تا جایی که اکنون فدراسیون قایقرانی با وجود کسب ۵ نشان رنگارنگ نقره و برنز در نوک تیز پیکان انتقادات قرار دارد.

ممطمئنا مواردی مانند نبود پیست استاندارد ۲۰۰۰ متری برای روئینگ و کم شدن آب دریاچه آزادی تا حدی که پاروی ملی‌پوشان به کف دریاچه برخورد می‌کرد همانند زخمی بود که در هانگژو و با افت تعداد مدال و ناکامی در قهرمانی سر باز کرد، اما زمانی که ریاست فدراسیون قایقرانی در مصاحبه‌هایش وعده مدال طلا و کسب بیش از ۱۰ مدال را می‌داد هم خبری از پیست استاندارد در کشورمان نبود، پس کاش سهرابیان که خودش مدیری تحصیل‌کرده و کاربلد است بدون ایجاد توقع برای مسئولان ورزش و کمیته ملی المپیک اجازه می‌داد ملی‌پوشان بدون داشتن استرس عملی کردن وعده‌های رئیس فدراسیون، پارو بزنند. 

باتوجه به پشتوانه‌سازی درست و منطقی در رشته قایقرانی در سراسر کشور که به ویژه از زمان روی کار آمدن علیرضا سهرابیان رنگ و بوی جدی‌تری گرفته، امیدواریم در وهله اول با احداث یک پیست استاندارد ۲۰۰۰ متری، مشکلات تمرین قایقرانان روئینگ برطرف شود و مجبور به برگزاری اردوهای بلندمدت تمرینی در خارج از کشور نباشند و در وهله دوم با برگزاری جلسات متعدد فنی و تدوین یک برنامه‌ اصولی احتمال ناکامی در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک پاریس که به زودی مراحل مختلفش از سر گرفته خواهد شد، به حداقل برسد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *